Nattlorden skrev:petersteindl skrev:Märkligt, ni skriver såsom reflexer vore ljudkällor i sig. Reflexer kommer från en ljudkälla och när det gäller reproduktion av musik är det högtalare som är ljudkällan.
Man kan betrakta saker som att reflexen inte kommer från ljudkällan, utan ljudkällans spegelbild. Dvs i takreflexens fall som om man saknade tak helt, men hade en extra högtalare ett par meter upp. Om man har hjälp av att betrakta saken så dvs. Man försvinner ju dock inte taket för senare reflexer, så analogin blir långtifrån fullständig.
Jo, man kan välja att betrakta saker hursomhelst i filosofiska resonemang. Reflexer och hur hörseln upplever dessa håller jag på med dagligen

i mitt arbete. Dessutom vill jag påstå att detta med spegelbild bör skärskådas för dess fulla förståelse, men det får bli senare i någon annan tråd.
Vid lyssning så är det dock inte så att en reflex hörs som en separat ljudkälla eller som en spegelbild inom det intervall som kallas precedence. Inom det intervall som kallas precedence så smälter reflexerna samman med direktljudet och samverkar med ljudkällans direktljuds klang och ljudkällans Apparent Source Width ASW och Auditory Spatial Impression d v s storlek och närvaro, men inte ljudkällans position.
ASW sätts dock oftast i samband med laterala reflexer eftersom ITD blir större och maxvärdet på interaural crosscorrelation IACC under precedence oftast korrelerar med ASW och på så sätt kan man simulera fram ASW.
Däremot är det så att ljudkällans position är förändrad då man hör ett eko d v s då reflexen blir till ett eko. Då hörs ekot som en ny hörselhändelse, åtskilt från ljudkällans ursprungliga direktljud. En rolig avart av eko är fladderekot som inte smälter samman med direktljudet, men detta fenomen kan analyseras separat i någon annan tråd.
Huruvida takreflexen eller golvreflexen eller kombinationen av dessa påverkar direktljudet och förändrar en upplevd direktljudstonkurva är saker som jag har för avsikt att återkomma till. Det blir en ganska späckad skrift. Suck.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.