Ljudformatet Opus, vad tror ni om det?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MHo

Ljudformatet Opus, vad tror ni om det?

Inläggav MHo » 2012-10-29 11:24

Hej,

Sitter och läser lite om det öppna ljudformatet Opus som verkar vara på G.

Fördelen jämfört med ex.vis Ogg Vorbis verkar vara att det är släppt under BSD-licens, vilket gör det fritt att använda även i kommersiella tillämpningar. Klarar tydligen en uppsjö olika bitrates och kvaliteter och kan därmed användas för både tal och musik...

Vad tror ni om ljudkvaliteten för musiktillämpningar? Kommer det att kunna konkurrera med befintliga ljudformat (Ogg Vorbis, MP3, AAC) och olika lossless encoders på marknaden nu?

/MHo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-29 11:44

Jag har inte orkat läsa igenom all dokumentation men är tex den högsta bitraten lossless? Ungefär som med wma, som ju är lossy i de lägre hastigheterna men lossless i de högre. I så fall kan man ju tänka sig att formatet ersätter de flesta andra. Men om samtliga bitrates är lossy kommer ju ändå i synnerhet flac leva vidare.

/ B

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2012-10-29 11:53

Har inte lyckats utröna om det finns nån lossless-variant av Opus heller, men eftersom det inte verkar omnämnt någonstans utgår jag ifrån att det enbart är lossy encoding som stöds i formatet... med reservation för att jag kan ha fel!

/MHo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-29 12:54

Vem behöver ytterligare ett lossy format? Med allt billigare hårddiskar, allt snabbare bredband...

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-10-29 15:21

Bill50x skrev:Vem behöver ytterligare ett lossy format? Med allt billigare hårddiskar, allt snabbare bredband...

/ B

Medhåll. De som finns räcker bra för dem som vill ha musiken med sig i sin mp3-spelare/mobil. Själv kör jag okomprimerat där också och skiftar spellistor då och då istället för att alltid ha med mig allt.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2012-10-29 16:23

Hur ser licenssituationen ut för flac då?
Vad är sannolikheten att flac kommer att få stor spridning i kommersiella produkter?

/MHo

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-29 17:17

MHo skrev:Hur ser licenssituationen ut för flac då?
Vad är sannolikheten att flac kommer att få stor spridning i kommersiella produkter?

Flac är väl ett fritt format? Många siter säljer sin musik i flac, däribland http://www.linnrecords.com/

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-10-29 17:43

Jag tycker att det är en poäng med flacformatet i att det ALLTID är lossless. Man vet om man har en flacfil att det inte är perceptuellt snålkodat (om inte någon har packat om en mp3a förstås...).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-29 17:45

Svante skrev:Jag tycker att det är en poäng med flacformatet i att det ALLTID är lossless. Man vet om man har en flacfil att det inte är perceptuellt snålkodat (om inte någon har packat om en mp3a förstås...).

Håller helt med. Jag vill inte ha ett format som kan vara lossless och lossy utan en väldigt tydlig indikation.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-29 17:58

adzer skrev:
Svante skrev:Jag tycker att det är en poäng med flacformatet i att det ALLTID är lossless. Man vet om man har en flacfil att det inte är perceptuellt snålkodat (om inte någon har packat om en mp3a förstås...).
Håller helt med. Jag vill inte ha ett format som kan vara lossless och lossy utan en väldigt tydlig indikation.

Som Svante skriver, det finns ju knäppskallar som konverterar mp3 till flac. Å andra sidan kan man ladda hem program som lätt avslöjar detta.

/ B

Rollo

Inläggav Rollo » 2012-10-29 18:33

MHo skrev:Hur ser licenssituationen ut för flac då?

FLAC-algoritmen är fri att använda som man vill. Referensimplementationen är BSD-licensierad - hårdvaruleverantörer som vill förändra implementationen kan göra så utan att tillgängliggöra källkoden. Övriga verktyg är någon sorts GPL.

MHo skrev:Vad är sannolikheten att flac kommer att få stor spridning i kommersiella produkter?

Det verkar redan ha skett. FLAC verkar vara det femte mest stödda ljudformatet hos bärbara spelare. Samsung, iRiver, Philips och Creative har modeller med stöd för standarden.
För mediacenter för vardagsrumsbruk ser det ungefär likadant ut - FLAC är det sjätte mest stödda formatet. 95 av 171 spelare som listas på Prisjakt säger sig hantera formatet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-29 18:37

Vad har egentligen mp3 för begränsningar som gör att man sett sig nödgas att ta fram ett nytt format? Är det enbart för kodning vid låga bitrates?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2012-10-29 21:05

Almen skrev:Vad har egentligen mp3 för begränsningar som gör att man sett sig nödgas att ta fram ett nytt format? Är det enbart för kodning vid låga bitrates?

Fick för mig att en viktig faktor var just licensieringen...

Sen ska ju Opus vara betydligt mer flexibelt än mp3 och kunna användas för både tal och musik (se nedan). En annan faktor var väl också att det har låg delay vid live encoding.

-Bit-rates from 6 kb/s to 510 kb/s
-Sampling rates from 8 kHz (narrowband) to 48 kHz (fullband)
-Frame sizes from 2.5 ms to 60 ms
-Support for both constant bit-rate (CBR) and variable bit-rate (VBR)
-Audio bandwidth from narrowband to full-band
-Support for speech and music
-Support for mono and stereo
-Support for up to 255 channels (multistream frames)
-Dynamically adjustable bitrate, audio bandwidth, and frame size
-Good loss robustness and packet loss concealment (PLC)
-Floating point and fixed-point implementation

/MHo

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-10-30 03:45

Bill50x skrev:Jag har inte orkat läsa igenom all dokumentation men är tex den högsta bitraten lossless? Ungefär som med wma, som ju är lossy i de lägre hastigheterna men lossless i de högre.

Nu blandar du ihop codec med container. Det är som att säga att Matroska är lossless vid hög bitrate för att man muxat in ett ljudspår i FLAC istället för AAC.

Windows Media erbjuder idag tre olika ljudkompressioner; Standard, Professional och Lossless.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-10-30 09:15

pLudio skrev:
Bill50x skrev:Jag har inte orkat läsa igenom all dokumentation men är tex den högsta bitraten lossless? Ungefär som med wma, som ju är lossy i de lägre hastigheterna men lossless i de högre.

Nu blandar du ihop codec med container. Det är som att säga att Matroska är lossless vid hög bitrate för att man muxat in ett ljudspår i FLAC istället för AAC.

Windows Media erbjuder idag tre olika ljudkompressioner; Standard, Professional och Lossless.

Jag blandar säkert ihop saker rent tekniskt men eftersom jag har wma-filer (eller hade ska jag väl säga) på 128k likväl som jag köpt 24b/96kHz-filer så ser jag det som samma sak. Ur en amatörmässig synvinkel alltså. Vad som döljer sig under beteckningen wma har jag ingen aning om. Men din korta redogörelse förklarar saken :-)

Men frågan är ändå kvar, är den högsta (eller de högsta) bitraten lossless i Opus?

/ B

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-10-30 10:00

På det sätt som Opus är kodat så är det inte reversibelt. Därmed kan det inte vara lossless.

Värdet ligger väl i att det är fritt och brett dvs användbart för flera olika områden. Det har ju redan fått en hög acceptans bland tillverkarna. Så möjligen kan det ge MP3 en kamp.

--

Användarvisningsbild
pLudio

Inläggav pLudio » 2012-10-30 17:02

Kolla http://opus-codec.org/comparison/ så förstår ni poängen med Opus. Ingen licensavgift, öppen källkod, låg latens och ersätter en massa äldre codecs.

FLAC förblir ett lossless komplement.
Caveat auditor. If bass was "faster" it would be "treble."

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-10-30 19:08

mycket intressant och Foobar har ju redan gjort det tillgängligt i sin spelare :wink:
burning in the eyes of the maker

Återgå till Teknikforum