Innfelt høyttaler, eller vegg bygget som høyttalerlåda?
Skulle jeg hatt innfelte høyttalere, så ville det for min del betydd at jeg endelig fik den "perfekte baffel".
Men denne alene ville ikke ha tilfredsstillt mine krav til "den gode lyden".
For skulle man ta en alminnelig skandinavisk vegg og montert høyttalere i denne helt uten motforestillinger,, ville vi nok ha fått en vegg der "alt" synger med. Lite tilfredstillende for god lydgjengivelse.
Likeså om man la alt arbeide i kun baffelen(veggens yta)
Men om man bygger en høyttalerlåda som også fungerer som vegg, vil man kanskje kunne legge inn visse ting som kunne sikre at man hadde en stødig vegg som i minst mulig grad påvirker lyden hele vegen fra den spisseste diskant til den dypeste bass.
for min del ville dette innebært at basshøgtalerne ville sett intet annet enn betong og dempmaterial, samtidig som at denne betongen ville utgjort store deler av det atrukturelt stive i denne veggen.
Mellanregisteret og diskanten ville nok kanskje kunne klare seg med en ordentlig veggplate, 25mm MDF eller lignende.
Så får man se om man får plassert elementer og slikt slik at refleksjoner på øvrige vegger blir håndtert på best mulige måte. Setter man alt platt på veggen(i veggen) vil man få utrolig vanskelige refleksjoner å dempe, i nøyaktig 45° vinkel fra elementene, via veggene på sidene i rommet og inn til ørene. Dette kan kanskje avhjelpes med å vinkle mellanregister og diskant inn mot lytteplass? Kanskje.
Nei, tror jeg holder meg til høyttalerlåder som står fritt på gulvet jeg. Mye lettere å flytte litt rundt på og tilpasse til rommet slik det er.