Råd kring va av mikrofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-11-11 13:25

RogerGustavsson skrev: den andra med XY i 90 grader lät smalare och mera instängd.

Njure i X/Y funkar mindre bra som huvudpar men kan funka bra som spot i en multimickinspelning. Ex. njurar i X/Y på akustisk gitarr, mono spot på sång och ett huvudpar/rumspar (tex. AB eller ORTF) på det.

Spelade in en latino-duo på det viset för en tid sedan och det blev rätt bra.

/Peter

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-11 13:56

Lyssnade nu på den du skickade och det var lite skillnad :)
Jag satt längst bak så får se det mer som studie, bara akustik med lite musik :p
Tack att du tog dig tid :)

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-12 09:56

Haloj
Då var första riktiga inspelningen klar :-D
Det gick mycket bättre än i kyrkan och musiken var desto trevligare!
Har inte hunnit lyssna på mer än 2 spolar och resultatet är faktiskt bättre än vad jag hade förväntat mig.
Visst av den 2 timmar långa föreställningen så blev det en del tråkiga stop när jag fick byta soplar, (totalt 6 s 5 tums spolar)
Är ovant att lyssna på musik utan vinylens nakdelar men samtidigt inte i den digitala svärmen.
Finns ett vist grudbrus som jag också hörde på jojje wadenius inspelning (inte störande men ovant)
Dynamiken är ju tämligen stor när man inte korrigerar inspelningen mer än vad jag gjorde genom att höja och sänka förstärkningen på mikrofonen vart efter styckena varierade i styrka.
Jag ska försöka ordna ett exempel här så ni ska få höra men måste höra med Mattias Enn först så vi inte trampar några uppehållsinnehavare på tårna :)
Kan för övrigt verkligen rekommendera Mattias Enn´s föreställningar då de är mycket genomarbetade och bra!

Gårdagens utrustning var
Nagra IS-DE
Liner Audio CM 3
BASF 911 5 tum 13cm spolar
Samt byerdynamik hörlurar som jag lyssnade under inspelningen med.
Min mor assisterade också att byta spolar heheh inte att glömma!

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-19 10:01

Här kommer ett exempel från inspelningen.
Jag passade på att digitalisera alla spolarna nu i helgen. Tyvärr blev jag ganska så ordentligt besviken.
En av de sakerna jag var mest imponerad av kring Nagra inspelningen var att diskanten fanns så snyggt där utan att essa det minsta. I den digitala avspelningen är den inte alls på samma sätt......
Tycker att det låter väldigt ihåligt också vilket jag inte upplevde om jag spelar bandet direkt till förstärkaren.
Klarar mitt ljudkort nio 2|4 inte av den här typen av ljud eller är det nån inställning jag gjort fel?
Tacksam för tips för så det borde gå att få det att låta något sådär likt digitalt.

http://www.filecentral.se/filecentral/a ... 8b26956d1a

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-19 19:08

Det låter rätt extremt tunnt och vasst. En digtalisering brukar inte lägga till några tonkurverjusteringar. Jag skulle vilja en rätt extrem justering för att göra den inspelning njutbar. Hur har du lyssnat under inspelning? I lurar med någorlunda rät frekvensgång? Öppna eller slutna lurar? Hur låter det direkt från Nagran? Är det överstyrt i några toppar? Har inte varit med om något liknande själv. Jag brukar spela in direkt till slutgiltigt format, 16 Bitar/44.1 kHz, för att slippa omvandlingar.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-20 15:17

Spelar jag den direkt ur nagran till Förstärkare med en OA58 låter det väldigt njutbart.
Jag testade att spela av den digitalt igen med lite andra inställningar. Blev bättre men tycker att diskanten fortfarande är väldigt vass och obehaglig...
SKa testa att sampla den i 16 44.1 direkt då jag gjort det i 24 nu.

MVH
Fredrik

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-20 15:20

Lyssnade i slutna lurar under inspelningen.
Oftast direkt från inspelningen och i emellanåt i ecco från bandet.
Då de låter bra när man spelar direkt från bandet så måste jag ha satt min inställning fel på nått sätt på ljudkortet.
Får min egen dator tillbaka snart så ska testa med den med

Föregående

Återgå till Teknikforum