Varierande nivåer vid olika gain på olika slutsteg

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

mangs

Varierande nivåer vid olika gain på olika slutsteg

Inläggav mangs » 2012-11-12 09:33

Denna frågan rör egentligen bilstereo men problematiken borde vara den samma även för hemmaslutsteg och jag hoppas på er expertis-hjälp.

Jag har ett femkanalsslutsteg där jag kan ställa gainen separat in till varje steg genom att vrida på ett reglage mellan 1-5 som sätter ingångskänsligheten till att hantera mellan runt 10V ner till 1V när slutstegen är kopplade via högnivå.

Eftersom de olika högtalarna har olika känslighet och att jag eftersträvar att ha lite mer bas/midbas än övre mid/diskant har jag justerat in gainen så att jag uppnår en kuva som jag är ganska nöjd med vid min normala lyssningsnivå.

Nivå-inställning på slutsteget:
sub 2,2
Midbas 2,1
Mellan/diskant 2,0

Däremot tycker jag att jag skruvar ned huvudenhetens/förstegets volymkontroll att bas/mid blir för framträdande (eller att övre mid/diskant försvinner något). Skruvar jag upp lite högre utifrån min referensnivå blir resultatet tvärtom. Mid/disk blir för framträdande.

Det är inga enorma skillnader men några dB och jag kan justera för detta via bas/mid/diskant-reglage från huvudenheten men det är dels lite jobbigt men framför allt frustrerande då mina uppelevelser med olika gainade slutsteg i kombination aldrig betett sig så här, eller har jag helt enkelt bara haft tur tidigare?

Normalt sett tycker jag örats känslighet för låga frekvenser plockar bort mest bas vid lägre lyssningsnivåer men nu greppar jag efter diskantkontrollen för at tdra up pden och dra ned basreglaget då jag skruvat ned volymen för att kunna hålla en normal samtalston.

Problemet är i korta drag att de olika slutstegen inte verkar ha olika ingångskänslighet utan snarare att de har olika "utväxling" sinsemellan vid olika ingångsnivåer.

Jag vet att huvudenheten har en funktion som höjer/sänker volymen i takt med vilken fart jag kör men mitt beteende är lika oavsett om jag har den disablad /enablad i olika nivåer, den justerar bara ljudnivån, inte tonkurvan.

Någon som har några tips på vägar framåt?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-12 09:56

Det enda riktigt säkra sättet är nog att mäta, tyvärr. En enkel test-CD plus en någorlunda bra multimeter skulle nog göra jobbet. Eller mätä "ända ut", dvs med ljudtrycksmätare.
... tycker jag!

Per

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-12 13:01

Jepp, jag har möjlighet att göra detta och kommer göra det framöver men jag ville bara få höra om olika gain typiskt kan ställa till detta?

Jag menar om slutsteg 1 blir fullt utstyrt vid en signal på 3V medan slutsteg blir det först vid 3,5V så skall ju utsignalen dem sinsemellan förhålla sig på motsvarande samma förhållande inom hela området från noll upp till detta?

Dvs slutsteget skall bara gaina nivån med låt såga 20dB i det ena fallet och 21dB i det andra.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-11-12 13:56

mangs skrev:Jag menar om slutsteg 1 blir fullt utstyrt vid en signal på 3V medan slutsteg blir det först vid 3,5V så skall ju utsignalen dem sinsemellan förhålla sig på motsvarande samma förhållande inom hela området från noll upp till detta?

Ja, annars är något allvarligt fel, eller så finns en kompressor inbyggd som du inte visste om.

Det är inte så enkelt att det finns någon loudnesskrets i "försteget", eller vad det nu heter i bilsammanhang?
... tycker jag!

Per

mangs

Inläggav mangs » 2012-11-12 16:35

PerStromgren skrev:
mangs skrev:Jag menar om slutsteg 1 blir fullt utstyrt vid en signal på 3V medan slutsteg blir det först vid 3,5V så skall ju utsignalen dem sinsemellan förhålla sig på motsvarande samma förhållande inom hela området från noll upp till detta?

Ja, annars är något allvarligt fel, eller så finns en kompressor inbyggd som du inte visste om.

Det är inte så enkelt att det finns någon loudnesskrets i "försteget", eller vad det nu heter i bilsammanhang?

Ja, någon form av loudness är kanske det som låter rimligast för det är ju så jag upplever det fast liite för mycket. Bäst är kanske att mäta vid olika nivåer och se hur kurvorna förhåller sig till varandra

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-11-29 22:58

mangs skrev:Jepp, jag har möjlighet att göra detta och kommer göra det framöver men jag ville bara få höra om olika gain typiskt kan ställa till detta?

Jag menar om slutsteg 1 blir fullt utstyrt vid en signal på 3V medan slutsteg blir det först vid 3,5V så skall ju utsignalen dem sinsemellan förhålla sig på motsvarande samma förhållande inom hela området från noll upp till detta?

Dvs slutsteget skall bara gaina nivån med låt såga 20dB i det ena fallet och 21dB i det andra.

Bilforsterkere har en tendens til å være "forhåndsprogrammert" til særskilt bruk. Så alt etter hvilken forsterker du benytter så vil du oppleve noe forskjellig. Det finnes 2.1 forsterkere der følsomheten på bassen er rundt 6dB høyere enn stereoforsterkerne. Samme sak med en del 5.1 forsterkere. Bassen har høyere følsomhet enn de fire stereokanalene.

Bilstereoforsterkere er ellers en ren gåte. :wink:

Återgå till Teknikforum