Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:"volttal" heter "spänning"
aisopos skrev:PerStromgren skrev:Vi kan väl passa att undervisa också?
"ohmtal" bör bytas mot "impedans", för så heter det.
Nja, ...
ohmtal bör bytas ut mot resistans, om det nu ska vara konsekvent med det
du skriver senare.
aisopos skrev:PerStromgren skrev:Vi kan väl passa att undervisa också?
"ohmtal" bör bytas mot "impedans", för så heter det.
Nja, ...
ohmtal bör bytas ut mot resistans, om det nu ska vara konsekvent med det
du skriver senare.
jansch skrev:Zartok - Här är lite mer svar på din fråga.... om du nu menar högtalares impedans.
Visst är det så att du får mindre effekt ur en förstärkare om du belastar den med högre impedans. Teoretiskt för en ideal förstärkare blir ju effekten halverad vid dubbel impedans.
"Hög impedans" är ju alltid relativt till vad som är normalt och varför är då 4-8 ohm "normalt" för en traditionell transistorförstärkare? Jo, transistorer är lätta att tillverka (och då billiga) om dom slipper jobba med högre spänning än 50 - 100 Volt, däremot kan dom tåla 5-15 Ampere.
T.ex. en riktig "klassiker" när det gäller sluttransistorer är 2N3055 som fanns i många förstärkare förr tål 15 Ampere och max 60 Volt.
O du vill nyttja 2N3055 ordentligt blir spänningen ca 21Volt (effektivvärde, tillgängliga 60Volt är "peak to peak") och om då strommen ska ligga på den "säkra sidan" kan vi räkna med ca 7 ampere och då behövs 3 ohm för att lasta slutsteget fullt. (21/7=3). (räknade jag rätt?). Dom där 2N3055:orna håller inte länge......
DETTA ÄR en FÖRENKLAD syn på dimensionering av slutstegs transistorer i ett klass AB slutsteg men trots allt korrekt. Det finns dock flera parametrar att ta hänsyn till och då "faller" 2N3055" som en modern och bra sluttransistor, men det är en parantes i sammanhanget.
Summering: Transistorer "gillar" 4-8 ohm om dom ska jobba fullt!
Om du kör med rörförstärkare vill slutrör egentligen ha flera kohm i belastning och därför har dom en transformator. Det finns dock några rör som är "lågohmiga" - typ EL86 och dom tål 600-800ohms belastning. Då är dom alltså transformatorlösa (på utgången).
Det är dock bra med "högohmigt" om man vill ha billiga eller långa högtalarkablar.......
zartok skrev:Att ha ohmdippar vet vi är kasst. Kappa 9. Nuff said. Men vad händer om man har för mycket ohm, som vid en seriekoppling? Jag funderade på det här och det enda min begränsade hjärna kommer fram till är att det stryper effekten mycket. Är det därför maninte vill ha för många ohm?
zartok skrev:Att ha ohmdippar vet vi är kasst. Kappa 9. Nuff said. Men vad händer om man har för mycket ohm, som vid en seriekoppling? Jag funderade på det här och det enda min begränsade hjärna kommer fram till är att det stryper effekten mycket. Är det därför maninte vill ha för många ohm?
Chopha skrev:Intressant.
Hur förändras exempelvis en högtalares verkningsgrad om du flyttar den från ett tomt rums hörna till rummets mitt?
PerStromgren skrev:Chopha skrev:Intressant.
Hur förändras exempelvis en högtalares verkningsgrad om du flyttar den från ett tomt rums hörna till rummets mitt?
Inte alls. Däremot kommer de att låta svagare i basen, eftersom de strålar i större rymd. Samma utstrålade effekt (vilket alltså är inmatat effekt gånger verkningsgard) puttar runt mera luft, vilket ger svagare ljud. Detta gäller som sagt bara för basen, som är rundstrålande.
Jodå, Ingvar, visst är det förenklat, men det kanske duger ändå?
PerStromgren skrev:Chopha skrev:Intressant.
Inte alls. Däremot kommer de att låta svagare i basen, eftersom de strålar i större rymd. Samma utstrålade effekt (vilket alltså är inmatat effekt gånger verkningsgard) puttar runt mera luft, vilket ger svagare ljud. Detta gäller som sagt bara för basen, som är rundstrålande.
Jodå, Ingvar, visst är det förenklat, men det kanske duger ändå?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster