Moderator: Redaktörer
freddenacka skrev:Många nyutgivna vinylskivor är tyvärr digitalt inspelade eller digitalt bearbetade vid gravering. Av den andledningen så har man inte samma oslagbara ljud med vinylen mer än att det kan få lite trevlig färg samt att da konverten i studion förhoppningsvis är bättre än den som sitter i hemma cdspelaren.
Köp skivor som är pressade innan 1978 så är du på säkra sidan
freddenacka skrev:Många nyutgivna vinylskivor är tyvärr digitalt inspelade eller digitalt bearbetade vid gravering. Av den andledningen så har man inte samma oslagbara ljud med vinylen mer än att det kan få lite trevlig färg samt att da konverten i studion förhoppningsvis är bättre än den som sitter i hemma cdspelaren.
Köp skivor som är pressade innan 1978 så är du på säkra sidan

nikstra skrev:Då har jag rippat CD:n och vinylen och analyserat med MasVis. Vinylen är inspelad i 16/44,1, fyra fem starka knäppar är bortredigerade manuellt och spåret är sedan normaliserat. Det är ju skillnad men vad beror på de olika nivåerna i filerna och vad beror på mastring?
CD:n är väl så komprimerad som det bara går om jag tolkar det rätt?
Kan man av detta dra någon slutsats hur nivån bör justeras för att kunna göra en meningsfull lyssningsjämförelse?
nikstra skrev:Nagrania skrev:Om det står -20dB på en vinyl så menar man att nivån ligger -20dB under 0dBu (775mV). Peaknivån på en vinyl bör ligga på +9dBv till skillnad mot en CD som vanligtvis ligger på +18dBu. Men jag har faktiskt hört och sett nivåer på vissa vinyler som låg på CD-nivå. Det finns en testskiva med olika högt graverade nivåer för att man ska kunna testa pickupers spårningsförmåga. Den högsta nivån på skivan är +18dB. Det är inte alla pickuper som klarar en så hög nivå.RogerGustavsson skrev:Finns det någon angiven referensnivå på LP:n? -20 dB är relaterat till något. Finns ingen riktigt fix referensnivå för LP i praktiken. CD:n har ett tak vid 0dBFS, full digital utstyrning och där ligger nästan alla CD (inte alla låtar men i varje fall någon).
Det är ett spår med +18dB på Hi-Fi News Testskiva så jag gissar att nivåerna är relativt 0dBu.
Jag fattar inte hur en CD kan ha +18dBu. Vad är skillnaden mellan dBu och dBFS där noll är max?
Kanske det enklaste är att spela samma spår på CD respektive vinyl och bara mäta ljudnivån. Om man mäter C-vägt i fast-läget med peak hold på dB-mätaren borde man inte då få ett hyffsat resultat?
Nagrania skrev:nikstra skrev:Nagrania skrev:Om det står -20dB på en vinyl så menar man att nivån ligger -20dB under 0dBu (775mV). Peaknivån på en vinyl bör ligga på +9dBv till skillnad mot en CD som vanligtvis ligger på +18dBu. Men jag har faktiskt hört och sett nivåer på vissa vinyler som låg på CD-nivå. Det finns en testskiva med olika högt graverade nivåer för att man ska kunna testa pickupers spårningsförmåga. Den högsta nivån på skivan är +18dB. Det är inte alla pickuper som klarar en så hög nivå.RogerGustavsson skrev:Finns det någon angiven referensnivå på LP:n? -20 dB är relaterat till något. Finns ingen riktigt fix referensnivå för LP i praktiken. CD:n har ett tak vid 0dBFS, full digital utstyrning och där ligger nästan alla CD (inte alla låtar men i varje fall någon).
Det är ett spår med +18dB på Hi-Fi News Testskiva så jag gissar att nivåerna är relativt 0dBu.
Jag fattar inte hur en CD kan ha +18dBu. Vad är skillnaden mellan dBu och dBFS där noll är max?
Kanske det enklaste är att spela samma spår på CD respektive vinyl och bara mäta ljudnivån. Om man mäter C-vägt i fast-läget med peak hold på dB-mätaren borde man inte då få ett hyffsat resultat?
0 dBf är den högsta nivån som går att spela in i den digitala världen. Det finns alltså inte 0+ i den digitala världen. När man jämför den maximala digitala nivån så motsvarar det +18dBu i den analoga världen.(Alltså som den högsta nivån på HiFi News Testskiva och som 0dBf). Med dBu menar man en spänning där man utgår ifrån 0,775volt som är 0dBu. Om vi nu övergår till den digitala världen, då är 0dBu samma som -18dBf digitalt. När jag spelar vinylskivor här hemma så har jag ställt upp nivån från skivspelarens pickup så att den ger samma nivå som från en CD-skiva. Men det här stämmer inte alltid eftersom CD-skivor ofta är ganska hårt komprimerade och om inte annat så är dom brickwall limiterade. Det gör att man ändå upplever nivån som högre.
Referensnivån för en vinyl och överhuvudtaget för allt som är analogt. Det är 0dBu(0,775volt). Sedan är det så att man alltid graverar starkare än 0dBu, men ju starkare man graverar så kortas speltiden på skivsidan. 20-22 minuter brukar idag vara det vanliga om man vill ha ett hyfsat bra Signalbrusförhållande.
Nagrania skrev:0 dBf är den högsta nivån som går att spela in i den digitala världen. Det finns alltså inte 0+ i den digitala världen. När man jämför den maximala digitala nivån så motsvarar det +18dBu i den analoga världen.(Alltså som den högsta nivån på HiFi News Testskiva och som 0dBf). Med dBu menar man en spänning där man utgår ifrån 0,775volt som är 0dBu. Om vi nu övergår till den digitala världen, då är 0dBu samma som -18dBf digitalt. När jag spelar vinylskivor här hemma så har jag ställt upp nivån från skivspelarens pickup så att den ger samma nivå som från en CD-skiva. Men det här stämmer inte alltid eftersom CD-skivor ofta är ganska hårt komprimerade och om inte annat så är dom brickwall limiterade. Det gör att man ändå upplever nivån som högre.
Referensnivån för en vinyl och överhuvudtaget för allt som är analogt. Det är 0dBu(0,775volt). Sedan är det så att man alltid graverar starkare än 0dBu, men ju starkare man graverar så kortas speltiden på skivsidan. 20-22 minuter brukar idag vara det vanliga om man vill ha ett hyfsat bra Signalbrusförhållande.
$ sox -v 1.012 ref/Track_02_vinyl.wav Track_02_vinyl_adjusted.wav
sox WARN dither: dither clipped 1 samples; decrease volume?
sox WARN sox: `ref/Track_02_vinyl.wav' balancing clipped 1 samples; decrease volume?
nikstra skrev:Jag har letat efter något sätt att finna och justera RMS-nivån i filerna men de flesta sökresultaten avråder bara från att justera efter RMS på grund av risken för klippning.
nikstra skrev:Används alltså dither-brus vid justeringa av nivån? Jag har aldrig fattat detta med dither mer än att man adderar brus för att det ska bli bättre. Vad händer då om man gör upprepade nivåändringar, kommer brusnivån att öka för varje förändring?
RogerGustavsson skrev:nikstra skrev:Jag har letat efter något sätt att finna och justera RMS-nivån i filerna men de flesta sökresultaten avråder bara från att justera efter RMS på grund av risken för klippning.
Finns det verkligen ingen mmöjlighet att mäta toppnivå och RMS i ditt audioprogram? I t.ex. Sony Sound Forge går det att ändra volymen/ljudnivå hursom. Givitvis mäter man först vilka nivåer som finns. Jag brukar ha med mig en demoskiva där alla låtar är lagda på samma RMS-värde.
Almen skrev:nikstra skrev:Används alltså dither-brus vid justeringa av nivån? Jag har aldrig fattat detta med dither mer än att man adderar brus för att det ska bli bättre. Vad händer då om man gör upprepade nivåändringar, kommer brusnivån att öka för varje förändring?
Jo, om man skapar en färdig wav-fil varje gång så läggs det på dither. Om man fipplar med filer i typ ProTools så läggs dither på det allra sista, så där kan man justera fram och tillbaka utan att dither läggs på.
Almen skrev:nikstra skrev:Används alltså dither-brus vid justeringa av nivån? Jag har aldrig fattat detta med dither mer än att man adderar brus för att det ska bli bättre. Vad händer då om man gör upprepade nivåändringar, kommer brusnivån att öka för varje förändring?
Jo, om man skapar en färdig wav-fil varje gång så läggs det på dither. Om man fipplar med filer i typ ProTools så läggs dither på det allra sista, så där kan man justera fram och tillbaka utan att dither läggs på.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster