Moderator: Redaktörer
paa skrev:A-vägning är för bullermätningar.
Linjärt är för att mäta tonkurvor.
PerStromgren skrev:paa skrev:A-vägning är för bullermätningar.
Linjärt är för att mäta tonkurvor.
Jo, så tänkte jag nog, men bliv litet lurad av att det ju är A-kurva inkopplad när man använder sina egna öron...

petersteindl skrev:Är det inte opraktiskt att ha förstärkaren uppe vid taket?
petersteindl skrev:Är det inte opraktiskt att ha förstärkaren uppe vid taket?
robsarve skrev:Poängen med att använda en vägd kurva för att mäta frontar och sateliter är att diskant och basområdet som örat är mindre känsligt för fel i får mindre vikt. Därför hade jag valt det.
Det handlar ju inte om att göra en eq-inställning, bara att få rätt nivåer vid lyssningsplats.
PerStromgren skrev:Om jag väger samman era bägge svar, så blir alltså rådet att använda linjär mätning för mina front- och bakhögtalare, men ställa subben med örat?
Notera att detta är en rätt enkel anläggning.
NiklasF skrev:petersteindl skrev:Är det inte opraktiskt att ha förstärkaren uppe vid taket?
Psst, misstänker att Per använder fjärrkontrollen
KarlXII skrev:Enkel? Häftigaste sub jag sett ju!
Den där mässingsluckan, är det någon form av ställbar aperiodisk port?
NiklasF skrev:robsarve skrev:Poängen med att använda en vägd kurva för att mäta frontar och sateliter är att diskant och basområdet som örat är mindre känsligt för fel i får mindre vikt. Därför hade jag valt det.
Det handlar ju inte om att göra en eq-inställning, bara att få rätt nivåer vid lyssningsplats.
Du får ju helt fel nivåer på lyssningsplats om du mäter så, inte helt ovanligt att man har 10dB peakar i basregistret, att ta ner en sådan är ju ganska viktigt om man vill få med hela botten när man lyssnar på musik eller film.
robsarve skrev:Och basnivån kan du inte gärna ställa med en vägd kurva, då blir den överdriven.
Men linjärt så lär den bli för anemisk, så använd örat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster