Det är precis som du skriver att hornet tar hand om frekvenserna som man uppfattar som "Kick", basreflex funktionen ger ett mera "Subbigt" ljud.
Vissa uttrycker det som det bästa av två världar, och såhär lång är jag imponerad.
Så i det har du rätt.
Jag vet såklart att jag inte har en dipp i frekvensgången annars hade ju hela grejen med basreflex inte funkat, vad jag pratade om var att det är ett mycket mindre konutslag vid resonans.
Precis som du skriver så ökar slaglängden lavinartat efter resonans, vi pratar om en väldigt smalbandigt kompensering.
Mellan 7 och 10 i Q kan jag tänka mig.
HP filter kan jag ställa ända upp til 48db/okt, så det ska nog lösa sig.
Det är därför jag skulle vilja veta hur jag kan mäta detta fenomen, för att då kan jag få elementet att ge ifrån sig lite till.
Såklart så kommer detta att fresta på elementet lite till, i detta fall ingen större fara då det är en RCF 18" som pallar i princip allt man kan slänga till den.
+ i kanten för jojo liknelsen, den var riktigt bra faktiskt.
Kan mycket väl hända att detta inte ger några större saker i slutändan.
Men ett PA är ju inte designat för att verka oprocessat, det finns ju alltid EQ för att kompensera för rum/hall/sal/kyrka m m.
Jag får koppla upp mitt mätsystem och helt enkelt labba lite och se, annars får det bli från höften.
Bara att skruva på processorn under full drift.
Mvh
Patrik
jansch skrev:Nja, du tänker nog lite fel - eller så missuppfattar jag det du skriver.
Först och främst, Det är väl så att hornet tar de högre frekvenserna och i basen har du en form av basreflexkonstruktion. Alltså ungerfär som JBL:s klassiska 4560 (hette dom väl?)
Om du har en basreflex konstruktion i "botten" SKALL konen stå nästan stilla vid avstämningsfrekvensen. Då funkar basreflexen som den ska. Allt ljud kommer från basreflexporten/arna.
Du har säkert inte en "dipp" i frekvensgången där. Däremot faller frekvenskurvan av rejält under portens aktiva frekvensområde och det skall den göra. Att med konstlade medel försöka bra ljudtryck under portens frekvensområde är ingenting att rekommendera. Högtalaren "fladdrar" tämligen fritt då den ur högtalarens perspektiv jobbar den i en öppen låda och det som kommer ur porten kortsluter mer eller mindre högtalarelementet.
En liknelse om varför konamplituden går ner mot noll i resonanspunkten:
Om du har en jojo och "jojar" upp och ner (och det funkar snyggt) rör du handen väldigt lite, däremot känner du trycket/draget i handen tydligt. Dessutom är din hand i motfas mot jojon. Om du kommer i otakt med jojons "frekvens" måste du öka handrörelsen rejält och du känner inte trycket/draget i handen. Om du kommer helt utanför jojons "resonansfrekvens" spelar det ingen roll hur mycket du viftar med handen. Dock motståndet att föra handen uppochner är större ÖVER jojons resonansfrekvens än under jojons resonansfrekvens.
Alltså högtalarelementet (motsvarande handen) jobbar för fullt under hårt mottryck vid resonans vilket också medför att impedansen blir väldigt låg. Luftmassan i porten (jojon) står för hela rörelsen.
Fast du kanske kan det här....