Asymmetriskt placerad diskant

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Asymmetriskt placerad diskant

Inläggav Kraniet » 2013-01-04 12:25

Hur ska man tänka kring detta? En asymmetrsik placering av diskanten förordas ofta eftersom det ger en bättre fördelning av diffraktioner och en "finare" frekvenskurva.
Men det ger ju även en frekvensgång som ser olika ut i olika riktningar, dvs högtalarens offaxis egenskaper är inte lika. Mest tydligt är det väl i horisontella riktningen där utstrålningen i höger och vänster riktning kan skilja sig rätt rejält.
Det brukar ju framföras att högtalarens offaxis egenskaper ska vara så lika onaxis som möjligt. En asymmetrisk placering av diskanten kommer ju motverka detta.

Hur ska man förhålla sig till dessa motstridiga egenskaper?
Finns det fler aspekter av detta man bör beakta?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-04 12:41

Intressant tanke... alla placerar ju inte diskanten asymmetriskt...

"Klurar"^^

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-04 12:49

Carlsson som kanske mer än nån annan ägnat sig åt ljudspridningen off axis, valde asymmetrisk diskantplacering på alla sina 80-talare, och även på trevägarprototyperna.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-01-04 13:06

kan tillägga att jag baserar resonemanget på Svantes Edge. Där syns väldigt stora avvikelser mellan i olika riktningar vid asymmetrisk placering.
Effekten av dessa när högtalaren väl står i rummet kanske är försumbara?

Men direktljudet kan ju se väldigt illa ut vid symmetriskt placerad diskant.

Vilket bör prioriteras? Är det bättre att direktljudet är lite krokigt men att offaxis ser lika ut i olika riktningar. Eller bör direktljudet prioriteras trots att andra riktningar skiljer sig från detta?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-04 14:13

Tror man kan använda placeringen på ett positivt sätt om man tänker till lite... har inte gjort det än! :? :roll: :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-04 14:24

Kraniet skrev:kan tillägga att jag baserar resonemanget på Svantes Edge. Där syns väldigt stora avvikelser mellan i olika riktningar vid asymmetrisk placering.

Vilket bör prioriteras? Är det bättre att direktljudet är lite krokigt men att offaxis ser lika ut i olika riktningar. Eller bör direktljudet prioriteras trots att andra riktningar skiljer sig från detta?

För off axis är det ju den summerade responsen från alla riktningar tillsammans, som är viktigast. Inte att det är exakt lika riktat mot centrum av rummet som riktat mot yttervägg.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-04 14:36

Skulle det inte kunna vara till fördel om energin riktad till höger från den högra
högtalaren vore lägre, och vise versa för den vänstra.
Att det blir lite mindre problem med väggreflexerna?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-04 17:44

paa skrev:
Kraniet skrev:kan tillägga att jag baserar resonemanget på Svantes Edge. Där syns väldigt stora avvikelser mellan i olika riktningar vid asymmetrisk placering.

För off axis är det ju den summerade responsen från alla riktningar tillsammans, som är viktigast. Inte att det är exakt lika riktat mot centrum av rummet som riktat mot yttervägg.

Tror att rummet har en utjämnande effekt på det reflekterade ljudet. I vart fall på diffraktion väl inom passbandet där den totalt utstrålade energin inte förändras av var på baffeln elementet är placerat.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-01-04 19:14

jag är inte förtjust i offaxisplacerade diskanter, jag byggde en gång ett par högtalare med baffelindelningen 1/3, det lät riktigt illa

mest neutralt tycker jag diskanter låter med så liten baffel som möjligt = ta en liten diskant typ ct62 och placera den mot eller nära olika stora objekt, i vilken position låter diskanten mest naturlig/minst påverkad?

en symmetrisk baffellayout må se illa ut i simuleringsprogrammen rakt on axis, men om man tittar offaxis så ser det genast bättre ut!!

som vanligt, stirra er inte blinda på onaxisresponsen!
Bikinitider

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-04 20:22

0,6-1-1,6 gillar jag att placera centrum av diskanten.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-04 20:33

Det brukar vara en ganska bra utgångspunkt om man sätter diskanten så nära överkanten som möjligt. Mot nederkanten blir det ju ganska långt, och till sidorna hanar man då lite mitt emellan. Vill man ha den symmetriskt så är det sedan bara att prova med olika baffelbredd tills det blir så bra som möjligt.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Asymmetriskt placerad diskant

Inläggav Svante » 2013-01-05 02:22

Kraniet skrev:Hur ska man tänka kring detta? En asymmetrsik placering av diskanten förordas ofta eftersom det ger en bättre fördelning av diffraktioner och en "finare" frekvenskurva.
Men det ger ju även en frekvensgång som ser olika ut i olika riktningar, dvs högtalarens offaxis egenskaper är inte lika. Mest tydligt är det väl i horisontella riktningen där utstrålningen i höger och vänster riktning kan skilja sig rätt rejält.
Det brukar ju framföras att högtalarens offaxis egenskaper ska vara så lika onaxis som möjligt. En asymmetrisk placering av diskanten kommer ju motverka detta.

Nu är det ju skillnad i den akustiskt omgivningen på vänster och höger sida om högtalaren, så den skillnaden finns liksom redan där. Det finns en sidoväggsreflex som rimligen bör ha en snäll tonkurva, men på andra sidan blir inte sidoväggsreflexen lika ens om högtalaren är symmetriskt uppbyggd, eftersom den sidoväggen träffas i en annan vinkel. Dessutom är löptiden olika på de olika sidorna.

Så det är nog som vanligt mer komplicerat än man tror från början. Och svårt att uttala sig om vad som "är bäst", i generella termer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-01-05 03:00

för att inte komplicera ytterligare bör man dock tänka på efterklangsfältet och diverse, för där brukar oftast gängse fel uppstå.. inte dämpning av rummet specifikt, men gångvägsskillnader är ytterst viktiga i det enskilda fallet, tror jag
burning in the eyes of the maker

Återgå till Teknikforum