Hjälp med skantic/luxor 3079

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jaker

Hjälp med skantic/luxor 3079

Inläggav Jaker » 2012-12-09 15:27

Ny här på forumet, Men jag har smygit runt här i trådarna en tid. Jag är egentligen musiker och pysslar mest med hemstudio.

I takt med att min vinylsamling har vuxit har jag blivit mer och mer sugen att skaffa mig lite vintage grejjer att lyssna med, sagt och gjort. Jag skaffade mig ett par 70 tals jbl. Och idag på förmiddagen hämtade jag en skantic 3079 receiver.

Allt va fint när jag provade den. Sen skulle den på plats och då upptäckte jag att höger kanal var död. Och när jag sedan kopplade in vinylspelaren hade vänster försvunnit också.

Tyvärr ligger min DMM i replokalen. Men vad jag kan se är alla säkringar hela och inget luktar konstigt eller ser brännt ut.
Är det någon som instinktivt för några ideer?

Jag är inte helt efter vad gäller elektrinik har byggt några gitarr förstärkare och effektpedaler. Men hifi är ju ganska olikt.

Tacksam för hjälp!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-12-09 17:28

Antar att du testat alla ingångar och att lyssna på radio. Är det lika dött i alla lägen? Har du kollat att högtalarna är ok genom att mäta upp impedansen eller/och provspela med annan förstärkare? Ingen mute-knapp intryckt eller högtalarswitch som står i fel läge (A/B/A+B/OFF)?

Funkar det inte trots ovanstående tester ser det mörkt ut. Kan ju finnas slutstegssäkringar under locket. Öppna och kolla...

PS - välkommen hit. Fast just nu är nog de flesta på julkonsert i någon kyrka/konserthus så det kanske dröjer lite med fler svar/tips :) .

Användarvisningsbild
Jaker

Inläggav Jaker » 2012-12-09 17:52

Ja jag har testat allt man kan. Högtalarna är förvisso också nyinköpta. Men som sagt båda högtalarna funkade till en början. Sen flyttade jag förstärkaren och då försvann ena kanalen. Sen kopplade jag in vinylspelaren och då försvann även den andra kanalen. Alla glassäkringar man ser om man tar bort kåpan verkar vara ok.

Jag är orolig för att slutsteget har gått. Men har som sagt ingen DMM hemma nu.

Användarvisningsbild
Jaker

Inläggav Jaker » 2012-12-12 21:38

Frugan gapade om att nu måste julmusiken igång så jag la svansen mellan benen och tursamt nog sitter det en gammal hederlig elektronik kille på hörnet här. Han tog stärkaren och pillade lite. Tydligen hade 2 transistorer i slutsteget pajjat. 300kr var ett väldigt rimligt pris för felsökning, reparation, plus allmän översyn och kärlek.

Så hem i ilfart och koppla ihop det igen. Det lät riktigt RIKTIGT bra i 1minut och 30 sek. Sen dog vänster... sen dog höger.

Uteslutningsmetoden sa självklart att högtalarna är knas. Så jag kastade ner grejjerna i barnvagnen och sprang bort. Nu får vi se imon hur domen lyder.
Lite naivt av mig att inte provspela vare sig högtalarna eller stärkaren.

Men jag gav 600 för receivern som jag hittat på andra ställen på nätet för 1700.
Och 400 för högtalarna (då fick jag 2 jvc satelliter och en sub på köpet).
Iofs inte jbls finaste men sällan man ser liknande under 1000:-

Så någon tusenlapp kan jag ge för rep och översyn.

Elektronik killen sa att det va en riktigt bra receiver och sånt är ju alltid kul att höra.

Användarvisningsbild
Jaker

Inläggav Jaker » 2012-12-12 21:38

Frugan gapade om att nu måste julmusiken igång så jag la svansen mellan benen och tursamt nog sitter det en gammal hederlig elektronik kille på hörnet här. Han tog stärkaren och pillade lite. Tydligen hade 2 transistorer i slutsteget pajjat. 300kr var ett väldigt rimligt pris för felsökning, reparation, plus allmän översyn och kärlek.

Så hem i ilfart och koppla ihop det igen. Det lät riktigt RIKTIGT bra i 1minut och 30 sek. Sen dog vänster... sen dog höger.

Uteslutningsmetoden sa självklart att högtalarna är knas. Så jag kastade ner grejjerna i barnvagnen och sprang bort. Nu får vi se imon hur domen lyder.
Lite naivt av mig att inte provspela vare sig högtalarna eller stärkaren.

Men jag gav 600 för receivern som jag hittat på andra ställen på nätet för 1700.
Och 400 för högtalarna (då fick jag 2 jvc satelliter och en sub på köpet).
Iofs inte jbls finaste men sällan man ser liknande under 1000:-

Så någon tusenlapp kan jag ge för rep och översyn.

Elektronik killen sa att det va en riktigt bra receiver och sånt är ju alltid kul att höra.

TANDBERGEREN

Inläggav TANDBERGEREN » 2012-12-13 23:34

Kan virke som om det er en høyfrekvent oscillasjon i utgangstrinnet på den Skanticen din. Orsaken er nok en dårlig jord-anslutning ett sted, muligens der i selve utgangen. Ikke lett å finne.

Återgå till Teknikforum