högtalaruppställning i stereo

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
celef

högtalaruppställning i stereo

Inläggav celef » 2013-01-09 21:17

finns det flera olika rådande tekniker hur man bäst placerar högtalarna i en stereo-setup, eller finns det bara en och riktig/äkta setup?

och finns det några regler för avstånden mellan högtalare och lyssnare, låter stereoljudet sämre om man sitter för nära eller för långt bort?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-01-09 22:19

jag delar frågeställningen. i min nya lägenhet kommer jag få ställa högtalarna i sas ett 90 grader brett fält. problem?

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-01-09 22:22

Högtalare kan ha en lite varierande tonkurva beroende på avståndet... i förhållande till resten av rummet... Behåller man symmetrin och kvoten mellan direkt och reflekterat ljud bör det väl inte vara några problem?

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2013-01-10 00:06

Vad jag förstått så bör högtalarna placeras assymetriskt i rummet för att undvika stående vågor, dock bör lyssningsplatsen vara symmetrisk i förhållande till högtalarna och avståndet till dessa provas ut för bästa återgivning av det lägre registret?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-01-10 01:51

Jag får faktiskt bäst resultat när jag följer den tummregeln som ofta nämns här.

Hur kör du själv?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 11:55

En högtalare på vänster sida och den andra på höger brukar vara bra. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: högtalaruppställning i stereo

Inläggav paa » 2013-01-10 12:07

celef skrev:finns det flera olika rådande tekniker hur man bäst placerar högtalarna i en stereo-setup, eller finns det bara en och riktig/äkta setup?

och finns det några regler för avstånden mellan högtalare och lyssnare, låter stereoljudet sämre om man sitter för nära eller för långt bort?

Förenklat:
Om man sitter så att vinkeln blir för liten mellan högtalarna så blir det en aning smalare ljudbild. Ingen katastrof alltså.
Om man sitter så att vinkeln mellan högtalarna blir för stor så faller ljudet isär, mittbilden blir väldigt instabil och tål inte att man sitter det minsta off center osv, katastrof alltså!

Vilken som brukar vara bästa vinkeln för de flesta människor och de flesta högtalare finns det flera långa trådar om här. Sök på HRTF.

När det gäller fråga ett så är det lite mer komplicerat. Det gäller ju inte samma regler för dipoler, ortoakustiska, eller div andra. Sök på rumsellips* så finns det en del.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-10 12:24

paa skrev:Om man sitter så att vinkeln mellan högtalarna blir för stor så faller ljudet isär, mittbilden blir väldigt instabil och tål inte att man sitter det minsta off center osv, katastrof alltså!

Detta varierar mycket mellan olika högtalare och -typer. Dvs "för stor" är olika för olika högtalare/rum och faktiskt ibland även för olika elektronik. En amatörmässig gissning från min sida är att tex (olinjär) dist tvingar fram en tätare placering av högtalarna eftersom disten drar uppmärksamheten till högtalarelementen.

/ B

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-01-10 12:28

Bill50x skrev:
paa skrev:Om man sitter så att vinkeln mellan högtalarna blir för stor så faller ljudet isär, mittbilden blir väldigt instabil och tål inte att man sitter det minsta off center osv, katastrof alltså!

Detta varierar mycket mellan olika högtalare och -typer. Dvs "för stor" är olika för olika högtalare/rum och faktiskt ibland även för olika elektronik. En amatörmässig gissning från min sida är att tex (olinjär) dist tvingar fram en tätare placering av högtalarna eftersom disten drar uppmärksamheten till högtalarelementen.

/ B

Jovisst, det beror även på spridningsegenskaper och problem från delningsfilter mm.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-01-10 12:47

celef skrev:finns det flera olika rådande tekniker hur man bäst placerar högtalarna i en stereo-setup, eller finns det bara en och riktig/äkta setup?

Självklart flera.

Längre eller närmare men med bibehållna vinklar till högtalarna så vete tusan om det ska ändras - allt annat konstant*.
Men längre ifrån leder till högre SPL från högtalaren för samma SPL vid örat,
dvs högre dist.

Sen är det väl väldigt rumsberoende - hur alla reflexer blir.
I ett visst bestämt rum skulle jag tro att mängden möjliga bra placeringar och
avstånd krymper till ett fåtal.

Jag har provat att sitta med två st ganska välljudande små högtalare uppställda
på ett bord, och jag själv mindre en meter ifrån, allt med någorlunda vettiga
vinklar på högtalarna och avstånd mellan allt - men jättekort avstånd.
Och det är en trevlig och lärorik upplevelse.
Reflexer och efterklang i rummet försvinner jättemycket, men det blir ändå
inte som hörlurslyssning.
En övning jag rekommenderar er att prova, man får nya tankar om återgivning.

edit:
* med "- allt annat konstant" menar jag att t.ex. att alla reflexer anländer i samma tid och med samma amplitud.
Alltså troligen en omöjlighet i verkligheten.
Senast redigerad av aisopos 2013-01-11 12:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2013-01-10 15:06

Vad sägs om lite x-feed när högtalarna står för brett eller man sitter för nära?

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2013-01-11 12:13

Mitt vardagsrum är också sovrum så har varit väldigt svårt att få till stereonilden pga konstiga utrymmen.
Med OA14 ca 1,5 m ifrån varandra blev det bra hörs att de lirar med varandra och inte tvärtom.
Nu har jag OA58, riktade högtalare har jag inte lyckats med i mitt vardagsrum.
Mono e mycket enklare om allt är optimerarat. Har en popbox som ger mycket trevlig närvara i all enkanalig musik. Var en otrolig lättnad att få tillstereobilden då man lätt tröttnar på musik från 50 talet eller äldre.
Blir så avundsjuk på min farmor som har ett vardagsrum som ärver allt mitt gamla. De låter alltid bättre i hennes större vardagsrum. Hos mig hör jag alla fel direkt....

Återgå till Teknikforum