freddenacka skrev:Jag borde gå med där
Jag undrar om ni talar samma språk nu?
Freddenacka, var du med när det stod AAD, ADD resp DDD på CD-askarna?
Moderator: Redaktörer
freddenacka skrev:Jag borde gå med där
freddenacka skrev:Nej de känner jag inte till, aaa är för mig "Analogue Audio Association"
freddenacka skrev:När vi ändå diskuterar cdspelare, hur står sig en Philips cd911 med TDA1549 bcc dac?
Köpte den billigt för att använda som transport till extern DAC åt en bekant men skulle den råka vara bra kanske jag behåller den.
PerStromgren skrev:... AAA alltså för en helanalog kedja.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:... AAA alltså för en helanalog kedja.
Dvs en vinylskiva
Men, det extra tonhuvudet som styrde gravérdosan byttes sedan ut mot en digital enhet. Om jag förstått det hela rätt så sker alltså en AD/DA omvandling här.
freddenacka skrev:Jo men det är ju anledningen till att många 80 90 tals vinyler låter platt och o dynamiskt såvitt jag förstått det av den här tråden.
Jag ska lyssna på den när jag kommer hem, nån stålle menade på att den modifierad skulle låta bättre än tda 1541.
Nu tillbaka till detta med "låter bättre" Subjektivt heheh
Hittar inga kit för uppgradering för TDA1549 i alla fall
Richard skrev:Vinylen började låta illa på 80- talet. Digitaliseringen av graveringen är en stor orsak till det.
Jämför med hur skivorna lät på 60- 70 talet, det är som natt och dag.
freddenacka skrev:Smaken är som baken, jag gick i sommras från cd till en portabell Nak. Jag tycker ljudet blev mycket trevligare även om kassetterna har många begränsningar så behåller den den analoga rymden och kännslan. Det är viktigare för mig än max diskant och lägst bas. Mina högtalare i båten presterar inte i de områdena i alla fall. Alla band har jag spelat in själv med en tascam 112b från vinyl.
RogerGustavsson skrev:Stig Carlsson's tidiga högtalare var ju framtagna för monolyssning. De högtalarna ger ju en rumslighet i sig som kanske inte alltid riktigt hör till inspelningen. Mono över mina Magnepan blir betydligt mera punktformig och det blir lite som att lyssna i en liten öppning mot lokalen där musiken spelar - starkt överdrivet. Nu finns det förstås några monoinspelningar där ljudbildens begränsning förbleknar då musiken i sig är så bra, t.ex. Louis Armstrong från Konserthuset i Stockholm 1959.
Om man använder en pcikup byggd för mono så kommer bakgrundsbrus bli mindre. Något kan man också reducera bruset genom att lägga ihop vä och hö kanal.
Men så spelar jag lite ur min lilla samling Kingston Trio från början av 60-talet. En del i stereo och någon i mono. Jämför exempelvis Goin` places 1961(stereo) med Make Way 1961(mono).
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster