Nivåmatcha CD mot grammofon

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-08 21:22

Oförstörda är de ju inte. Bortsett från klantskallar om överstyr mm. så kommer ju val av mikrofoner, all elektronik och lokal/studio att påverka. Det jag menade med "tekniskt korrekt" var så bra som förutsättningarna tillåter. När inspelningen väl är gjord så är den ju vad den är och ska man få en bättre inspelning så måste den göras om. Det finns säkert massor av sätt att rädda en dålig inspelning men om vill arkivera en inspelning borde det vara den mest oprocessade som sparas. Vem vet vad det finns för teknik att rädda gamla inspelningar med i framtiden.

Nåja, jag har lärt mig att master-band/filer inte är synonymt med mastern som skickas till fonogramtillverkaren.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-10 00:45

Många nyutgivna vinylskivor är tyvärr digitalt inspelade eller digitalt bearbetade vid gravering. Av den andledningen så har man inte samma oslagbara ljud med vinylen mer än att det kan få lite trevlig färg samt att da konverten i studion förhoppningsvis är bättre än den som sitter i hemma cdspelaren.
Köp skivor som är pressade innan 1978 så är du på säkra sidan ;)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-10 12:49

freddenacka skrev:Många nyutgivna vinylskivor är tyvärr digitalt inspelade eller digitalt bearbetade vid gravering. Av den andledningen så har man inte samma oslagbara ljud med vinylen mer än att det kan få lite trevlig färg samt att da konverten i studion förhoppningsvis är bättre än den som sitter i hemma cdspelaren.

Ptja... Alltså, jag kan hålla med om "tyvärr" på så sätt att det liksom blir ett avsteg från det helanaloga, något som annars kan ge en gynnsam placeboeffekt för en del.

Annars är det ju så att en digital AD/DA-kedja kan göras perceptuellt transparent, så det finns inget tekniskt problem med att det finns digital utrustning i signalkedjan. Det var fö vanligt med en digital delay (en AD-DA-kedja med ett kort minne) vid graveringen av vinylskivor, detta för att man skulle kunna justera stigningen på spåret för att maximera speltiden. Jag vet inte inom vilken tidsepok man använde sådana, men jag tror att fler vinyler än man vill kännas vid faktiskt har passerat en AD-DA-kedja. Utan större problem, kan man tillägga.

En hörbar konsekvens som digital produktion kan få är att man slipper de dist och tonkurvefel som analoga bandspelare lägger till. I min värld är det bara bra. På samma sätt är det bara bra att distribuera musik på digitala medier.

Det som däremot är (super-)dåligt är att de digitala medierna är så hårt utsatta för tokmaximering. Detta gör att många (med rätta) tycker att det låter bättre om en vinylskiva än om motsvarande CD.

Vinylskivan i sig har dock en hel del rätt jobbiga fel, speciellt i innerspår.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-10 13:52

freddenacka skrev:Många nyutgivna vinylskivor är tyvärr digitalt inspelade eller digitalt bearbetade vid gravering. Av den andledningen så har man inte samma oslagbara ljud med vinylen mer än att det kan få lite trevlig färg samt att da konverten i studion förhoppningsvis är bättre än den som sitter i hemma cdspelaren.

Jag har inget emot digitalteknik :wink: Dessvärre finns det begränsat med musik som är utgiven på sjuttiotalet som matchar min musiksmak. Visst kan man upptäcka gamla inspelningar/grupper men passionen är ändå musiken man är uppväxt med. I stort sett åttiotalet och framåt 8)

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-10 14:07

Då har jag rippat CD:n och vinylen och analyserat med MasVis. Vinylen är inspelad i 16/44,1, fyra fem starka knäppar är bortredigerade manuellt och spåret är sedan normaliserat. Det är ju skillnad men vad beror på de olika nivåerna i filerna och vad beror på mastring?
CD:n är väl så komprimerad som det bara går om jag tolkar det rätt?

Kan man av detta dra någon slutsats hur nivån bör justeras för att kunna göra en meningsfull lyssningsjämförelse?

Bild
Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-10 17:29

nikstra skrev:Då har jag rippat CD:n och vinylen och analyserat med MasVis. Vinylen är inspelad i 16/44,1, fyra fem starka knäppar är bortredigerade manuellt och spåret är sedan normaliserat. Det är ju skillnad men vad beror på de olika nivåerna i filerna och vad beror på mastring?
CD:n är väl så komprimerad som det bara går om jag tolkar det rätt?

Kan man av detta dra någon slutsats hur nivån bör justeras för att kunna göra en meningsfull lyssningsjämförelse?

Bild
Bild

Wow, bra jobbat! Skillnaderna man ser är högst troligt den famösa CD-mastringen. Om du tittar så ser spektrat väldigt lika ut för bägge, och det man gjort för CD:n är att höja medelnivån och klippa topparna. Vinylen ligger lägre i basen med ca 5 dB (kolla vid 30 Hz.) Det faktum att nivåerna är samma för hö & vä kanal för CD:n är typiskt för de "konstnärliga" val som görs vid mastringen.

Vinylen har en medelnivå ca 4-5 dB under CD:n, så i princip är det bara att höja vinylen med lika mycket för en jämförelse. Men då är basen under 40 Hz alltså sänkt med 5 dB för vinylen.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-10 20:09

Ja, man blir ju så ledsen när man ser eländet.

Men som sagt, det är bara att sänka CD-filen så att RMS-värdena blir lika som vinylrippens.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-11 01:29

nikstra skrev:
Nagrania skrev:Om det står -20dB på en vinyl så menar man att nivån ligger -20dB under 0dBu (775mV). Peaknivån på en vinyl bör ligga på +9dBv till skillnad mot en CD som vanligtvis ligger på +18dBu. Men jag har faktiskt hört och sett nivåer på vissa vinyler som låg på CD-nivå. Det finns en testskiva med olika högt graverade nivåer för att man ska kunna testa pickupers spårningsförmåga. Den högsta nivån på skivan är +18dB. Det är inte alla pickuper som klarar en så hög nivå.

RogerGustavsson skrev:Finns det någon angiven referensnivå på LP:n? -20 dB är relaterat till något. Finns ingen riktigt fix referensnivå för LP i praktiken. CD:n har ett tak vid 0dBFS, full digital utstyrning och där ligger nästan alla CD (inte alla låtar men i varje fall någon).

Det är ett spår med +18dB på Hi-Fi News Testskiva så jag gissar att nivåerna är relativt 0dBu.
Jag fattar inte hur en CD kan ha +18dBu. Vad är skillnaden mellan dBu och dBFS där noll är max?

Kanske det enklaste är att spela samma spår på CD respektive vinyl och bara mäta ljudnivån. Om man mäter C-vägt i fast-läget med peak hold på dB-mätaren borde man inte då få ett hyffsat resultat?

0 dBf är den högsta nivån som går att spela in i den digitala världen. Det finns alltså inte 0+ i den digitala världen. När man jämför den maximala digitala nivån så motsvarar det +18dBu i den analoga världen.(Alltså som den högsta nivån på HiFi News Testskiva och som 0dBf). Med dBu menar man en spänning där man utgår ifrån 0,775volt som är 0dBu. Om vi nu övergår till den digitala världen, då är 0dBu samma som -18dBf digitalt. När jag spelar vinylskivor här hemma så har jag ställt upp nivån från skivspelarens pickup så att den ger samma nivå som från en CD-skiva. Men det här stämmer inte alltid eftersom CD-skivor ofta är ganska hårt komprimerade och om inte annat så är dom brickwall limiterade. Det gör att man ändå upplever nivån som högre.
Referensnivån för en vinyl och överhuvudtaget för allt som är analogt. Det är 0dBu(0,775volt). Sedan är det så att man alltid graverar starkare än 0dBu, men ju starkare man graverar så kortas speltiden på skivsidan. 20-22 minuter brukar idag vara det vanliga om man vill ha ett hyfsat bra Signalbrusförhållande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-11 08:51

Nagrania skrev:
nikstra skrev:
Nagrania skrev:Om det står -20dB på en vinyl så menar man att nivån ligger -20dB under 0dBu (775mV). Peaknivån på en vinyl bör ligga på +9dBv till skillnad mot en CD som vanligtvis ligger på +18dBu. Men jag har faktiskt hört och sett nivåer på vissa vinyler som låg på CD-nivå. Det finns en testskiva med olika högt graverade nivåer för att man ska kunna testa pickupers spårningsförmåga. Den högsta nivån på skivan är +18dB. Det är inte alla pickuper som klarar en så hög nivå.

RogerGustavsson skrev:Finns det någon angiven referensnivå på LP:n? -20 dB är relaterat till något. Finns ingen riktigt fix referensnivå för LP i praktiken. CD:n har ett tak vid 0dBFS, full digital utstyrning och där ligger nästan alla CD (inte alla låtar men i varje fall någon).

Det är ett spår med +18dB på Hi-Fi News Testskiva så jag gissar att nivåerna är relativt 0dBu.
Jag fattar inte hur en CD kan ha +18dBu. Vad är skillnaden mellan dBu och dBFS där noll är max?

Kanske det enklaste är att spela samma spår på CD respektive vinyl och bara mäta ljudnivån. Om man mäter C-vägt i fast-läget med peak hold på dB-mätaren borde man inte då få ett hyffsat resultat?

0 dBf är den högsta nivån som går att spela in i den digitala världen. Det finns alltså inte 0+ i den digitala världen. När man jämför den maximala digitala nivån så motsvarar det +18dBu i den analoga världen.(Alltså som den högsta nivån på HiFi News Testskiva och som 0dBf). Med dBu menar man en spänning där man utgår ifrån 0,775volt som är 0dBu. Om vi nu övergår till den digitala världen, då är 0dBu samma som -18dBf digitalt. När jag spelar vinylskivor här hemma så har jag ställt upp nivån från skivspelarens pickup så att den ger samma nivå som från en CD-skiva. Men det här stämmer inte alltid eftersom CD-skivor ofta är ganska hårt komprimerade och om inte annat så är dom brickwall limiterade. Det gör att man ändå upplever nivån som högre.
Referensnivån för en vinyl och överhuvudtaget för allt som är analogt. Det är 0dBu(0,775volt). Sedan är det så att man alltid graverar starkare än 0dBu, men ju starkare man graverar så kortas speltiden på skivsidan. 20-22 minuter brukar idag vara det vanliga om man vill ha ett hyfsat bra Signalbrusförhållande.

Nivån på en direktgraverad vinyl kan se ut så här.

Bild

Utnivån från kombinationen av pickup och RIAA-steg kan bli lite vad som helst. Utnivån från pickupen brukar finnas angiven och förstärkningen i RIAA-steget brukar ligga kring 100 gånger för ett MM-steg och 1000 gånger för ett MC-steg. Stora avvikelse finns.

+18 dB borde innebära 31.6 cm/s och ger då t.ex. ca 28 mV från en Ortofon MM-pickup. Efter 100 gångers förstärkning, 2.8 V.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-11-11 13:33

Nagrania skrev:0 dBf är den högsta nivån som går att spela in i den digitala världen. Det finns alltså inte 0+ i den digitala världen. När man jämför den maximala digitala nivån så motsvarar det +18dBu i den analoga världen.(Alltså som den högsta nivån på HiFi News Testskiva och som 0dBf). Med dBu menar man en spänning där man utgår ifrån 0,775volt som är 0dBu. Om vi nu övergår till den digitala världen, då är 0dBu samma som -18dBf digitalt. När jag spelar vinylskivor här hemma så har jag ställt upp nivån från skivspelarens pickup så att den ger samma nivå som från en CD-skiva. Men det här stämmer inte alltid eftersom CD-skivor ofta är ganska hårt komprimerade och om inte annat så är dom brickwall limiterade. Det gör att man ändå upplever nivån som högre.

Alltså, man kan inte gravera spänning (volt) på en vinyl (eller på ett digitalt medium).

Om FSD på ett vinyl motsvarar 18 eller 0 dBu blir därför helt och hållet en fråga om vilken omvandlingsfaktor pickup och RIAA-steg ger.

Och på CD handlar det helt om hur D/A-omvandlaren omvandlar bitströmmen till spänning.

Medierna i sig har inte en maxnivå som kan mätas i volt (eller dBu).

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-11 14:43

Det jag menar är att man kan mäta i volt av den ut-nivån som man får efter AD omvandlingen. Har man sedan som jag har gjort kalibrerat min avspelning av vinylskivor med hjälp av en "testskiva" med känd utstyrning, då bör det bli rätt. När det gäller DA omvandlare så anger ofta tillverkaren hur många dBu (volt) som maximalt kan utgå från enheten. Jag har själv testat det här med hjälp av en test-CD och det verkar ju också stämma med att max analog volt ut från en CD utstyrd 0dBf är lika med +18dBu.
Skivan som nämnts med Gugge Hedrenius Bluesband har jag tidigare också tittat på. Jag har då kunnat konstaterat att den gravyren var en extrem bland vinylskivor. Man ska inte heller glömma att en modern graverdosa klarar att gravera tvärhastigheter som vida överstiger vad som en pickup kan klara. Det som gör att tvärhastigheten kan komma att springa upp till nivåer på 35cm eller ännu högre har ju också att göra med hur RIAA kurvan ser ut. AMBER som nämnts i RT artikeln var den enda som fanns då i slutet av 70-talet. AMBER var oktavbandsanalysator med lysdioder som visade frekvenser upp till 16KHz, en föregångare till Klark Technik. Jag undrar hur man har kunnat läsa frekvenser över 16KHz. Kan det möjligen vara så att man har spelat av skivan med halva hastigheten. Så har jag gjort när jag ville vad som händer över 24KHz.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-12 09:42

Intressant diskussion, man tycker ju att det borde vara lättare att ge ut en cd skiva med dynamisk mastring då det bara är bränna eller producera (vet inte exakt hur de gör professionellt) mot allt det jobb som en vinylgravering innebär.
Jag lyssnar för övrig också mest på 80 talsmusik och nyare men har blivit så besviken när jag hört dåliga inspelningar på musik som jag växt upp med och tycker om.
Har köpt en del nygraverade vinyler men vet inte vad det är men det ger mig inte den känslan jag är ute efter ofta.
Det ihop med priserna på nya utgivningar gör att jag fastnar mer och mer i musik av tidigare graveringar.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-13 01:23

Helt klart intressant. Jag blir lite förvånad att det inte finns någon DIN-norm som specificerar nivåerna.

Jag har letat efter något sätt att finna och justera RMS-nivån i filerna men de flesta sökresultaten avråder bara från att justera efter RMS på grund av risken för klippning. Hittade tillsist kommandot sox i Ubuntu som verkar kunna göra mycket med audiofiler.

Om sox-kommandot orsakar klippning får man följande felmeddelande:
Kod: Markera allt
$ sox -v 1.012 ref/Track_02_vinyl.wav Track_02_vinyl_adjusted.wav
sox WARN dither: dither clipped 1 samples; decrease volume?
sox WARN sox: `ref/Track_02_vinyl.wav' balancing clipped 1 samples; decrease volume?

Används alltså dither-brus vid justeringa av nivån? Jag har aldrig fattat detta med dither mer än att man adderar brus för att det ska bli bättre. Vad händer då om man gör upprepade nivåändringar, kommer brusnivån att öka för varje förändring?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-13 08:32

nikstra skrev:Jag har letat efter något sätt att finna och justera RMS-nivån i filerna men de flesta sökresultaten avråder bara från att justera efter RMS på grund av risken för klippning.

Finns det verkligen ingen mmöjlighet att mäta toppnivå och RMS i ditt audioprogram? I t.ex. Sony Sound Forge går det att ändra volymen/ljudnivå hursom. Givitvis mäter man först vilka nivåer som finns. Jag brukar ha med mig en demoskiva där alla låtar är lagda på samma RMS-värde.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-11-13 10:01

nikstra skrev:Används alltså dither-brus vid justeringa av nivån? Jag har aldrig fattat detta med dither mer än att man adderar brus för att det ska bli bättre. Vad händer då om man gör upprepade nivåändringar, kommer brusnivån att öka för varje förändring?

Jo, om man skapar en färdig wav-fil varje gång så läggs det på dither. Om man fipplar med filer i typ ProTools så läggs dither på det allra sista, så där kan man justera fram och tillbaka utan att dither läggs på.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-13 10:40

RogerGustavsson skrev:
nikstra skrev:Jag har letat efter något sätt att finna och justera RMS-nivån i filerna men de flesta sökresultaten avråder bara från att justera efter RMS på grund av risken för klippning.

Finns det verkligen ingen mmöjlighet att mäta toppnivå och RMS i ditt audioprogram? I t.ex. Sony Sound Forge går det att ändra volymen/ljudnivå hursom. Givitvis mäter man först vilka nivåer som finns. Jag brukar ha med mig en demoskiva där alla låtar är lagda på samma RMS-värde.

Jodå, problemet är snarare att jag inte hittade ett sätt att justera nivån genom att ange ett RMS-värde. Nu verkar det som att det skulle fungera att använda kvoten mellan RMS-nivåerna som faktor vid nivåändringen.

Problemet för mig just nu är att jag inte riktigt kan terminologin och då blir det svårt att hitta det man söker efter.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-13 10:50

Almen skrev:
nikstra skrev:Används alltså dither-brus vid justeringa av nivån? Jag har aldrig fattat detta med dither mer än att man adderar brus för att det ska bli bättre. Vad händer då om man gör upprepade nivåändringar, kommer brusnivån att öka för varje förändring?

Jo, om man skapar en färdig wav-fil varje gång så läggs det på dither. Om man fipplar med filer i typ ProTools så läggs dither på det allra sista, så där kan man justera fram och tillbaka utan att dither läggs på.

Blir detta ett problem om man ändrar nivån flera gånger efter varandra? När börjar i så fall bruset att bli ett problem, är det efter att dither lagts på 10 eller 1000 gånger som det kan tänkas bli hörbart?

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-13 12:31

Almen skrev:

I min Protool rigg kan man dessutom välja mellan flera olika vågformer på ditherbruset. I en förstärkare som jag använder för uppspelning kan man välja mellan mono-dither, stereo-dither och negativt stereo-dither.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2012-11-13 12:43

När bruset blir hörbart efter nivåjusteringar och adderat dither beror på vilken ordlängd du håller dig i. Är slutdestinationen en 16 bit fil efter varje processing så kan det vara hörbart efter en eller ett par justeringar om du har en kapabel anläggning (stor dynamik) och dynamiskt material.

Om du i stället håller dig till en ordlängd av 24 bitar (eller kanske mer ändå) så hamnar dither nånstans runt -140dBFS. En extra justering ger då +3dB dvs. brusgolv på -137dBFS. Nästa justering adderar inte +3dB utan mindre då vi har ett befintligt brus på -137dBFS som vi adderar -140dBFS till. Du får helt enkelt göra ett gäng justeringar innan du kommer upp i en nivå som adderar till systemets analoga brus så pass att du hör en skillnad.

Med moderna apparater och 24bit DAC är digital nivåjustering helt problemfritt och i princip bättre än alla analoga varianter.

/Peter

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-21 23:36

Att det alltid ska bli så stora projekt. :D
Från början tänkte jag att det skulle vara kul att höra skillnaden på mastringen mellan vinyl och CD. Så börjar man tänka efter lite hur det ska gå till för att man inte ska lura sig själv. Då går det inte bara att byta källa när man spelar upp fonogrammen...

Efter att ha sänkt nivån på CD-rippen så att filen fick samma RMS-nivå som vinyl-rippen provade jag ABX-pluginen till foobar2000.

Lite förvånad är jag över hur pass liten skillnaden är ändå. Jag är tveksam till att jag spontant skulle kunna höra skillnaden om jag inte kan AB-jämföra filerna. Ska testa att spela riktigt starkt så kanske skillnaden blir större då det sägs vara jobbigare att lyssna på komprimerad musik på höga nivåer (får dock vänta tills grannarna inte är hemma).

Nu har jag i alla fall en metod så jag vet hur jag ska göra lyssningsjämförelser nästa gång. Dessutom borde jag kunna använda de rippade filerna för att nivåkalibrera mellan CD-spelare och grammofon (i alla fall för denna utgåva), men det får bli i framtiden.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2012-11-22 01:46

Det är oftast mycket liten skillnad mellan CD och vinyl när man lyssnar med samma nivå. Digitala inspelningar har oftast bättre bas på CD i jämförelse med en vinyl. Det under förutsättningen att högtalarna har kapacitet i lågbasområdet.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2012-11-22 16:01

Skillnaden ser större ut än vad jag hör men det beror säkert på vilken typ av musik det är också.

Jag fick en aha-upplevelse när det gäller att justera ljudnivån digitalt. Det går ju inte att bara addera ett värde till varje sampel. Skulle man göra det skulle väl bara offset ändras och inte nivån?

Bild

Föregående

Återgå till Teknikforum