Behöver hitta en sida med grunderna för el-lära

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Falkis
Forumpoet

Behöver hitta en sida med grunderna för el-lära

Inläggav Falkis » 2012-12-08 20:43

Jag skulle vilja lära mig lite grunder inom el-lära. Kan ingenting, men är enligt en släkting "mycket tekniskt begåvad", men jag är lite som en autodidakt på ett musikinstrument, jag kan spela litegrann, och kan få till det rätt fint emellanåt, men jag vet knappt vad tonerna heter och harmonilära är något som jag knappt känner till formen av.

Har ni något tips, en enkel hemsida som utgår från kanske en okunnig gymnasieelev som vill lära sig förstå enklare grejer inom ämnet?

/Falkis

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2012-12-08 21:06

Sen finns även Khanacademy som är väldigt bra för allt möjligt man kan vilja lära sig :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-12-08 21:57

Hur var det nu med bibblan, är du fortfarande portad där? Annars finns det böcker där. Fråga din bibliotekarie!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-08 23:24

Det är svårt att rekommendera litteratur om man inte vet vilken nivå det ska vara. Ellära för mig idag blir ganska fort en massa matte och har man inte den så blir man lite handikappad.

Ändå minns jag att jag lärde mig el innan jag kunde något om diffekvationer och jag funderar på hur det gick till. Biblioteket är faktiskt inte så dumt. Säkert kan du hitta något av Gunnar Markesjö, han skrev bra böcker om just grundläggande ellära.

Jag kom också att tänka på en gammal bok som jag lärde mig mycket av, den hette "Tillämpad Elektronik" av J. Soelberg. Den var nog halvt en reklambok för Josty Kit, en firma som gjorde små elektroniska byggsatser. När jag bläddrar i den idag så ser jag en massa fel som jag inte såg då, men det hindrar inte att den var på rätt nivå för mig då och att den lärde mig en massa.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-12-08 23:27

En ska till: Man lär sig inte ellära genom att "surfa runt lite" om du nu hade tänkt det. Man behöver något läroboksliknande tror jag, och man behöver sätta sig ner och räkna lite, köpa lite komponenter och ett billigt mätinstrument och koppla och jämföra mätning med beräkning.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2012-12-08 23:42

"Elkretsteori" A Alfredsson, R K Rajput är rätt omfattande och enkel att läsa.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2013-01-05 00:12

Analog elektronik av Bengt Molin har en del bra saker som inte finns i andra grundläggande böcker ,exempelvis bodes normalformer.

Den kräver väl att du kan lagar som ohms, kirchoffs lagar iaf.

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-05 18:30

Du skall få ett tips som är GULD värt!!!!

Köp Kjell&Co bok som heter "Hur funkar det". Den kostar 35:- (tror jag) och kommer att ge dej ALLT för att förstå och inte minst praktisera dina nyvunna kunskaper.

Jag köpte den för att få en överblick över alla kontaktvarianter för digital video och insåg snabbt att den var en fantastisk "vardagsbibel" för mycket annat.
Jag trodde att jag t.ex "kunde" IP-protokollet men jisses vad jag har fått ny PRAKTISK kunskap/insikt genom denna bok. Eller en sådan enkel sak som - Hur många vet vad SPDIF står för? Eller t.o.m USB?...Jo jag visste det innan trots att man som "civilare på min tid" inte fick lära sig det (USB var inte "uppfunnet" då).

Så...nu har jag gjort reklam för Kjell&Co.... För 35:- (eller var det 39:-?) får du den kunskap du behöver för att DÄREFTER hitta och selektera ut sanningen (?) på internet. Du får t.o.m övningsexempel på ellära!

Det bästa av allt - Du kommer tycka att det är kul...

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-05 18:38

Glömde ställa en ödmjuk fråga i mitt förra inlägg....

Är min rekommendation av Kjell&Co:s bok "rumsren" på Faktiskt.se?
....... Eller borde jag rekommendera boken "Halbleiter-Schaltungs-technik" av U. Tietze/Ch. Schenk ?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-05 19:41

Jag tycker det är en bra bok att ha i bokhyllan men den svarar inte på TS fråga.

Den är inte så djuplodande heller. Avsnittet om elinstallation är intressant men absolut inget man skall använda som handledning för egna experiment.

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-05 20:38

Rikkitikkitavi - Jag håller inte med... och det är väl helt OK.

Falkis skriver: "Jag skulle vilja lära mig lite grunder inom el-lära. Kan ingenting......"

Kolla sidan 343 - 361 ( jag har den i orange färg, vet inte om det kommit ut nån ny).

Enkelt och, enligt min mening, precis vad som behövs för att "fatta grejen".

Sedan VÄLJER man det kapitel som man är intresserad av.

En sak som slog mej när jag studerade var hur lite koppling all kunskap hade till VERKLIGHETEN... att t.ex lära sig färgkoden på motstånd gjorde jag på eget initiativ... fast det kanske är annorlunda nu.
Jag TROR att ALLA tycker att grundläggande ellära är enkelt bara man slipper teorem och elektrondiskussioner i början...eller VARFÖR dopade halvledare uppför sig som de gör. Det räcker väl att förstå att en transistor är som en vattenkran....till att börja med.
Ellära är och skall vara enkelt fram till den punkt där eventuell nyfikenhet får människan att ifrågasätta

Jag tycker t.ex att Wikipedia är fantastiskt.
MEN! Hur förstår man meningen:
"Ohms lag gäller för likström och likspänning. För växelspänning tillkommer en induktiv eller kapacitiv komponent förutom den resistiva och förhållandet mellan spänning och ström anges i stället med en impedans Z"
...om man söker på ohm:s lag och inte har kunskap om impedans? Blir reaktionen: Jaha, bara för likström!...eller..

Titta på pedagogiken i Kjell&Co bok. Jag är imponerad!

PS. Jag har ingen annan koppling till Kjell&Co annat än jag köper lite olika "grejor" där. DS

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-01-05 20:46

På Youtube finns en hel del, bl.a. av afrotechmods

http://www.youtube.com/watch?v=NgwXkUt3XxQ
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2013-01-05 22:48

ELFA:s faktablad är jättebra för att snabbt lära sig om olika aktiva och passiva komponenters användning.
Kollar själv i den emellanåt.
Går att få i pappersversion gratis.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... fact_pages
Länken verkar tyvärr korrupt. Får ringa ELFA och klaga.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-01-06 00:14

jansch, jag var tvungen att kolla. Jag tror vi båda har rätt :)

Den svarar på TS fråga, men problemet är att TSs fråga egentligen går längre än så. Det är en början.

Börja med den boken oavsett, den är bra att ha hemma. Läs rekommenderade sidorna och sedan får man fortsätta.

För vi skall väl komma in på växelströmsteori och ren kretsteori så småningom?

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2013-01-06 00:39

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2013-01-06 09:06

Påminner mig om en bok som skrevs av Jan Soelberg och hette nåt i stil
med Elektronikens grunder. Minns jag rätt så var den utgiven i samarbete
med Josty Kit, ett dansk företag som tillverkade elektronikbyggsatser.

Men det var så länge sen, så jag kan minnas fel. Jag minns dock säkert att
jag haft boken i min ägo. Kanske finns den kvar, måste upp på vinden och leta.
Nostalgin slog till. :)
Gör man inte rätt, så blir det fel!

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-06 14:43

Ragnwald - Elfa:s faktasidor är ruggigt bra... fast nuförtiden är dom ju tyvärr inte en del av katalogen.

Länken funkar för mej

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-01-06 14:45

jansch skrev:Ragnwald - Elfa:s faktasidor är ruggigt bra... fast nuförtiden är dom ju tyvärr inte en del av katalogen.

Länken funkar för mej

Den funkar för mig.
Här har du direktlänk till pdf:en

https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webr ... /fakta.pdf

Återgå till Teknikforum