av petersteindl » 2012-11-19 23:33
I mitt tyska mätprogram från ATB, så ingår en mätmodul med en mätsignal som låter ungefär som brus, men är uppbyggd av flera lika starka pulser med alternerande densitet som sker i en vis sekvens som är återkommande under och denna sekvens kan man sätta på repeat och låta mikrofonen vara fast eller också kan mikrofonen vara rörlig och mätningarna integreras under denna tid. Jag mäter ofta med denna mätmodul och har mikrofonen fast eller flyttar mikrofonen under mätning, men det finns en bättre metod för frekvensgångsmätning som Lilltroll brukar mäta med. Jag berättade för honom vad jag ville ha och han riggade. Det är den bästa metod jag någonsin stött på för mätning av högtalares frekvensgång. Han mäter med en form av återkommande puls och medelvärdesbildar i hans mätprogram. Då kan man välja över hur lång tid man vill integrera dessa pulser och hur många pulser man har per sekund. Sedan kan man följa mätkurvan på skärmen och se hur den den konvergerar mot ett medelvärdesbildat resultat. Man kan då sluta mäta då kurvan inte längre förändras. Man kan repetera mätningen och jämföra mätningarna med varandra och då får man tämligen lika resultat. Det brukar bli inom 1 dB.
Man kan t.ex. också dela in utstrålande rymdvinkelsegment från högtalaren och se hur mätningen ter sig i olika segment och så kan man vikta de olika segmenten inbördes om man vill. man kan därefter jämföra mätresultat från olika rymdvinkelsegment. Man bör tänka på att ha lika mät avstånd till mikrofonen.
Detta är den bästa mätmedod jag sett för mitt vidkommande. Man får på så sätt en bra bild över högtalarens spridningskarakteristik.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.