Nättrafobrum - how come?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Nättrafobrum - how come?

Inläggav bensnake » 2013-02-21 00:51

Har ett svagt, mekaniskt nättrafobrum från min Rogue Cronus Magnum (jänkare med tämligen potenta komponenter verkar det som). Brummet hörs när man står framme vid stärkaren och en liten bit ifrån, dock ej från lyssningsplats. Det hörs inte från högtalarna och verkar inte påverka återgivningen menligt, så egentligen är det inget problem men ändå...

Ringde Erik A:son som trodde att den var en typisk 60-Hz-jänkare och sådana brummar i vårt svenska nät... Enligt spec. ska den dock funka med både 50 och 60 Hz.

Vad kan det bero på, tror ni? Är det måhända något vajsing med den?
Senast redigerad av bensnake 2013-02-21 13:19, redigerad totalt 1 gång.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-02-21 02:02

Tycker alla rörförstärkare brukar brumma en del. Och i viss grad transistorförstärkare.

Vad jag förstått kan det uppstå när transformatorn mättas med likström eller liknande.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
lennartj

Likspänning?

Inläggav lennartj » 2013-02-21 02:03

Du kanske har en likspänningsoffset på din nätspänning?
Den kan i så fall botas med en Synchro-kabel från Isotek
för futtiga 12.400 SEK
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=1785&art=5940280
eller hemslöjd från 500 kr.
Varning!
Jag höll på att ta livet av mig för Rifa-lytarna jag fått tag på hade två skruvterminaler på ovansidan, som båda såg isolerade ut, den ena märkt + och den andra omärkt.
Utan någon som helst varningstext, varken i katalogtext, datablad eller på burken visade sig bottenbulten och hela burken vara elektriskt förbunden med den omärkta terminalen.
Eftersom de ska kopplas i serie med fasen blev hela lådan jag monterat dem i spänningsförande på 230 Volt. Vid choken råkade jag riva ner en kabel som slog emot lådan, innan jag hunnit göra den strömlös så att jag "sköt" den enda HDMI-ingången som finns/fanns på min gamla platt-TV. :cry:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-02-21 11:39

Om anläggningen från början var avsedd för 60hz och dom räknade lite snålt på trafon så kan det vara så att den nu på 50hz inte riktigt klarar att leverera det den ska.

Och när den går hårdare så låter den mer.

Är det DC som är problemet så är det lätt åtgärdat med lite kondingar/dioder och behöver inte några dyrkablar.

Snubbers på sekundärsidan kan också göra underverk ibland men för att få det optimalt behövs lite mätinstrument.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-02-21 19:08

flathead skrev:Om anläggningen från början var avsedd för 60hz och dom räknade lite snålt på trafon så kan det vara så att den nu på 50hz inte riktigt klarar att leverera det den ska.

Och när den går hårdare så låter den mer.

Är det DC som är problemet så är det lätt åtgärdat med lite kondingar/dioder och behöver inte några dyrkablar.

Snubbers på sekundärsidan kan också göra underverk ibland men för att få det optimalt behövs lite mätinstrument.

Så om det inte är likströmsrelaterat, får man leva med det, helt enkelt?

Vad menas för övrigt med snubbers på sekundärsidan? 8O
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-02-21 20:49

När man likriktar växelspänning får man en liten peak som blir en svängning som avtar.

Den kan man släcka ut snabbare med en RC-länk alltså ett motstånd och konding i serie.

Går att välja på en höft men för optimalt val är spektrumanalysator inte fel.

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-02-21 20:52

Är det mekaniskt brum går det ju att isolera mekaniskt med bättre isolerbrickor.

Gummi blir dessutom hårdare av ålder och värme.

Bulten genom toroiden skall dessutom helst vara icke magnetisk alltså mässing/syrafast rostfri eller plast.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-02-21 23:50

Var monteras snubbers, före bryggan närmast trafo?
Förstår jag rätt att de kan ibland minska brum?

//Michael

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-02-22 12:38

Är problemet DC kan kanske denna krets hjälpa (slutlig enligt fig 8. ), inte så svår att bygga:

http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm

Vet dock inte om den funkar om den monteras på neutralen istället, så man kanske får prova sig fram hur kontakten ska sitta i uttaget....

Mekaniskt brum från ringkärna kan ju även uppstå om isoleringen inte är tajt nog, hört talas om folk som kunnat få detta omgjort av någon firma

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-02-22 14:12

Om en trafo är dåligt lindad/impregnerad så rör sig tråden och nöter kanske till slut genom isoleringen, det går att åtgärda genom att impregnera om den med isolerlack.

Kärnan kan vara dåligt tillverkad och då rör sig plåten i den.

Som DC-fälla skulle jag rekomendera den som finns hos www.sjostromaudio.com DCT02 heter den.

Snyggt kretskort går att välja spänningsfall med olika många dioder.

Snubbers kan sitta både över trafons lindning och över dioden i sig.

Återgå till Teknikforum