av petersteindl » 2012-11-21 17:30
RogerGustavsson skrev:petersteindl skrev:Menar du att John mätte elementen till OA-51 på annat sätt än i mätlåda?
Ja, det fanns en rigg där OA-51 lades riktad med lyssningaxeln riktad mot mätmikrofonen. Den stod i industrilokalen. Riggen har nog varit med i några reportage, finns kanske på Carlsson Planet? Den där riggen fanns i varje fall uppställd i två olika rum de gånger jag var där. Var lite knepigt att lägga upp Tympani i den...
Det där är egentligen inte svar på min fråga. Jag vet att John Larsen inte har någon mätlåda för färdigmonterade högtalare.
Jag frågade på själva högtalarelementen. Det är där selekteringen av basarna sker. Varje enskild separat bas mättes innan montering i OA-51. Basarna märktes upp på konen. Därefter sorterades elementen och skruvades i OA-51 lådan med elementet vridet så att den sämsta riktningen skulle påverka lyssningsresultatet så lite som möjligt.
Det är alltså mätningen på varje enskild bas som jag refererar till. Den bör ha gjorts i en därför avsedd mätlåda eller på något annat ekvivalent sätt.
Den sista mätningen på färdig högtalare är för att kolla att slutprodukten fungerar så som referensen innan slutprodukten paketeras.
mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.