Fungerar 18VDC när det egentligen krävs 20VDC?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rymdis

Inläggav Rymdis » 2012-11-27 00:03

Hej!

Jag har ett par EQ-strips som kräver 20VDC. Dock har jag bara en ostabiliserad adapter som ger 18VDC. Kommer detta att fungera utan att jag förlorar något på vägen? En kompis till mig påstod att ju lägre spänning man har, desto mer dynamik förlorar du i signalen. Kan detta vara sant? Jag vill ju inte gå miste om något helst :)

Och jag har även ett annat par EQ-strips som kräver 16VDC. Har har jag endast en obalanserad adapter som ger 15VDC. Samma problem här? Om det nu finns något problem det vill säga :)

Eftersom båda paren kräver + och - spänning, så får jag ha två adaptrar till varje par. Varje adapter är på 1000mA

Jag testade modulerna som kräver 20VDC med två adaptrar som vardera hade en stabiliserad spänning på 17VDC. Det verkade som att de fungerade utan problem.
De andra modulerna som kräver 16VDC har jag inte testat än.

Det som jag är orolig för är att "headroom" minskar, eller dynamiken o man så vill, när jag kör ljudsignaler geonom dem. Det var som sagt en kille som påstod detta fenomen när man använder MINDRE spänning än vad de är menade för. Jag har som sagt INGEN aning :)

Eftersom det är tämligen gamla EQ-moduler, så kanske de menar en ostabiliserad spänning på 20VDC? Det står ju bara 20VDC på schemat.
Men hänger detta ihop med hur många ampere adaptrarna är på? Mixern som de är tagna från kanske hade mindre än en ampere att förse en modul med? Så då borde väl spänningen sjunka mindre? Är ju ett helsike detta att fatta :)

Det jag försöker säga är väl att ju mer ampere, desto MINDE sjunker kanske spänningen? Eller är det helt orelevant hur MYCKET ampere det rör sig om? Sjunker spänningen lika mycket ändå, oavsett om det rör sig om 10A eller 1A? Om modulerna drar t.ex 100mA styck, så kanske det inte spelar någon roll hur MYCKET ampere jag matar dem med. Spänningen kanske sjunker LIKA MYCKET oavsett.

Så, nu fick jag nog till det jag menade tills slut :)
Frågan är om någon annan fattar ett skit av detta dock :D

/R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Fungerar 18VDC när det egentligen krävs 20VDC?

Inläggav PerStromgren » 2012-11-27 00:10

Rymdis skrev:Jag har som sagt INGEN aning :)

Då verkar det väldigt vettigt att hålla sig till angiven spänning på nätaggregaten! :D

Vad som troligen händer när du matar med för låg spänning är att modulerna klipper tidigare, vilket ju är samma sak som minskad headroom, om du vill.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Rymdis

Inläggav Rymdis » 2012-11-27 00:28

Fast om spänningen sjunker till ungefär 20VDC vid full beastning pga att modulerna drar så lite ström, borde inte detta vara ok då?

Eller tror du att de menar en ostabiliserad spänning på 20VDC på schemat?
Dessa två moduler på 20VDC och de andra på 16VDC, är väl 15-20 år gamla skulle jag tippa på. Fanns väl inte ens stabiliserad spänning då eller? :)

Fasen, jag vill ju helst inte tappa något i sigalvägen helst alltså. även om man inte hör någon skillnad, så vet man att det "kanske" hade kunnat vara bättre :D

Antar att det är omöjligt att svara på HUR mycket som går förlorat. Har ingen aning om de har felmarginaler osv osv...

Men sjunker spänningen lika fort, oavsett hur mycket ström man har i bakfickan? Eller sjunker den mindre om man har mera ström. Antar att det är samma?

/R

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-11-28 11:46

Som PerStromgren sier: Du mister litt "headroom, men i grunnen betydningsløst lite.
Slike proffstrips er bygget for å tåle det underligste, og en spenningsforsyning som er 10% lavere tåler de aller fleste av de helt fint utaen at du vil merke det i lyden på noen som helst måte.

MEN, som PerStromgren også sier: Det er mye fornuft i å holde seg til de spenninger som er angitt.

Og en ting til: Hold deg til regulerte/stabiliserte spenninger.

Har du muligheten til å ha en STOR transformator (Større strømkapasitet) så vil ikke denne få like stort spenningsfall som en liten.
Altså mere strømkapasitet er bedre.

Men uansett, så sørg for å regulere /stabilisere spenningen.
Her er en god illustrasjon på hvorfor. http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=hUG ... =endscreen

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-11-28 13:06

Antar att det internt i equalizern finns en spänningsstabilisering. I regel behöver spänningen innan stabiliseringen ligga några volt över den regulerade. Hur många ampere som transformatorn behöver leverera beror på equalizerns strömförbrukning, den styr ju hur mycket som transformatorn behöver kunna leverera. Om sedan tranformatorn har en uppgiven strömkapacitet som är större spelar ingen större roll men det känns lite onödigt med grotesk överdimensionering.

jansch

Inläggav jansch » 2012-11-28 14:44

Om du har ett schema som du kan presentera eller en länk så går det nog att svara på dina frågor.

Annars kan du öppna "burken" och kolla följande:

Om det är en någorlunda modern grej kan man nog förutsätta att den är uppbyggd med integrerade kretsar
- Följ plus spänningsanslutningen på kretskortet till FÖRSTA aktiva krets, alltså något som har 3 ben eller fler.
- Läs vad det står på kretsen.
- Googla på kretsens beteckning. Det kan vara t.ex LM2990xxx eller ICL7663xxx eller OPA 4234xxx eller LM301xxx. Detta är några exempel, helt tagna ur luften, bara så du vet vad du skall leta efter. (xxx är ofta tilläggsspec typ "L12" och kan då betyda 12volt om det t.ex. är en spänningsregulator.)
- OM "Googlingen" visar att det är en SPÄNNINGSREGULATOR kan du sedan se i databladet vilken minsta spänning du behöver.
- OM "Googlingen" visar att det är en Operationsförstärkare har du ingen stabilisering av spänningen. Genom beteckningen på operationförtärkaren kan du också hitta databladet och se hur stor maxspänning du får ut för given matningspänning. (dividera utspänningen med 1,4 så får du rätt värde om du jämför med en förstärkares ingångskänslighet.

Nu kommer många som läser detta säga/tänka: "Men det där stämmer ju inte alltid!!!. Det kan ju vara helt annan uppbyggnad, kanske med transistorer och zenerdioder...!"
Helt korrekt -Men säkert i 80-90 % av alla någorlunda moderna EQ burkar är IC bestyckade vilket också den dubbla matningsspänningen tyder på.

Slutligen! Du behöver INTE tappa någonting i "dynamik" med lägre matningsspänning (i praktiken). Om din förstärkare efter filtret har känsligheten 200mV eller kanske t.o.m. 1,6Volt är det ju helt onödigt att ha tillgång till över 10volt sving eller "bara" 5volt.

Användarvisningsbild
p1plarson

Inläggav p1plarson » 2012-12-01 16:34

Märkspänning...

uppges helt olika av olika leverantörer. Somliga utgår från
transformatorns RMS-värde under belastning, vid tomgång
och lite lätt glättning så blir det snabbt mycket mer kräm
i slangen ut. Andra verkar utgå från något slags värsta fall
med kanske 205 volt i vägguttaget och har du en oreglerad
(som det låter i ditt fall) strömkloss blir då spänningen lägre
än om du hänger den i ett vägguttag som ger sådär 235 volt.

1. vi kan bara gissa ifall din 18-voltare verkligen ger lägre spänning
än din gamla.

2. analog elektronik brukar ha breda tolleransnivåer för att
konsumenterna inte skall reklamera för hysteriskt när de
hamnar i utkanten för tolleransområdet.

3. det låter som om du -eventuellt- hade en stabiliserad
strömförsörjning i den gamla adaptern och att den nya
är ostabbad, detta kan ge mer brum ifall du har otur.

Koppla in eländet och prova, mät gärna och se att
tomgångsspänningen inte är för hög, koppla sedan
in; låter det bra och ingenting känns onormalt varmt
kör du vidare. Börjar det kännas varmt och lukta
konstigt vet du att det är dags att dra ut kontakten ,-)

Fridens liljer

Återgå till Teknikforum