Elementkon fräst ur solid alu - YG Acoustics

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-21 14:22

Nattlorden skrev:
celef skrev:Jag har aldrig sett ett diyprojekt som någonsin varit i närheten av något från en hiendtillverkare, och det beror nog mycket på stora skillnader i resurser och kunskaper

I vilken härad är du när du säger det - syftar du på utseende eller resulterande ljudkvalité?

i båda
Bikinitider

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-21 14:25

celef skrev:
Nattlorden skrev:
celef skrev:Jag har aldrig sett ett diyprojekt som någonsin varit i närheten av något från en hiendtillverkare, och det beror nog mycket på stora skillnader i resurser och kunskaper

I vilken härad är du när du säger det - syftar du på utseende eller resulterande ljudkvalité?

i båda

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2012-11-21 14:39

En liten tanke slog mig när jag försökte sova igår; när man ändå cnc-ar ut konen ur en bit alu, varför inte göra bobinen i samma stycke? Kylningen borde bli fantastisk och man slipper limma ihop bobin och kon. Iofs blir det kanske lite klurigare att linda bobinen, men ändå? Ska det vara high-end så ska det :D

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2012-11-21 16:18

paa skrev:
Mr_Ekan skrev: "We recycle because we're good green folks", jag undrar om han återsmälter spånet och tar in det i nya billets?
//Ekan
Företag som bearbetar metall har ju containers som dom fyller och skickar tillbaka till skrotåtervinning. Inget konstigt eller ovanligt.

Visst. Vad jag menade var att jag hoppas karln åtminstone skickar spånet för återsmältning som han sedan tar in i nya billets igen, för att få en smula resurseffektivitet i sin business. Vidare, som bomellberg påpekade, borde det vara en smal (just det) sak att ta in en smartare gjuten billet än en ren cylinder (kapad rundstav). Med en koniskt gjuten form på si så där 10mm tjocklek borde han kunna kapa cykeltiden ordentligt utan förändrade egenskaper. Men vad det jag, rundstaven kanske har fler destinationer än denna, förmodade, förumbara kunden sett ur materialleverantörens perspektiv.

//Ekan
11010000

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-21 16:59

celef skrev:
Nattlorden skrev:

i båda

Mysko... jag tycker ju jag sett hemmabyggen bara hör på faktiskt som hållit Sonus Faber-klass... Vad har du för absurda krav?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-11-21 17:08

Nattlorden skrev:
celef skrev:
Nattlorden skrev:

i båda

Mysko... jag tycker ju jag sett hemmabyggen bara hör på faktiskt som hållit Sonus Faber-klass... Vad har du för absurda krav?

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-21 17:16

Kan admin vara vänliga att flytta fiskeposterna till "Övrigt", det är skillnad på mäta och meta även om en Stockholmare inte hör skillnad på det...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-21 17:30

RogerGustavsson skrev:
petersteindl skrev:Menar du att John mätte elementen till OA-51 på annat sätt än i mätlåda?

Ja, det fanns en rigg där OA-51 lades riktad med lyssningaxeln riktad mot mätmikrofonen. Den stod i industrilokalen. Riggen har nog varit med i några reportage, finns kanske på Carlsson Planet? Den där riggen fanns i varje fall uppställd i två olika rum de gånger jag var där. Var lite knepigt att lägga upp Tympani i den...

Det där är egentligen inte svar på min fråga. Jag vet att John Larsen inte har någon mätlåda för färdigmonterade högtalare.

Jag frågade på själva högtalarelementen. Det är där selekteringen av basarna sker. Varje enskild separat bas mättes innan montering i OA-51. Basarna märktes upp på konen. Därefter sorterades elementen och skruvades i OA-51 lådan med elementet vridet så att den sämsta riktningen skulle påverka lyssningsresultatet så lite som möjligt.

Det är alltså mätningen på varje enskild bas som jag refererar till. Den bör ha gjorts i en därför avsedd mätlåda eller på något annat ekvivalent sätt.

Den sista mätningen på färdig högtalare är för att kolla att slutprodukten fungerar så som referensen innan slutprodukten paketeras.

mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Föregående

Återgå till Teknikforum