Supra jordavskiljare AGS-10k

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vigor

Supra jordavskiljare AGS-10k

Inläggav Vigor » 2012-12-09 14:18

Jag behöver en jordavskiljare och funderar på att införskaffa mig en Supra AGS-10k.

Jag oroas dock lite av den bristfälliga info som Supra erbjuder om produkten på sin hemsida. De hävdar så käckt att den är haj end hajfaj och har låg distorsion. Även i basen. Oj! Det lät imponerande. Låg dist jämfört med vad då? :roll:

Vidare berättar de att den har ett frekvensområde på 15 Hz - 22 kHz. Några toleranser har emellertid inte preciserats.

Vän av ordning undrar ju förstås varför de inte valt att speca lite noggrannare.

Läste en recension av AGS-10k där testaren menade att han hörde att den förvrängde ljudet. Någon antydan om hur lyssningstestet gått till knystades dock inget om. Min allmänna känsla var nog att jag borde ta hela testet med en redig näve salt.

Vettig info lyser med sin frånvaro.

Jordbrumsproblemet jag har är trots allt ganska beskedligt och hörs knappt i lyssningssoffan. Så att bli av med brummet till priset av att andra hörbara förvrängningar tillkommer istället känns inte som en ok lösning.

Så: Finns det någon här som äger en dylik mojäng och har något klokt att säga om den?

Hur är det med jordavskiljare över lag; brukar de förvränga hörbart eller tenderar de flesta modellerna att bara göra vad de ska utan att ställa till det på andra områden?

Tacksam för tips och råd.

PS. Den skall in mellan försteg (HA Pre25) och delningsfilter (CR80s). Har testat att koppla in en liten batteridriven mediaspelare direkt till CR80s och allt brum är som borttrollat, varför jag gissar att en jordavskiljare där skulle göra susen.
Jobbar som musikproducent och driver inspelningsstudion Vicsound i Solna

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2012-12-11 00:25

Försök klara dig utan.

//Michael

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-13 15:39

Små 500Kr. for to transformatorer i en låda?
Gør et forsøk, men forvent deg ingen superesultater.

Den er nok først og fremst beregnet på å få galvanisk skille mellom for eksempel visse flatskjermer, som har PE og signaljord gemensamt i apparaten, hvilket er potensielt farlig, (Værre her i Norge enn i Sverige)
Men siden brum er Ca 50 Hz, så ligger brummet innenfor frekvensområdet den vil overføre.

Så er det for å få galvanisk skille mellom potensielt farlige apparater og resten av utrustningen, så er den såpass billig at jeg ville prøvd.

Återgå till Teknikforum