En säkert trivial fråga men...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

En säkert trivial fråga men...

Inläggav Thomas_A » 2005-09-05 09:21

hur fungerar egentligen en stämgaffel? Att benen vibrerar fram och tillbaka är väl inte så svårt att förstå, men när man sen sätter stämgaffeln mot ett underlag, vad händer egentligen

T

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 10:59

Svängningen i en stämgaffel (och allt annat också) kan ju vara i 6 frihetsgrader. Man har en dominerande egenfrekvens. Låser man en av frihetsgraderna, vilket man kan göra genom att hålla stämgafeln mot något hårt och tungt, så ändrar sig egenfrekvensen.

Hade jag varit på jobbe hade jag kunnat fixa lite bilder på detta, men det kan kanske bli en annan gång.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 12:05

Väldigt lite av stämgaffelns rörelse ger någon rörelse i skaftet. Men den lilla del som går ner där kan ge ljud om man sätter den mot en stor strålande yta, tex ett bord.

Stämgaffeln har resonansmoder utöver huvudmoden, men de gör att skaftet svänger och eftersom man håller i det så dämpas dessa moder fort. Därav blir ljudet från en stämgaffel nära sinusformat, eftersom svängningen domineras av en mod (de andra är dämpade).

Titta på
http://www.fonema.se/organ/harp/chimes.htm

...så får du se en sorts stämgafflar som man kan lägga ifrån sig på bordet och de fortfarande låter. De har en liten pipa i stället för en bordsyta som låter.

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-05 15:11

Min fråga är literelated till en svängning i högtalare. Nu är det inte en punkt som med skaftet till en stämgaffel utan flera, ofta fyra punkter, som en högtalare står på. Om man nu ställer högtalaren på spikes, kommer de små svängningar i högtalaren att förstärkas i (parkett)golvet likt en stämgaffels vibration? I så fall borde det vara betydande ljudavstrålning från golvet.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-05 15:36

Vill man ha ljud i parketten så är spikes bra.... Det vill man förstås inte!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-05 16:20

Jag är medveten om att högtalaren bör stå på fötter som har sin resonansfrekvens under bashögtalarens under gränsfrekvens (eller fs).

Frågan är om högtalare kan liknas vid en stämgaffel eller inte. Om den kan det torde det bli stora effekter.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 20:21

Thomas_A skrev:Frågan är om högtalare kan liknas vid en stämgaffel eller inte. Om den kan det torde det bli stora effekter.

I princip ja.

Det skiljer lite på frekvenserna, men visst är det som du säger att direkt koppling till golvet ökar avstrålningen från golvet. Och eftersom man inte har koll på hur golvet är byggt så är det svårt att räkna in det i konstruktionen. Slutsats: det är bättre att dimensionera för isolation från golvet och att sedan ställa högtalarna mjukt.

Men visst är pipstämgafflarna coola?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 21:02

Golvet fungerar ju som membran också. Ljudet får det att röra sig. Så högtalarna kan leda ned vibrationer i golvet. Men golvet kan också få högtalaren att vibrera (mera troligt eftersom golvet är mycket tyngre dvs den tunga vibrerande saken (golvet) skakar den lättare (högtalaren)). Ännu ett skäl till att hålla högtalarna borta från golvet...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-09-05 21:05

Pipstämgafflar verkar faktiskt kul. Jag undrar om sådana finns kommersiellt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 22:29

Thomas_A skrev:Pipstämgafflar verkar faktiskt kul. Jag undrar om sådana finns kommersiellt?

Tror inte det, men har man en metallfräs så är det nog inte så svårt att göra en själv.

Återgå till Teknikforum