Inspelningsnivå, Audacity, MasVis

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Inspelningsnivå, Audacity, MasVis

Inläggav nikstra » 2012-11-09 14:26

Jag ska rippa en vinyl för att kolla den i MasVis. Hur gör man det på bästa sätt?

Jag har:
Windows 7 64bit
Audacity 2.0.2
M-Audio Fast Track Pro kopplad till REC out på min AVR.
Skivspelare kopplad till phonoingången på min AVR.

Efter några googlingar verkar det vara en bra utgångspunkt att sätta inspelingsnivån till -6dB för toppvärdena. Det finns många ställen att justera inspelningsnivån; det finns gain på ljudkortet, det finns Windows volymkontroll och till sist i Audacity. Kan man anta att det är bäst att sätta de digitala volymkontrollerna så högt som möjligt och minska gain på ljudkortet (som jag antar är analog) eller är det tvärtom som ger bäst resultat?

Är Windows-mixern inblandad även vid inspelning? Som jag förstår är det bra att använda "Windows DirectSound" som input device eftersom den kan använda "exclusive mode" och ge Audacity direktaccess till ljudkortet.

Jag gissar även att det blir bäst om jag sätter alla inställningar till 16/44,1 eftersom MasVis vill ha det formatet så man slipper omsamplingar?

Något mer som är bra att tänka på?

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-09 15:29

Hej
Jag spelar av en hel del vinylskivor och har inspelningsvolymen i datorn på max och justerar på ljudkortet. Vet inte om det är det bästa men det fungerar bra för mig i alla fall. Om det peekar på ljudkortet så ser jag det i datorn sen.
Om du vill fega kan du spela in i 24 bitar på lägre volym så höjer du det digitalt sen.
ofta så peekar den i knaster osv så då kan man plocka bort sånt för att kunna höja volymerna lagom

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-11-09 15:40

Att datorn ligger på fullt blås är nog OK men jag tror man ska vara lite försiktig med (den analoga) nivån in. Skivknaster kan nå ganska högt och ligger man på topp redan innan får man klippning. Klippande skivknaster är inte kul, låter ungefär som ett underdimensionerat riaa....

/ B

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-09 15:58

Hur funkar justeringen av inspelningsvolymen? När man använder digital volym vid uppspelning så minskas bit-djupet när man sänker nivån om jag förstått rätt. Blir det inte samma vid inspelning? Om jag spelar in i 16-bitar men har den digitala volymkontrollen på ljudkortet på 50%, blir det inte typ 8-bitar då?

Jag är helt förvirrad när det gäller inspelning :?

Bra tanke där med skivknaster, hade inte tänkt mig att ett klippande knaster skulle låta värre än knastret själv :)

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-09 17:09

Knaster e underbart så länge det e riktigt knaster, är det digitalt inspelat så klipper oftast signalen och då e de mindre trevligt.....
Spelar du in allt lite försiktigt med headroom på 24 bitar så borde det vara lugnt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-09 17:38

nikstra skrev:Hur funkar justeringen av inspelningsvolymen? När man använder digital volym vid uppspelning så minskas bit-djupet när man sänker nivån om jag förstått rätt. Blir det inte samma vid inspelning? Om jag spelar in i 16-bitar men har den digitala volymkontrollen på ljudkortet på 50%, blir det inte typ 8-bitar då?

Nej, det blir 15 bitar...

Så här: Om du har 2 bitar kan du göra 4 tal :
00 01 10 och 11.
Om du har 3 bitar kan du göra dubbelt så många ( 8 ) tal
000 001 010 011 100 101 110 och 111.

Antalet trappsteg ökar alltså till det dubbla om du lägger till en bit. Om du ställer nivån till 50% digitalt, så blir det som att förlora en bit, tex att gå från 16 till 15 bit.

Om man tränger lite djupare in i ämnet så kan man inse att upplösningen (bitdjupet) hänger väldigt nära ihop med det (amplitud-)fel man gör när man kvantiserar. Felet kan ses som en slumpmässig* störning, vilket är i stort sett ekvivalent med tex den brusnivå som ett analogt medium har. Idag när man har 24-bitsomvandlare, och jobbar internt med åtminstone 24 bitar så överskrider det analoga bruset i omvandlarna det digitala, och det enda som händer om man sänker nivån digitalt (inom rimliga gränser) är att signalen sjunker djupare ner i det analoga bruset. Ungefär samma sak som händer med en analog volymkontroll alltså.

*Detta kräver dock ditherbrus.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-09 18:02

15 bitar räcker bra jämfört vinylmediets förmåga. I praktiken har inga 16-bitarssystem 16 bitars upplösning. Om avsikten är att ha fonogrammet på 26/44.1, kör på det och slipp omvandlingar.

Om ditt ljudkort har drivrutiner för ASIO, kör på dem. Det ger ofta rakare väg genom datorn. Om du får överstyrda toppar pga. knaster, sänk nivån och se om det hjälper.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-09 18:22

Aaarrrrgg, det där med att bit-djupet blir 15 vid 50% visste jag ju egentligen :oops: Jag blir bara så förvirrad ibland när jag försöker förstå hur saker funkar.

Jag har Asio4all installerat men det verkar inte dyka upp som val i Audacity. Funkar dock bra att spela upp med ASIO i t.ex. foobar2000.

Målet för denna övning är att få en ljudfil som går att använda med MasVis för att se om det skiljer mellan vinyl och CD-utgåva (se min andra tråd om nivåmatchning mellan CD och grammofon).

Har nu googlat några timmar för att försöka hitta ett svar på vad som händer när man konverterar från 24-bit till 16-bit. De flesta träffar man får gäller det omvända (fattar inte varför man skulle vilja uppkonvertera om man inte ska göra annat än lyssna på filerna). Så vad händer när man konverterar från 24 till 16 bit, det kan väl inte bara kastas bort 8 bitar? Påverkas crest-faktorn eller något annat som MasVis analyserar av nedkonverteringen?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-09 23:46

nikstra skrev:Har nu googlat några timmar för att försöka hitta ett svar på vad som händer när man konverterar från 24-bit till 16-bit. De flesta träffar man får gäller det omvända (fattar inte varför man skulle vilja uppkonvertera om man inte ska göra annat än lyssna på filerna). Så vad händer när man konverterar från 24 till 16 bit, det kan väl inte bara kastas bort 8 bitar? Påverkas crest-faktorn eller något annat som MasVis analyserar av nedkonverteringen?

En ideal 24-bitsfil har en brusnivå som ligger på under -140 dB re FSD. Analogbruset ligger alltid högre om man styr ut fullt. Enda chansen att utnyttja det är om man har helsyntetiska, digitalt skapade signaler.

Om man gör en konvertering (riktigt) till 16 bit så är det enda som händer att brusnivån ökar till strax under -90 dB re FSD.

Man får alltså en störning som ligger under 0,003% av full utstyrning.

En så liten störning syns knappast i MasVis. MasVis läser fö inte 24-bitsfiler, eftersom den är avsedd att analysera CD. Skulle den läsa 24-bitsfiler skulle den förmodligen konvertera till 16-bit först för att kunna visa histogrammet. MasVis har ju en vektor med 65536 värden för de olika nivåerna i en 16-bitsfil, men att reservera 16777216 minnespositioner (64 MiB) för att räkna hur många sampel det blir på varje nivå är inte så smart. En normal ljudfil skulle väldigt sällan innehålla mer än ett sampel med exakt samma värde, så histogrammet skulle bli oanvändbart.

Övriga delar av MasVis skulle visa nära identiskt samma resultat, en störning på 0,003% är helt enkelt för liten för att synas.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-10 14:22

Svante skrev:MasVis läser fö inte 24-bitsfiler, eftersom den är avsedd att analysera CD.

Därav funderingen om att nedkonvertera 24 till 16-bit eftersom det föreslagits att använda 24-bit för att få headroom för knaster. Nu har jag gjort en inspelning i 16/44,1 utan att knaster fick det att klippa.

Om någon funderar på ASIO till Audacity så finns stöd för det om man kompilerar Audacity själv, på grund av GPL-licensen.

Återgå till Teknikforum