A-vägd eller linjär SPL-mätning av surroundsystem?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

A-vägd eller linjär SPL-mätning av surroundsystem?

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 10:36

Min biomottagare lägger ut en brussignal för att med hörseln ställa nivån på alla högtalare. Om jag vill använda en SPL-mätare för att hjälpa hörseln, ska jag mäta linjärt eller A-vägt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-22 10:38

A-vägning är för bullermätningar.
Linjärt är för att mäta tonkurvor.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 10:41

paa skrev:A-vägning är för bullermätningar.

Jo, så tänkte jag nog, men bliv litet lurad av att det ju är A-kurva inkopplad när man använder sina egna öron...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-02-22 10:56

PerStromgren skrev:
paa skrev:A-vägning är för bullermätningar.

Jo, så tänkte jag nog, men bliv litet lurad av att det ju är A-kurva inkopplad när man använder sina egna öron...

Det stämmer väl inte helt? Örats "kurva" är nivåberoende. A-kurvan är likadan oavsett nivå.

Själv har jag nyttjat rosa brus för nivåjustering mellan olika anläggningar i olika miljöer, brus i oktaven 250-500 Hz. Då hamnar man ovanför många rumsresonanser och det blir lättare att få liknande nivå. Mätaren har kört jag kört linjärt. Om man inkluderar lägre frekvenser blir resultatet mera placeringsberoende. Det kanske man vill vid biosystem?

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-22 11:08

Det beror på hur högt du tänker spela... men:

Med en vägd kurva så är det ju mellanregistrets nivå som kommer att avgöra hur du ställer in. Det är nog den mest feltoleranta lösningen i ett biosystem, även om en del effekter kan komma att bli lite olinjära i panoreringen.

Och basnivån kan du inte gärna ställa med en vägd kurva, då blir den överdriven.
Men linjärt så lär den bli för anemisk, så använd örat.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 11:36

Om jag väger samman era bägge svar, så blir alltså rådet att använda linjär mätning för mina front- och bakhögtalare, men ställa subben med örat?

Notera att detta är en rätt enkel anläggning.

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-22 11:36

Om du har sub/subbar, så tycker jag det är väldigt viktigt att ställa in dessa först så att dom får en så rak och fin kurva som det bara är möjligt, trist att brusa in på en bamsepeak och få en väldigt tunn botten som resultat.

Behöver jag säga att jag inte brusar med min radioshack längre, xtz ra eller liknande is the shit.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-02-22 11:38

Jag gör alltid så att jag ställer in nivån på basen relativt topparna med hörseln så jag får lagom mycket bas. Sen använder jag mig av en ovägd mätning för att kalibrera nivån på förstärkaren.
Se upp bara så du inte mäter där du har en rumsmod för då visar mätaren högre värden en vad som egentligen är medelnivån.
Ett rosa brus på 150-200Hz och uppåt eller så fungerar bra för detta syftet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-02-22 11:56

Är det inte opraktiskt att ha förstärkaren uppe vid taket? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-22 12:00

petersteindl skrev:Är det inte opraktiskt att ha förstärkaren uppe vid taket? :)

Psst, misstänker att Per använder fjärrkontrollen ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-02-22 12:06

petersteindl skrev:Är det inte opraktiskt att ha förstärkaren uppe vid taket? :)

Det är för att han gillar högt ljud.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-22 12:07

Poängen med att använda en vägd kurva för att mäta frontar och sateliter är att diskant och basområdet som örat är mindre känsligt för fel i får mindre vikt. Därför hade jag valt det.

Det handlar ju inte om att göra en eq-inställning, bara att få rätt nivåer vid lyssningsplats.
...tycker Erik

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-02-22 12:11

robsarve skrev:Poängen med att använda en vägd kurva för att mäta frontar och sateliter är att diskant och basområdet som örat är mindre känsligt för fel i får mindre vikt. Därför hade jag valt det.

Det handlar ju inte om att göra en eq-inställning, bara att få rätt nivåer vid lyssningsplats.

Du får ju helt fel nivåer på lyssningsplats om du mäter så, inte helt ovanligt att man har 10dB peakar i basregistret, att ta ner en sådan är ju ganska viktigt om man vill få med hela botten när man lyssnar på musik eller film.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-02-22 12:12

PerStromgren skrev:Om jag väger samman era bägge svar, så blir alltså rådet att använda linjär mätning för mina front- och bakhögtalare, men ställa subben med örat?

Notera att detta är en rätt enkel anläggning.

Bild

Enkel? Häftigaste sub jag sett ju!
Den där mässingsluckan, är det någon form av ställbar aperiodisk port?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 12:16

NiklasF skrev:

Psst, misstänker att Per använder fjärrkontrollen ;)

Jo, men jag reglerar inte så mycket. Knappt alls, faktiskt! Förstärkaren styr tillslag av TV, DVD-spelare och sub, och jag går fram till hyllan och sträcker upp handen och trycker på förstärkarens strömknapp. Samtidigt slår på jag på digital-"boxen", också på dess frontpanel, eller lägga i en DVD och trycker play.

Från soffan är det möjligen en fråga om att välja TV-kanal, eller kanske reglera volym, inget annat.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-02-22 12:17

KarlXII skrev:Enkel? Häftigaste sub jag sett ju!
Den där mässingsluckan, är det någon form av ställbar aperiodisk port?

Nej, det är luckan till högtalarkammaren, för eventuellt underhåll av drivelementet. Hornet mynnar uppåt. 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
robsarve

Inläggav robsarve » 2013-02-22 13:20

NiklasF skrev:
robsarve skrev:Poängen med att använda en vägd kurva för att mäta frontar och sateliter är att diskant och basområdet som örat är mindre känsligt för fel i får mindre vikt. Därför hade jag valt det.

Du får ju helt fel nivåer på lyssningsplats om du mäter så, inte helt ovanligt att man har 10dB peakar i basregistret, att ta ner en sådan är ju ganska viktigt om man vill få med hela botten när man lyssnar på musik eller film.

robsarve skrev:Och basnivån kan du inte gärna ställa med en vägd kurva, då blir den överdriven.
Men linjärt så lär den bli för anemisk, så använd örat.

Läs gärna hela ämnet...
...tycker Erik

jansch

Inläggav jansch » 2013-02-24 14:58

PerStromgren - I ditt fall handlar det ju inte om att mäta ett absolutvärde utan att jämföra.

A vägd kurva är "tänkt" för låga ljudnivåer (IEC standard). Är väl också vanligast inom HiFi världen att nyttja för att beskriva bruströskeln.
T.ex "Dynamik" är ofta full signal=linjärt/ingen signal A-vägd.

B och C vägt och på senare tid även D vägt är ju ett sätt att anpassa mätningen till hörselns "phonkurva" vid olika högre nivåer.

Nu kommer du ju inte att höra testbruset vid 40dB eller lägre (eller?) vilket då spontant skulle leda till att använda linjärt eller annan vägd kurva.

DOCK, JAG TYCKER att det blir bäst att mäta "A-vägt" då det är en jämförande mätning!
Varför? Jo, du vill ha korrekt balans mellan högtalarna (ur öronens/hjärnans synvinkel) och då vore det bra att fokusera på det brus som innehåller mest information för detta ändamål (kanske vore D-vägt ännu bättre).
Dessutom om du har olika högtalartyper kommer vägd kurva att "jämna ut" skillnaderna i frekvensgång (typiskt i bas och övre diskant).
Du har i praktiken ingen nytta av frekvenser under 200Hz vid denna typ av mätninig.

Nackdelen är då att sub:en inte går att mäta med vägd kurva (då blir det ju rejält fel). Har man dock "balanserat" alla de andra högtalarna kan man ju sedan gå över till linjär mätning och jämföra bas - övriga.

PS. tyvärr används nog A-vägd mätning för ofta och ibland utan att det påpekas att mätningen är "vägd". Det gäller ju att få till så snygga värden som möjligt.DS

Återgå till Teknikforum