Takreflexen då?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Takreflexen då?

Inläggav steveo1234 » 2012-11-23 15:03

Själv sitter jagjust nu med två kvadratmeter absorbenter i taket. Väldigt provisoriskt uppsatt med spik. Det låter annorlunda. Mörkare, eller kanske lugnare. Det låter nog bättre. Eller sämre kanske. Jag vet inte faktiskt.
Det enda jag är säker på är att dämpning i taket ändrar ljudet ganska mycket. Jag tror att ljudbilden sjunkigt något och blivit mindre. Men mer exakt. Eller så har den inte det.

Så, hur är det med den där takreflexen. Är den nått att ha egentligen?
Vad händer om man tar bort den helt? Blir det bra egentligen?

Spring iväg och testa att sätta upp lite dämpning och provlyssna och återkom!
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-11-23 16:21

Det blir dessutom en skillnad mellan om man sätter absorbenterna rakt ovanför högtalarna, så de kan mota de stående vågorna som högtalarna matar mellan golv och tak, mot om man placerar absorbenterna lite längre ut så dom tar takreflexen mellan högtalarna och lyssningsplatsen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-23 16:23

precis så tycker jag att det är, ju mer absorbtion man använder ju mindre blir ljudet och högtalarna blir oerhört lätta lokalisera, det låter otroligt onaturligt

jag kan inte förstå att folk tycker att dämpning är så jäkla bra i snudd på alla lägen
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-23 16:30

paa skrev:Det blir dessutom en skillnad mellan om man sätter absorbenterna rakt ovanför högtalarna, så de kan mota de stående vågorna som högtalarna matar mellan golv och tak, mot om man placerar absorbenterna lite längre ut så dom tar takreflexen mellan högtalarna och lyssningsplatsen.

Mina åkte visst upp närmare högtalarna än soffan. Kanske skulle prova att flytta dem.
Jag börjar dock misstänka att det är bättre att diffusera i taket än att dämpa i mitt rum.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-23 16:32

celef skrev:precis så tycker jag att det är, ju mer absorbtion man använder ju mindre blir ljudet och högtalarna blir oerhört lätta lokalisera, det låter otroligt onaturligt

jag kan inte förstå att folk tycker att dämpning är så jäkla bra i snudd på alla lägen

Hos mig blev det precis tvärtom :)
När jag dämpade väggarna runt högtalrna så släppte ljudet helt plötsligt mycket bättre. Skillnaden var faktiskt ganska stor.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-23 18:22

Säkert högst högtalarberoende. Har högtalarna dåligt släpp i sig själv så kan man säkert till viss del dölja det med rumsreflexer, så när dessa försvinner blir problemet tydligare.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 18:33

Nattlorden skrev:Säkert högst högtalarberoende. Har högtalarna dåligt släpp i sig själv så kan man säkert till viss del dölja det med rumsreflexer, så när dessa försvinner blir problemet tydligare.

Eller tvärtom :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-23 18:36

petersteindl skrev: Eller tvärtom :)

Precis. Har rummet dåliga takreflexer så kan man dölja det med en bra högtalare. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-11-23 22:43

En bra högtalare kräver dåliga takreflexer. 8O
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-23 23:30

Märkligt, ni skriver såsom reflexer vore ljudkällor i sig. Reflexer kommer från en ljudkälla och när det gäller reproduktion av musik är det högtalare som är ljudkällan. Om ljudkällan har en frekvensgång som är allt annat än rak och/eller allt annat än frekvensgången på direktljudet, så kommer reflexerna vara lika dåliga som ljudkällan är dålig i dessa riktningar. Sök felen i ljudkällan och resten löser sig ganska bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-23 23:50

Ljudet kommer från reflexerna förstås, högtalaren är bara statist. :D
Den kan man ställa i [s]soprummet[/s] köket var det visst ...

Ge mig en bra reflex och jag skall säga dig vilken högtalare du har. :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-24 12:33

steveo1234 skrev:
celef skrev:precis så tycker jag att det är, ju mer absorbtion man använder ju mindre blir ljudet och högtalarna blir oerhört lätta lokalisera, det låter otroligt onaturligt

När jag dämpade väggarna runt högtalrna så släppte ljudet helt plötsligt mycket bättre. Skillnaden var faktiskt ganska stor.

En fråga, om du står intill dina absorbenter tycker du då att ljudet låter helt naturlig?
Bikinitider

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2012-11-24 12:47

celef skrev: precis så tycker jag att det är, ju mer absorbtion man använder ju mindre blir ljudet och högtalarna blir oerhört lätta lokalisera, det låter otroligt onaturligt

har man en gammal skraltig bil så förvandlas den inte till en sportbil bara för att man rätar ut vägen

det kanske är bättre då att hålla sig till den upptrampade kostigen så märks inte felen på bilen så mycket

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-11-24 12:52

Ponera att man skulle kunna dämpa rumsreflexerna steglöst.
Vad kommer då vara de optimala värdena för efterklang i lyssningspositionen?
Och hur vet man att de är optimala?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-24 13:01

celef skrev:
steveo1234 skrev:

En fråga, om du står intill dina absorbenter tycker du då att ljudet låter helt naturlig?

Nej.
Men, det låter ju precis lika fel utan absorbentr. Det är ju lixom snett bakom, bakom och sidan om ena högtalaren. Det kan ju inte låta annat än fel där? Eller hur menar du?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-11-24 13:19

petersteindl skrev:Märkligt, ni skriver såsom reflexer vore ljudkällor i sig. Reflexer kommer från en ljudkälla och när det gäller reproduktion av musik är det högtalare som är ljudkällan.

Man kan betrakta saker som att reflexen inte kommer från ljudkällan, utan ljudkällans spegelbild. Dvs i takreflexens fall som om man saknade tak helt, men hade en extra högtalare ett par meter upp. Om man har hjälp av att betrakta saken så dvs. Man försvinner ju dock inte taket för senare reflexer, så analogin blir långtifrån fullständig.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2012-11-24 13:36

petersteindl skrev:Märkligt, ni skriver såsom reflexer vore ljudkällor i sig. Reflexer kommer från en ljudkälla och när det gäller reproduktion av musik är det högtalare som är ljudkällan. Om ljudkällan har en frekvensgång som är allt annat än rak och/eller allt annat än frekvensgången på direktljudet, så kommer reflexerna vara lika dåliga som ljudkällan är dålig i dessa riktningar. Sök felen i ljudkällan och resten löser sig ganska bra.

Mvh
Peter

Hmmmmmmm. :idea: :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-11-24 16:35

steveo1234 skrev:
celef skrev:
steveo1234 skrev:

Nej.
Men, det låter ju precis lika fel utan absorbentr. Det är ju lixom snett bakom, bakom och sidan om ena högtalaren. Det kan ju inte låta annat än fel där? Eller hur menar du?

Skulle det låta annorlunda med diffusorer?
Bikinitider

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-11-24 16:37

celef skrev:
steveo1234 skrev:
celef skrev:
steveo1234 skrev:

Nej.

Skulle det låta annorlunda med diffusorer?

Vet inte. :oops:
Kanske lite. Mina absorbenter är ju till vill del diffusorer också dock.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-24 17:28

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Märkligt, ni skriver såsom reflexer vore ljudkällor i sig. Reflexer kommer från en ljudkälla och när det gäller reproduktion av musik är det högtalare som är ljudkällan.

Man kan betrakta saker som att reflexen inte kommer från ljudkällan, utan ljudkällans spegelbild. Dvs i takreflexens fall som om man saknade tak helt, men hade en extra högtalare ett par meter upp. Om man har hjälp av att betrakta saken så dvs. Man försvinner ju dock inte taket för senare reflexer, så analogin blir långtifrån fullständig.

Jo, man kan välja att betrakta saker hursomhelst i filosofiska resonemang. Reflexer och hur hörseln upplever dessa håller jag på med dagligen :) i mitt arbete. Dessutom vill jag påstå att detta med spegelbild bör skärskådas för dess fulla förståelse, men det får bli senare i någon annan tråd.

Vid lyssning så är det dock inte så att en reflex hörs som en separat ljudkälla eller som en spegelbild inom det intervall som kallas precedence. Inom det intervall som kallas precedence så smälter reflexerna samman med direktljudet och samverkar med ljudkällans direktljuds klang och ljudkällans Apparent Source Width ASW och Auditory Spatial Impression d v s storlek och närvaro, men inte ljudkällans position.

ASW sätts dock oftast i samband med laterala reflexer eftersom ITD blir större och maxvärdet på interaural crosscorrelation IACC under precedence oftast korrelerar med ASW och på så sätt kan man simulera fram ASW.

Däremot är det så att ljudkällans position är förändrad då man hör ett eko d v s då reflexen blir till ett eko. Då hörs ekot som en ny hörselhändelse, åtskilt från ljudkällans ursprungliga direktljud. En rolig avart av eko är fladderekot som inte smälter samman med direktljudet, men detta fenomen kan analyseras separat i någon annan tråd.

Huruvida takreflexen eller golvreflexen eller kombinationen av dessa påverkar direktljudet och förändrar en upplevd direktljudstonkurva är saker som jag har för avsikt att återkomma till. Det blir en ganska späckad skrift. Suck.

Mvh
Peter

Återgå till Teknikforum