Så här ser det ut, har mätt med seismograf-app i telefonen, tyvärr ganska dålig samplingsfrekvens, men man ser vad som händer. Massan har jag satt fart på med händerna och observerat avklingningen. Frekvensen är 5,7Hz. Massan är på 20 kg...
Första bilden med oändlig impedans (oansluten). Nästa 0 Ohm (kortsluten). Sista med ungefär -2 Ohm. Ungefär så långt jag vågar gå innan självsvänging.
Min krets är lite komplicerad eftersom jag måste mäta strömmen i ett bryggkopplat steg, men en difförstärkare med hög CMRR som mäter över en 50 mOhm shunt fixar det. Har lagt in en extra pol vid 80Hz för att säkert få till en fasmarginal i systemet.
Dämpningen blir lite bättre med negativ utimpedans, men långt ifrån så bra som är önskvärt. Jag har tänkt ut lite kopplingar som försöker mäta mot-EMK (som uppkommer pga hastigheten) och återkopplar den med ett visst gain, men är lite tveksam om de kommer att funka. Frekvenserna är låga (5-50 Hz) så induktansen borde kunna försummas.
Så min enkla fråga är om någon här vet något sätt att få till en betydligt högre dämpning på något smart elektriskt vis?

[/s]