Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:Man kan få gamla 150 centimetersparaboler jättebilligt nuförtiden, ingen har mer än 80-100 cm längre. Två av dem och du är i hamn.
De flesta har blivit fågelbad men en sån vill inte du ha.
roggaro skrev:så här kommer allt 'rätt i tiden' till mina/dina öron.. varsomhelst i rummet. det tog en stund att komma fram till det där med tidiga reflexers vara eller inte vara ska jag säga
EDIT: omvända paraboler kan tyckas, eller va?
celef skrev:Jag har nu ställt en limträskiva bakom lyssningsfotöljen men den låter inte frekvenslinjär,
celef skrev:raggaroo, du måste skaffa lite mattor på golvet och lite absorbenter i rumshörnet där, det ser väldigt kalt ut, det brukar inte vara bra för ljudet
aisopos skrev:celef skrev:Jag har nu ställt en limträskiva bakom lyssningsfotöljen men den låter inte frekvenslinjär,
På vilket vis.
Reflekterar allt sämre nedåt i frekvens?
nadifierad skrev:Kanske ett par mobila stående skärmväggar!?
Det borde vara lätt att yxa till. Då kan du experimentera med olika täta textiler, samt vinkling och placering.
roggaro skrev:celef skrev:raggaroo, du måste skaffa lite mattor på golvet och lite absorbenter i rumshörnet där, det ser väldigt kalt ut, det brukar inte vara bra för ljudet
nej, nej och åter nej då blir rummet överdämpat..
precis så där e normalt OCH att man inte har den där 'massan' av dämpmaterial inuti högtalarna, som man tror ska behövas för lägsta möjliga bastoner.. ca 50 liter å variovent e mitt recept på en SLS 12" med sammanblandning av olika dämpmaterial högt uppe i låddan
Other customers like to think that they are in the concert hall. For
them room reflections are not necessarily a bad thing. In fact, you
might consider adding a few more, using some of the commercial
diffusing elements on the market. Just be careful not to overdo it.
Many homes do not allow us the luxury of sitting away from the back wall. In those cases the last thing one would do is put diffusers
directly behind the listeners’ heads. Even a hard flat wall can disrupt
the front soundstage. A simple demonstration can convince you, or
your customer that something is wrong. While listening to the mono
pink noise, just hold an upholstered cushion or pillow behind the head
of a listener in the stereo seat. Usually the image tightens right up.
celef skrev:Jag har nu ställt en limträskiva bakom lyssningsfotöljen men den låter inte frekvenslinjär, måste ha nåt bättre
celef skrev:nadifierad skrev:Kanske ett par mobila stående skärmväggar!?
Det borde vara lätt att yxa till. Då kan du experimentera med olika täta textiler, samt vinkling och placering.
Exakt, men textilier behöver jag nog inte då det är främst reflektion jag vill ha
aisopos skrev:celef skrev:Jag har nu ställt en limträskiva bakom lyssningsfotöljen men den låter inte frekvenslinjär, måste ha nåt bättre
Ja om det blir delvis rätt med denna ska du kanske modifiera den uppställningen.
Kanske prova att ta en del hål i den i ett slumpmässigt mönster?
Kan det vara något.
Prova hur det blir med en kartongskiva tejpad på en ram.
Har du tur så kan du kanske labba med en billigare kartongskiva.
nadifierad skrev:celef skrev:nadifierad skrev:Kanske ett par mobila stående skärmväggar!?
Exakt, men textilier behöver jag nog inte då det är främst reflektion jag vill ha
Ok. Du vill reflektera ett brett frekvens område?
Jocke skrev:Om du vill ha mer reflekterat ljud kan du ju överväga att minska direktljudet för att nå samma/liknande slutresultat! Du anar nog varthän jag syftar med det!^^
celef skrev:Jocke skrev:Om du vill ha mer reflekterat ljud kan du ju överväga att minska direktljudet för att nå samma/liknande slutresultat! Du anar nog varthän jag syftar med det!^^
jag tror inte det hjälper, jag vill få upp nivån på reflexljudet som kommer bakifrån, på vilket sätt skulle en sådan högtalare lösa mitt problem?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster