Helt plötsligt så ger den upp...

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Helt plötsligt så ger den upp...

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-09 23:20

Min CD/DVD spelare talar jag om. Från att ha fungerat klanderfritt i flera år så bestämmer den sig för att helt plötsligt inte acceptera DVD-skivor och jag får beskedet "No disc" på displayen och "insert disc" på rutan. Om jag har tur och startar skivan ett flertal gånger så kanske den accepteras och filmen startar för att sedan visas som vanligt. Rätt tråkigt och hopplöst.

Vad har gått fel och vad kan jag göra? Vill inte köpa en ny maskin.

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-09 23:58

Det första du ska göra, särskillt eftersom spelaren är gammal, är att rengöra linsen. Det gör du bäst med isopropyl från apoteket och topps. Var försiktig, man vill ju inte slita loss nån av de små trådarna som linsen är fäst vid. Funkar inte det, testa att spela en skiva med spelaren upp och ned, linsen hamnar närmre skivan då. Om den läser bättre när den är i denna position kan du kolla innuti själva driven om där finns ett till synes meningslöst kugghjul. Med det kugghjulet kan man justera höjd på pickup assemblyn. Testa att höja lite åt gången. Om du kan få en skiva att spelas medans du justerar hjulet kan du lyssna på hur det låter, när det låter friskt och klick och knäpp fritt så är den bra justerad.
Om inte det funkar kollar du på bilden på sidan 2 i tråden "är dvd spelare långsamma av naturen?" Mät upp resistansen på båda spolarna, den ska vara runt 3 ohm, om den är mindre än 1 ohm är det kört.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2005-09-11 12:50

Jag har gjort rent linsen, den såg förövrigt rent ut från början. Jag kunde se att mekanismen försökte fokusera , vilket den lyckades med. Sedan sökte den på olika ställen på dvd skivan ett par gånger. För att slutligen ge upp och ge ett fel-medelande. Om jag matar skivan in och ut ett antal gånger så startar den för eller senare, oftast senare. Skivorna som jag provat med är både nya och äldre och visar ingen skillnad. Dock så har jag en svart/vit film från 40-talet utgiven som bilaga till en dagstidning som fungerar direkt varja gång.
CD-skivor med musik fungerar. SACD som den också kan spela har jag ingen.

Jag står fortfarande helt frågande?

Hjälp.....

Användarvisningsbild
postpunk

Inläggav postpunk » 2005-09-11 13:08

Ok, det var synd att inte det hjälpte med rengöring. Den där tunna flatkabeln som går från pickupen, på den skall det sitta justeringspottar, 1 för cd och en för dvd. VARNING!!! Att skruva för mycket på pottarna leder till förstörelse. Ta en skiva som läses men läses dåligt och justera dvd potten tills den verkar uppföra sig så bra som möjligt. Om du inte kan ta reda på vilken pott som är dvd potten så avråder jag, om det spelar någn roll om du pajar spelaren skall du inte heller göra det. Man skall egentligen använda oscilloskop, men det vet jag inte hur man gör.. där tog min kunskap slut.

Edit: tsta att göra rent "räls" som pickupen åker på och återsmörj. Det slog mig att den kanske lägger av för att pickupen nyper vid nått läge?

Återgå till Teknikforum