Störningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndersD

Störningar

Inläggav AndersD » 2013-02-24 11:45

Har nyligen byggt ett skåp för mina elektronikprylar och igår var det dags "inflyttning" och lite provkörning.
Naturligtvis kom brus och störningar som ett brev på posten :?

Tidigare har jag haft prylarna stående lite slarvigt intryckta i ett IKEA-skåp och det har fungerat hur bra som helst, utan störningar.

Misstänkt skyldig är kabeln mellan receiver och digitalfilter då jag ( i brist på annat) tog en skitbillig Clasolsson-kabel och lödade dit XLR-hanar i ändan. Kabeln är ganska lång och ligger snurrad bredvid min HTPC och det är när denna är igång som störningarna ger sig till känna. Detta är den enda kabeln som jag behövde byta ut och den är lödad på exakt samma sätt som den gamla var.

Första åtgärd blir att byta denna kabeln men till vad?
Receivern är placerad utanför "huvudskåpet" och digitalfiltret inuti så jag kommer att behöva minst 1.5m.
Är det bättre med en vanlig XLR-kabel hela vägen och avsluta med en adapter i receivern eller ska jag köpa en färdig kabel med XLR i ena ändan och RCA i andra? Har det någon betydelse egentligen?
.....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 11:48

När du lödde den nya kabeln, tog du isär kontakterna på den gamla och studerade kabelkopplingen, eller har du enbart tittat på kontaktstiften utifrån?

Min fråga är väl egentligen om du kopplat som bilden nedan?

Bild
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-24 11:54

tvett skrev:När du lödde den nya kabeln, tog du isär kontakterna på den gamla och studerade kabelkopplingen, eller har du enbart tittat på kontaktstiften utifrån?

Jag tog isär och byggde den nya identisk. Två pinnar till jorden och en till signal.

På så sätt är den gamla och den nya identisk. Det jag reagerade på när det gäller Classe-kabeln var att höljet runt plusledaren såg ut att vara gjort av någon typ av "mjuk frigolit"........skumt! 8O

Edit: Precis som din bild förutom att varken den nya eller gamla har någon skärm.
.....

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 11:57

Låter som du ska sätta en RCA på en XLR-kabel istället för tvärtom (som jag uppfattar att du gjort).
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-02-24 14:00

Det är skillnad på hur kabeln skall vara beroende på vilket håll signalen går. Alltså om XLR är ut eller in.

Jag tror du har signal från en apparat med RCA och skall till en apparat med XLR ingång. Då skall du koppla enligt bild ovan. På't ungefär. Bilden visar en mycket ovanlig koppling med en 3+1 kabel. Har aldrig stött på någon sådan kabel, men det finns säkert. Skulle inte förvåna mig. Du skall ha en kabel med ett par (två ledare som är tvinnade) plus en skärm. Skärmen ansluts i båda ändar. Motsvarar det svarta strecket på bilden som är ansluten till pin 1.

Att utgå från en XLR-XLR sladd och byta till en RCA, är vettigt. Annars så skrev jag tips på kabel och kontakter i en annan tråd härom dagen.

PS. Använd inte en sådan där klump adapter RCA-XLR (utan kabel).

//Michael

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-24 21:45

Mich skrev:Det är skillnad på hur kabeln skall vara beroende på vilket håll signalen går. Alltså om XLR är ut eller in.

Jag tror du har signal från en apparat med RCA och skall till en apparat med XLR ingång. Då skall du koppla enligt bild ovan. På't ungefär. Bilden visar en mycket ovanlig koppling med en 3+1 kabel. Har aldrig stött på någon sådan kabel, men det finns säkert. Skulle inte förvåna mig. Du skall ha en kabel med ett par (två ledare som är tvinnade) plus en skärm. Skärmen ansluts i båda ändar. Motsvarar det svarta strecket på bilden som är ansluten till pin 1.

Att utgå från en XLR-XLR sladd och byta till en RCA, är vettigt. Annars så skrev jag tips på kabel och kontakter i en annan tråd härom dagen.

PS. Använd inte en sådan där klump adapter RCA-XLR (utan kabel).

//Michael

Stort tack för infon!

Japp, jag kör RCA från pre out på receivern till XLR på digitalfitret.

Då kan jag köpa t ex denna XLR-kabel, knipsar av honändan och ersätter med en vanlig RCA, t ex denna
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2013-02-24 21:56

Nu blev jag osäker......så det är bäst att fråga!

Såhär tänker jag mig:

RCA------------------------XLR
-(jord)-----skärm--------pinne 1
-(jord)-----ledare 1-----pinne 3
+(plus)----ledare 2-----pinne 2

Jordstiftet i XLR-kontakten används inte!

Blir det rätt?
.....

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2013-02-24 23:47

Ja

PS. Välj gärna en annan rca kontakt.

Återgå till Teknikforum