Laserpickupen hoppar...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Laserpickupen hoppar...

Inläggav hifikg » 2012-11-27 02:54

Jo, jag vet att det finns diskussioner om detta fenomen sedan tidigare, jag bara klurar på varför de första spåren fungerar sämst. Hoppar jag över ett par, tre, låtar så fungerar resten av CD´n oftast. Antar att det bara kommer att bli värre, så endera dagen får jag väl ta min spelare till verkstaden.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-27 02:58

kör hårddisk
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-11-27 03:22

Lasern läser inifrån skivan och ut vilket betyder att den börjar läsa där radien är minst. Varvtalet är inte konstant utan minskar ju längre ut lasern skall läsa. Om det finns problem med läsning av data så yttrar det sig först på innerspår där rotationshastigheten är störst d v s på de första låtarna. Så har jag förstått det.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2012-11-27 03:29

OMG! du är sååå ödmjuk Peter :D
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2012-11-27 07:45

Om spindelmotorn är dålig pga av lager t.ex, yttrar sig detta oftast i slutet av skivan då hastigheten är lägre och påverkas lättare.

Problem i början av skivan brukar vara skenorna laser P.U'n löper på, lasern återgår längst in efter spelning, det samlas lätt skräp och blir geggigt där.

Visa spelare/märken har använt sig av ett visst fett som stelnar och behöver avlägsnas och smörjas upp på nytt

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2012-11-27 11:41

Jag skulle börja med att titta på magneten ovanför spindeln, som ska hålla CD:n mot spindeln, och dess yta så att friktonen där inte minskat p.g.a. slitage och då får skivan att slira vid den högre hastigheten i början på CD:n.
Kuren kan då vara att klippa ut en lämplig bit "gaffa"-tejp och sätta biten på magnetens sida mot CD:n.

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-27 12:55

Jag har samma problem med min Philips.
Jag gjorde rent laserhuvudet med en torr topps och det blev mycket bättre.
Nu kan den hoppa till kanske en gång per skiva i stället för 3-4.
Nu hoppar den lite längre in på skivan i stället. innan jag gjorde rent var det alltid i början på första låten.
Man kommer åt dåligt så ska försöka ta isär mer så jag kan göra rent mer kring rörliga delar.

Användarvisningsbild
Mylar

Inläggav Mylar » 2012-11-27 22:56

En spelare med dålig laser eller smutsig lins, blir väldigt stötkänslig.
Daska till spelaren i sidan och notera hur pass känslig den är.

Dom får i regel problem med att t.ex läsa brända skivor som skitiga/repiga.

En dålig spindelmotor kan man kontrollera med att bromsa skivan och se hur fort den kommer upp i korrekt varvtal igen.
Ett annat sätt är att leta på RF signalen och se hur eyepattern ser ut i oscilloskop, vajar den tidsmässigt så pendlar rotationshastigheten.

Man kan även se hur nivån på denna signal är, har för mig att den bör ligga på ca 1.5 - 2.0v pp (beroende på spelare) har man servicemanual kan man här se om lasern tappat effekt (om lägre nivå än specat)

Om den har dåligt fäste så hör man det som mekaniskt oljud vid startögonblicket när den ska TOC (table of content, antal låtar m.m)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-27 23:06

Bör man skruva själv i såna? Jag har inte provat att ta mig in i apparaten ens. Det är en S.A.T. för övrigt.

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2012-11-29 19:44

Hade samma problem som du, men brydde mig inte. Nu har min pajat helt. Jag hade alltid problem i slutet av vissa skivor - över 65 min.

På vissa spelare är det väldigt enkelt att byta själv, ungefär som att byta en hårddisk. På min, måste man löda och det är jag inte så bra på - jag är direkt usel. Men, jag ska ta och laga min cd, då den låter så mycket bättre än ersättaren. Jag har ju köpt en ny motor och laser så det är bara att ta tag i det..*när tiden finns*

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-29 19:47

Ska ta mod till mig och försöka komma innanför chassiet någon dag och studera uppbyggnaden. Kanske är det lätt att komma åt, kanske inte, men hur vet man allt sitter rätt och rakt sedan, eller går det inte att göra lite fel?

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2012-11-30 09:42

På t.ex en denon är det mycket enkelt att byta - se video. Där går det inte att göra fel, då man byter "allt", som en hårddisk. På min laser, philps vam 1202, är det lätt och få allt rätt, förutom det där med lödning.

Öppna spelaren och titta! Det finns mycket pengar att spara om du gör det själv. Min laser med motor kostade hela 160kr när jag köpte den ifrån HK - fick länken av tillverkaren. Jag har en italiensk spelare som heter Lector. Firman är mycket trevlig och hjälpsam. Jag får svar ofta inom timmen på mina amatörmässiga frågor. Ja, lector skickar mig film hur jag ska göra för att komma in i lådan vilket jag hade problem med :oops: Bästa firman jag har haft att göra med!

http://www.youtube.com/watch?v=acoKfxo7N2U

Återgå till Teknikforum