Brum från en RCA ingång

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Brum från en RCA ingång

Inläggav mikro » 2012-12-03 10:53

Hej,

har en fråga som gäller ett problem med min förstärkare. Kopplade upp den efter en längre tids förvaring och upptäcker att en av ingångarna brummar. Det kom ingen musiksignal alls utan bara ett kraftigt brum. Alla övriga fungerar som de ska utom denna. Jag mätte resistansen över signal och skärm/jord på ingångarna och den ligger typiskt på runt 20 ohm för de ingångar som fungerar, men är oändlig på den som inte fungerar. Tyder väl på att det blivit ett lödningsbrott någonstans eller att någon komponent gått sönder. Jag öppnade upp apparaten men kunde inte se något fel någonstans, typ lödning som lossat eller komponent som brunnit. Genom att koppla den felaktiga ingångens skärm/jord till granningångens skärm/jord så försvann brummet.

Min fråga är, om det är ok att koppla så här eller om det kan orsaka större problem på sikt? Tacksam för hjälp! :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-03 11:43

Det låter som ett typiskt brott i en lödning eller en trasig avkopplingskondensator. Använd ohm-metern och sök/mät dig framåt (stega dig fram vid varje lödpunkt) på den trasiga ingången tills du lokaliserat felet. Om det är kontakter som är lödda direkt i kretskortet, börja med att löda om jordförbindningarna. Dessa (denna) kan ha släppt efter att kontakten flexat vid i- och urkoppling av kabeln.

Vad är det för förstärkare?

/ B

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2012-12-03 12:14

Bill50x skrev:Det låter som ett typiskt brott i en lödning eller en trasig avkopplingskondensator. Använd ohm-metern och sök/mät dig framåt (stega dig fram vid varje lödpunkt) på den trasiga ingången tills du lokaliserat felet. Om det är kontakter som är lödda direkt i kretskortet, börja med att löda om jordförbindningarna. Dessa (denna) kan ha släppt efter att kontakten flexat vid i- och urkoppling av kabeln.

Vad är det för förstärkare?

/ B

Hej och tack för svar!

Har försökt kolla alla synliga motstånd som sitter i närheten av den felande ingången, och de mäter ekvivalent, dvs som motsvarande grannes motstånd. Tyvärr är det lite krångligt att komma åt kortet och ingångens jord, och det skulle krävas att man lossar på en del lödda kablar för att kunna lyfta ut kortet, vilket jag vill undvika. Kontakterna är lödda direkt på kortet och jorddelen av kontakten ligger bakom en plastbricka, så jag kan inte riktigt se var den ansluts till jord. Så jag undrade egentligen om min snabbfix är ok så att jag slipper rota för mycket i förstärkaren? Alla ingångar borde väl ansluta till samma jord men kanske via någon komponent som nu två ingångar får dela på. Ser du/ni något problem med detta (rent allmänt alltså och utan att gå in på specifik modell/tillverkare :) )?

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-03 13:12

Normalt är det helt OK att göra som du gjort. Skälet till det är att det går väldigt lite ström på ingångssidan vilket medför att jord verkligen är jord, alltså potentialskillnaden är väldigt låg.

Dock, I ett slutsteg där det går mycket ström är det väldigt viktigt att komponenter som ansluts till jord inte påverkas av jordströmmar. Då är det viktig att välja rätt anslutningspunkter.
Eller beskrivet på ett annat sätt: En ledningsbana för signaljord på ett kretskort är inte en ideal ledning hur bred den än är. Den har alltid ett visst motstånd och därmed "svajar" den lite i relation till hur mycket ström som flyter i den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-03 13:21

mikro skrev:Så jag undrade egentligen om min snabbfix är ok så att jag slipper rota för mycket i förstärkaren? Alla ingångar borde väl ansluta till samma jord men kanske via någon komponent som nu två ingångar får dela på. Ser du/ni något problem med detta (rent allmänt alltså och utan att gå in på specifik modell/tillverkare :) )?

Jag är inte så kunnig i detta, men rent allmänt sunt förnuft har jag väl lyckats skaffa mig under åren... :-)

Men nä, så länge det inte luktar illa från brända komponenter ser jag inga problem med din lösning... Åtminstone på ingångssidan brukar väl jorden vara gemensam, normalt även genom hela stärkaren.

Att jag ville veta märke/modell var mest för att kunna söka på den och se hur innanmätet ser ut, lättare för oss att ge tips då.

/ B

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2012-12-03 13:28

jansch skrev:Normalt är det helt OK att göra som du gjort. Skälet till det är att det går väldigt lite ström på ingångssidan vilket medför att jord verkligen är jord, alltså potentialskillnaden är väldigt låg.

Dock, I ett slutsteg där det går mycket ström är det väldigt viktigt att komponenter som ansluts till jord inte påverkas av jordströmmar. Då är det viktig att välja rätt anslutningspunkter.
Eller beskrivet på ett annat sätt: En ledningsbana för signaljord på ett kretskort är inte en ideal ledning hur bred den än är. Den har alltid ett visst motstånd och därmed "svajar" den lite i relation till hur mycket ström som flyter i den.

Okej, tack för svar, då kan jag vara lugn! :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2012-12-04 07:13

Jag tycker det låter som att kontaktdonet eller en lödning mot kretskortet gått sönder. Testa att resistansmäta från hytterhylsan på RCA-donet ner till toppen på lödpinnen som kommer fram genom kretskortet.

Det är säkert inget problem att koppla jorden mot ett annat don, men försök köpa ett nytt don (kan vara standardmått) eller byt mot ett annat don du inte använder i förstärkaren (phono, tape).

En kompis hade samma "symptom" på sitt försteg och det löste sig genom att vi bytte donet. Grundfelet var en lös skruv som skulle hållit fast donet i chassielådan vilket gjorde att donet "hängde" på lödanslutningen istället.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-04 08:56

I de allra flesta fall är det väl gemensam jord för båda kanalerna? Är väl t.o.m. en fördel om det bara används en jordförbindelse då? Att lägga flera parallellt med lite avstånd är väl nästan lite jordslingelikt med risk för ökad brum? Är det inte så t.ex. Naim och DNM resonerat och hävdat att de föredrar DIN-kontaktens gemensamma jord?

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-04 19:06

20 ohm på innganger?

Faktisk en håpløs lav innngangsimpedanse som ufattelig få forforsterkere, CD-spillere eller annet utstyr kan klare å matche.

Og uendelig vil man kunne måle på alle inngånger som er koblet via en kondensator til forsterkerens øvrige elektronik.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2012-12-04 23:42

Tror inte du att det mangler (saknas) ett litet k i den ursprungliga frågan?
Den väsentliga informationen var väl ändå att resistansen över den felande ingången var oändlig och att resistansen på alla de övriga ingångarna var lika?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2012-12-05 09:23

lennartj skrev:Tror inte du att det mangler (saknas) ett litet k i den ursprungliga frågan?
Den väsentliga informationen var väl ändå att resistansen över den felande ingången var oändlig och att resistansen på alla de övriga ingångarna var lika?

Förlåt jag skrev fel, det skulle vara 1 k ohm. Efter att jag kopplat ihop felande ingång med grannkontakten så visar bägge samma, dvs ca 1 kohm. :)

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2012-12-05 09:38

TANDBERGEREN skrev:Og uendelig vil man kunne måle på alle inngånger som er koblet via en kondensator til forsterkerens øvrige elektronik.

Förstod nog inte riktigt vad du menar med "vil man kunne måle" :)

Användarvisningsbild
lennartj

Språkövning

Inläggav lennartj » 2012-12-05 10:37

mikro skrev:
TANDBERGEREN skrev:Og uendelig vil man kunne måle på alle inngånger som er koblet via en kondensator til forsterkerens øvrige elektronik.

Det fetade kan skrivas kan man mäta på svenska.

Om din multimeter visar 1 kOhm (och inte 20 kOhm som jag förmodade) på alla ingångar som fungerar korrekt så är något på tok i alla fall.
Som TANDBERGEREN nämner kroknar de flesta programkällor totalt om ingångsimpedansen skulle vara så låg som 20 ohm. Det är däremot ett utmärkt värde för utgånsimpedansen från en källa d.v.s. om du mäter åt andra hållet, på t.ex CD-spelarens utgång, men där sitter nästan alltid en kondensator i serie, så en en vanlig multimeter som mäter med likström kommer sannolikt att visa ett stigande värde som går mot oändligt när kondensatorn laddas.

Åter till dina förstärkaringångar, normal ingångsimpedans för linjeingångar på moderna hifiprylar är 10-50 kOhm, som de flesta programkällor fungerar optimalt mot. High-endprylar brukar ha överdimensionerad drivförmåga på sina utgångar så att de kan spela kraftfullt och utan distorsion i så lite som 1 kOhm. Billiga DVD-spelare, kassettdäck mm. brukar inte gilla så låg impedans utan ger oftast distorsion i topparna och låter allmänt kraftlöst.

Har du kollat batteriet i din multimeter?
Vad är dt för en förstärkare du har?
Senast redigerad av lennartj 2012-12-05 11:14, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-12-05 11:03

Eftersom 1 kohm är ett värde alldeles åt pipan,kanske vi kan få veta vilken förstärkare det handlar om?

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Re: Språkövning

Inläggav mikro » 2012-12-05 13:26

lennartj skrev:
mikro skrev:

Det fetade kan skrivas kan man mäta på svenska.

Om din multimeter visar 1 kOhm (och inte 20 kOhm som jag förmodade) på alla ingångar som fungerar korrekt så är något på tok i alla fall.
Som TANDBERGEREN nämner kroknar de flesta programkällor totalt om ingångsimpedansen skulle vara så låg som 20 ohm. Det är däremot ett utmärkt värde för utgånsimpedansen från en källa d.v.s. om du mäter åt andra hållet, på t.ex CD-spelarens utgång, men där sitter nästan alltid en kondensator i serie, så en en vanlig multimeter som mäter med likström kommer sannolikt att visa ett stigande värde som går mot oändligt när kondensatorn laddas.

Åter till dina förstärkaringångar, normal ingångsimpedans för linjeingångar på moderna hifiprylar är 10-50 kOhm, som de flesta programkällor fungerar optimalt mot. High-endprylar brukar ha överdimensionerad drivförmåga på sina utgångar så att de kan spela kraftfullt och utan distorsion i så lite som 1 kOhm. Billiga DVD-spelare, kassettdäck mm. brukar inte gilla så låg impedans utan ger oftast distorsion i topparna och låter allmänt kraftlöst.

Har du kollat batteriet i din multimeter?
Vad är dt för en förstärkare du har?

Hmmm... jag vet inte. Det låter inte konstigt iaf, alltså när jag spelar musik. Det låter som det ska. Vill även minnas att på den Holfi jag hade förut, fanns en ingång med 800 ohm, som var special för deras cd-spelare, medan övriga var på 20 kohm. Men jag kunde aldrig höra någon skillnad mellan dessa.

Så ska där finnas ljudmässiga skillnader om ingången har 20 kohm eller bara 1 kohm? Jag kanske får mäta igen för nu blev jag osäker. Jag mäter alltså genom att sätta i en vanlig rca-kabel i förstärkaren och sedan mäta i kabelns andra ände (på kontakten) mellan ena kanalens signal- och jordledare.

Edit: kanske ska tillägga att jag mätt när förstärkaren är avstängd, om det nu har ngn betydelse?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-12-05 14:10

mikro skrev:

"Vill man kunna mäta" tror jag det blir på svenska.

mikro skrev:Så ska där finnas ljudmässiga skillnader om ingången har 20 kohm eller bara 1 kohm? Jag kanske får mäta igen för nu blev jag osäker. Jag mäter alltså genom att sätta i en vanlig rca-kabel i förstärkaren och sedan mäta i kabelns andra ände (på kontakten) mellan ena kanalens signal- och jordledare.

Edit: kanske ska tillägga att jag mätt när förstärkaren är avstängd, om det nu har ngn betydelse?

Ja. Om den grunka som ska driva ingången har hög utgångsimpedans kan kablaget imellan ge högfrekvensfiltrering.

Förstärkaren ska vara påslagen men exakt hur man mäter inimpedansen är jag osäker på. En multimeter mäter i regel re´sistansen vid DC.

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-05 23:00

Mäta inimpedans:
För att inte krångla till det i onödan räcker det att först mäta in/utsignal med en sinuston på minst 100Hz, helst högre typ 1kHz, men har man en multimeter av okänd kvalitet är det rimligt att använda 100Hz.
Sedan kopplar man in ett motstånd som TROLIGTVIS motsvarar ungefär vad inimpedansen borde vara och mäter in och utsignal igen.
Om man inte pillat på några rattar så räcker det ju att endast jämföra utsignalerna med och utan motstånd...och har man riktigt "tur" är utspänningen halverad. Alltså är inimpedansen = det valda motstånden.
OM INTE får man räkna på spänningsdelaren man skapat när motståndet är inkopplat..... kan man inte formeln så tittar man t.ex i Wikipedia "spänningsdelare" under rubriken: "Resistiv delare".

För "teorinördarna" : Vi förutsätter att grejen som genererar sinustonen har relativt LÅG utimpedans samt att resultatet visar en så hög impedans (resistans) på ingången att vi kan "skita i" kapacitansen vid högre frekvenser.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2012-12-05 23:19

Och fortfarande vet vi inte vilken förstärkare vi diskuterar.Det här börjar nästan bli roligt...

Användarvisningsbild
mikro
Semesterfirare

Inläggav mikro » 2012-12-05 23:25

rolfzetterberg skrev:Och fortfarande vet vi inte vilken förstärkare vi diskuterar.Det här börjar nästan bli roligt...

Okej alltid kul om folk blir glada och roade. Ser dock inte riktigt varför det är viktigt vilken förstärkare det handlar om. Frågan är allmänt ställd och förhoppningsvis kanske även till nytta för andra (med helt andra förstärkare) som kan komma att råka ut för samma problem. Principen är ju densamma troligtvis. :)

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2012-12-05 23:27

RogerGustavsson skrev:
mikro skrev:

"Vill man kunna mäta" tror jag det blir på svenska.

Nej det är som lennartj skriver "kan man mäta", alternativt "kommer man att kunna mäta" som avses. Det han säger är att alla ingångar kopplade via en kondensator till förstärkarens övriga elektronik kommer att visa oändlig resistans.

Återgå till Teknikforum