Last till slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vogel

Last till slutsteg?

Inläggav Vogel » 2012-11-18 23:59

Hej,
Är tämligen okunnig inom elektronik, men har en stark känsla av att jag kan få hjälp här ... :)

Jag mixar inspelad musik hemma och vill ha en enkel monohögtalare som komplement till mina finare stereohögtalare. Till en sådan skulle jag då behöva ett enkelt slutsteg, jag tänker något i stil med de här T-Amp-varianterna. Men de är förstås alltid i stereo, och min fråga är - skadar jag slutsteget genom att lämna ena kanalen utan inkopplad högtalare, och i så fall - vad gör jag åt det? Jag förstår att man kan konstruera en last åt slutsteget så att det "tror" att det driver en högtalare. Hurdå - om det nu alls behövs?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-19 00:31

Det sades förr i världen att det behövdes till rörsteg, och jag vet inte om det ligger någon sanning i det. Trissesteg däremot behöver ingen last, det går utmärkt att köra dem utan last.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Vogel

Inläggav Vogel » 2012-11-19 08:32

Så smidigt! Tack för svar!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-19 10:10

Svante skrev:Det sades förr i världen att det behövdes till rörsteg, och jag vet inte om det ligger någon sanning i det. Trissesteg däremot behöver ingen last, det går utmärkt att köra dem utan last.

Men fanns det inte trissesteg förr som behövde last? Jag har ett svagt minne av ett snack om germaniumtransistorer, men jag har svårt att tro att det var ett kausalt samband.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2012-11-19 15:12

Problemet är transformatorerna.

Även trissestegen förr var trafokopplade

Om man kör ett rörsteg på full kvast utan last finns det chans att det byggs upp så höga spänningar internt i trafon att man får överslag.

Och sen är det gonatt.

Att det på tomgång eller låg effekt skulle vara nåt problem är inte troligt.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2012-11-19 18:29

Värt att tillägga är att du kunde leta upp ett slutsteg som är konstruerat för att kunna bryggkopplas. På så sätt kan du utnyttja effekten från båda kanalerna och få mer headroom (och förhoppningsvis lägre distorsion) vid en given lyssningsnivå, alternativt välja ett mindre/billigare steg än det du hade tänkt använda med en kanal ikopplad, men ändå få tillgång till samma effekt.

H/A
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Återgå till Teknikforum