Denna frågan rör egentligen bilstereo men problematiken borde vara den samma även för hemmaslutsteg och jag hoppas på er expertis-hjälp.
Jag har ett femkanalsslutsteg där jag kan ställa gainen separat in till varje steg genom att vrida på ett reglage mellan 1-5 som sätter ingångskänsligheten till att hantera mellan runt 10V ner till 1V när slutstegen är kopplade via högnivå.
Eftersom de olika högtalarna har olika känslighet och att jag eftersträvar att ha lite mer bas/midbas än övre mid/diskant har jag justerat in gainen så att jag uppnår en kuva som jag är ganska nöjd med vid min normala lyssningsnivå.
Nivå-inställning på slutsteget:
sub 2,2
Midbas 2,1
Mellan/diskant 2,0
Däremot tycker jag att jag skruvar ned huvudenhetens/förstegets volymkontroll att bas/mid blir för framträdande (eller att övre mid/diskant försvinner något). Skruvar jag upp lite högre utifrån min referensnivå blir resultatet tvärtom. Mid/disk blir för framträdande.
Det är inga enorma skillnader men några dB och jag kan justera för detta via bas/mid/diskant-reglage från huvudenheten men det är dels lite jobbigt men framför allt frustrerande då mina uppelevelser med olika gainade slutsteg i kombination aldrig betett sig så här, eller har jag helt enkelt bara haft tur tidigare?
Normalt sett tycker jag örats känslighet för låga frekvenser plockar bort mest bas vid lägre lyssningsnivåer men nu greppar jag efter diskantkontrollen för at tdra up pden och dra ned basreglaget då jag skruvat ned volymen för att kunna hålla en normal samtalston.
Problemet är i korta drag att de olika slutstegen inte verkar ha olika ingångskänslighet utan snarare att de har olika "utväxling" sinsemellan vid olika ingångsnivåer.
Jag vet att huvudenheten har en funktion som höjer/sänker volymen i takt med vilken fart jag kör men mitt beteende är lika oavsett om jag har den disablad /enablad i olika nivåer, den justerar bara ljudnivån, inte tonkurvan.
Någon som har några tips på vägar framåt?