Akustisk impedans

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sebatlh

Akustisk impedans

Inläggav sebatlh » 2013-02-22 16:58

Hej :)

Jag har klurat på detta en stund lite till och från utan att komma fram till något konkret.
Hur ska man räkna på detta?

En modell jag funderat på är att tänka på luften som en medsvängande massa. Problem med det är att bestämma hur stor den massan är. Dessutom kan man inte ta in saker som en rumsresonans som driver på impedansen.

Så ett bättre sätt är nog att titta på det momentana yttre (och eventuellt inre) tryck på högtalarelementet. Fast då var det det där med att bestämma trycket mot konen när den sveper i luften.

Någon som har något uppslag? Lite vettiga startpunkter på nån diffekvation kan vara ok det med :)

Problemet dök upp när jag funderade på om det inte vore skojj att simulera en högtalarlåda.
Tänkte att det inte blir svårare än något i stil med
F = m*a
där F = F_motor(t) + F_fjäder(x) + F_impedans(v,P???) etc
t = tid, x = position, v = hastighet, P = lokal tryckanomali pga tex en rumsmod.
Sen körde jag fast ^_^
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-02-22 20:18

I den här tråden finns det lite info om var och hur man hittar sådana saker:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &p=1065853
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-02-22 23:12

Tack paa!
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Akustisk impedans

Inläggav Svante » 2013-02-22 23:52

sebatlh skrev:Hej :)

Jag har klurat på detta en stund lite till och från utan att komma fram till något konkret.
Hur ska man räkna på detta?

En modell jag funderat på är att tänka på luften som en medsvängande massa. Problem med det är att bestämma hur stor den massan är. Dessutom kan man inte ta in saker som en rumsresonans som driver på impedansen.

Så ett bättre sätt är nog att titta på det momentana yttre (och eventuellt inre) tryck på högtalarelementet. Fast då var det det där med att bestämma trycket mot konen när den sveper i luften.

Någon som har något uppslag? Lite vettiga startpunkter på nån diffekvation kan vara ok det med :)

Problemet dök upp när jag funderade på om det inte vore skojj att simulera en högtalarlåda.
Tänkte att det inte blir svårare än något i stil med
F = m*a
där F = F_motor(t) + F_fjäder(x) + F_impedans(v,P???) etc
t = tid, x = position, v = hastighet, P = lokal tryckanomali pga tex en rumsmod.
Sen körde jag fast ^_^

En god approximation av akustiska impedansen hos en bafflad kolv vid låga frekvenser är

Zak=rho0*c/Sd*((kr)²/2+j*8*k*r/(3*pi))

där k=w/c, w=2*pi*f, Sd är kolvens yta, r är kolvens radie, rho0=1,2 kg/m³ c=345 m/s. Sd och r går att skriva ihop i formeln eftersom Sd=r²*pi.

Låga frekvenser är när kr<<1.

Tolkat i ord betyder det att den akustiska impedansen har en reaktiv del (massa) som kan approximeras med en luftplugg med samma radie som kolven, och en längd på 0,85*r, samt en resistiv frekvensberoende (~f²) resistiv del. Effekten i den resistiva delen motsvarar den ljudeffekt som strålas ut. För låga frekvenser dominerar massdelen över den resistiva delen.

Rumsmoder är inte alls med i detta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2013-02-25 21:50

Svante skrev:Zak=rho0*c/Sd*((kr)²/2+j*8*k*r/(3*pi))

Hoppla. Kan inte påstå att jag hänger med helt här. Ska se vad min gamla kursliteratur kan hjälpa till med + beställa några böcker från tråden paa tippsade om.

Både skojj och jobbigt samtidigt när man inte kan. Men jag inser att jag behöver gå igenom grunderna lite.
Följdfrågorna får vänta tills dess :)
Tack!
Deinde scriptum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-02-26 00:54

sebatlh skrev:
Svante skrev:Zak=rho0*c/Sd*((kr)²/2+j*8*k*r/(3*pi))

Hoppla. Kan inte påstå att jag hänger med helt här. Ska se vad min gamla kursliteratur kan hjälpa till med + beställa några böcker från tråden paa tippsade om.

Både skojj och jobbigt samtidigt när man inte kan. Men jag inser att jag behöver gå igenom grunderna lite.
Följdfrågorna får vänta tills dess :)
Tack!

Man kan se det som att Zak=R0*w² + jwm

Alltså en resistiv del och en massdel. Den resistiva delen har ett lite underligt frekvensberoende (w²). Vad R0 och m är kan du läsa ut av min andra ekvation.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum