LM3886

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ribbon

LM3886

Inläggav ribbon » 2012-11-30 10:55

I en textruta vid K står något om parallellkoppling vilket jag tolkar som att där skall det kopplas ihop med något om man kör parallellkopplat.

Jag tycker det är lite förvillande när inget kopplingsschema följer med korten.

Någon som vet?

/ Martin

Bild

Bild

Bild

Användarvisningsbild
rylandes

Inläggav rylandes » 2012-11-30 12:06

Det ska ju till några extra komponenter, bl.a. motstånd vid parallellkoppling. Nu ser man inte riktigt på bild hur kortet ser ut.
Men det är ju inte mer komplicerat än att du kan rita upp ett enkelt kopplingsschema.
Annars kan du ju titta på AN1192 från National Semicomductor. Där beskrivs de olika kopplingarna.
http://www.ti.com/lit/an/snaa021a/snaa021a.pdf

--

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-11-30 13:24

Schema finns ju?
Kanske står det också något intressant i texten...
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... pcb-3.html
http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... ation.html
Senast redigerad av rolfzetterberg 2012-11-30 16:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-30 15:28

Jag tror att monteringshålen är förbundna med varandra tre och tre. Orsaken till att man har flera hål på rad är för för att kunna montera komponenter med olika bendelning. Man skulle också kunna montera en kondensator i dom mittersta hålen och ytterligare en kondensator med axiella ben i dom yttre hålen. Dessa blir då parallellkopplade med varan och man får dubbla kapasitansvärdet. Jag tror det är det man menar med kommentaren. Det borde gå att se om du synar kortet om dom tre hålen är förbundna med varan vilket jag tror att dom är. Men detgår inte att avgöra på bildena.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2012-11-30 15:30

Jag tror att monteringshålen är förbundna med varandra tre och tre. Orsaken till att man har flera hål på rad är för för att kunna montera komponenter med olika bendelning. Man skulle också kunna montera en kondensator i dom mittersta hålen och ytterligare en kondensator med axiella ben i dom yttre hålen. Dessa blir då parallellkopplade med varan och man får dubbla kapasitansvärdet. Jag tror det är det man menar med kommentaren. Det borde gå att se om du synar kortet om dom tre hålen är förbundna med varan vilket jag tror att dom är. Men det går inte att avgöra på bilderna.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-11-30 16:18

Jag tror att det är så att motståndet är märkt med "K för parallell" eftersom ett motstånd normalt används endast vid parallellkoppling för att minska strömobalansen (Se AN-1192). K-märkningen vid kondingen är nog snarare för att man skall koppla ingången på nästa kort där vid parallellkoppling dvs det har inte med parallellkoppling av kondensatorerna att göra. Det är som påpekats bara för att kunna välja olika benavstånd det är många hål.

Bild
Senast redigerad av UrSv 2012-11-30 16:24, redigerad totalt 2 gånger.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2012-11-30 16:22

Eri skrev:Jag tror att monteringshålen är förbundna med varandra tre och tre. Orsaken till att man har flera hål på rad är för för att kunna montera komponenter med olika bendelning. Man skulle också kunna montera en kondensator i dom mittersta hålen och ytterligare en kondensator med axiella ben i dom yttre hålen. Dessa blir då parallellkopplade med varan och man får dubbla kapasitansvärdet. Jag tror det är det man menar med kommentaren. Det borde gå att se om du synar kortet om dom tre hålen är förbundna med varan vilket jag tror att dom är. Men det går inte att avgöra på bilderna.

Du har rätt i att de är förbundna med varandra tre och tre och de två mellanhålen är nu upptagna av en 1.0 uF konding.
Då kanske man skall låta det vara som det är, eftersom återgivningen från steget är helt OK.

Mvh / Martin

Bild

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2012-11-30 18:15

UrSv skrev:Jag tror att det är så att motståndet är märkt med "K för parallell" eftersom ett motstånd normalt används endast vid parallellkoppling för att minska strömobalansen (Se AN-1192). K-märkningen vid kondingen är nog snarare för att man skall koppla ingången på nästa kort där vid parallellkoppling dvs det har inte med parallellkoppling av kondensatorerna att göra. Det är som påpekats bara för att kunna välja olika benavstånd det är många hål.
Bild

Tack för det!

Mvh / Martin

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-01 22:34

Hur är det nu med strömmarna i en bryggad förstärkare som ovan bild?

de stora (signal)strömmarna går väl mellan VCC och VEE iom högtalaren
flyter?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2012-12-01 23:45

Det är inte en bryggad förstärkare utan parallellkopplad i ovanstående bild ;)
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-12-01 23:48

Lasten är kopplad mellan output och jord.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-12-02 01:15

hehe, well det är den ja.

Nåväl. Frånsett att det inte är enligt ovan bild då?

Återgå till Teknikforum