Testsignaler som kan vara farliga för utrustningen?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-24 12:17

Svante, jag var inne på det tidigare.
Först och främst gör jag ju "fuling" - Jag skriver ju "med samma amplitud" eller nåt sådant och då är det ju inte så svårt att få logiken att stämma.
Man kan givetvis tycka det är fel om man ANTAR att effekt är den största boven.

Högtalarelement är ju "mekaniska vidunder" där dimensionering och olika konstruktionslösningar resulterar i olika styrkor (och svagheter).
Därför finns det ju inte ETT effektivt sätt att förstöra ett högtalarelement (om man inte tar det säkra för det osäkra - direktanslutning till elnätet)

Jag gillar praktiska exempel och här är några "att ta dö på högtalarelement"

Sonab SC165 typI element: Kör sinus eller fyrkantvåg och titta på anslutningarna mellan membran och korg. Runt 60Hz kommer anslutningarna i självsvängning. Beroende på hur sliten högtalaren är kommer så småningom ett avbrott med mindre än ett par volt inspänning. Det verkar gå gå fortare med fyrkantvåg - Varför? Ingen aning!
(Avbrotten syns inte, strumpan ser hel ut men saknar kontakt vid membranet)

Peerless MT 20HFC: Några watt vitt brus och snart kommer en liten smal rökpelare....eller fyrkantvåg sådär 2kHz och då kan den lika gärna tystna. Skär man upp den och tittar har sannolikt anslutningen till ett av lödörona släppt (anslutningen är en del av talspolelindningen)

Celestion G12: insignal distad gitarr. Lindningen släpper.

(det gäller ju att konstatera på många exemplar, inte ett enskilt)

Man kanske skulle ju kunna göra ett experiment....
Jag har nog åtminstone 20 st Peerless MT20 (kanske fler) som mäter/låter dåligt.
Skulle kunna köra 10st med fyrkantvåg och 10st med sinus och sådär 2,0 -2,5 kHz.
Vetenskapligt? Nä, men kanske ett lite annorlunda julmys!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-24 12:31

Ok, inget svar på "varför" alltså, bara ett "att".

Jag tvivlar inte på "att" du lyckas förstöra element med fyrkantvågor, men är tveksam till att det går lättare än med sinusar. Det finns inte så många vettiga förklaringar till "varför". Eller har du gjort tester på det när du har haft koll på effektnivåerna och jämfört hur länge elementen håller med sinus- resp. fyrkanssignal?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

jansch

Inläggav jansch » 2012-12-24 13:07

Helt rätt Svante.
Jag har inte forskat i "varför". Jag är nog mer empirisist i detta sammanhang.

Sedan kan jag inte låt bli att ha den förutfattade meningen att t.ex ökade g-krafter stressar material. Vad tycker du?

Jag har givetvis FUNDERINGAR om t.ex. varför en "anslutningsstrumpa" fortare går av med fyrkantvåg på en SC165.
Dock, jag har inget svar... Har du?

Föregående

Återgå till Teknikforum