Pick-up, mm eller mc?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Per_Kele

Pick-up, mm eller mc?

Inläggav Per_Kele » 2013-02-24 13:28

Dammade av skivspelaren häromdagen men blev lite osäker på om pick-upen är en mm eller mc. Glanz MFG 610 LX. Hittar ingen info om just den på nätet. Vad jag förstår så skall MFG vara en mm men jag är inte säker.

Ställer jag omkopplaren på försteget på mm så låter det bra men jag måste vrida upp volymen rejält (för mycket tycker jag), i mc-läget är ljudvolymen högre och det låter nog också bra men omkopplaren är lite rasslig så det är lite svårt att avgöra.

Någon som vet om det är mm eller mc?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-24 13:30

Av din beskrivning att döma så är det en MC
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Kenta

Inläggav Kenta » 2013-02-24 13:45

En snabb googling ger att Glanz lade ner runt 1990 och tillverkade inga MC pick-up´er alls?

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 13:49

Nivåskillnaden säger enbart något om RIAAts funktion, inget om pickupen.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-24 13:50

Hittade

Glanz GMC-10EX MC pickup
Data:
\ 14,000 price
■ 0.5mV output voltage of MC-type power generation system (5cm/sec 1kHz)
■ needle pressure 1.7 ~ 2.3g (2.0g optimal)
■ 20-25,000 Hz frequency band playing
■ Channel separation 25dB/1kHz
■ Channel balance 1dB/1kHz
■ Compliance 8 × 10 -6 cm / dyne
■ DC resistance ?
■ load resistance ?
■ internal 15Ω Impedance (1kHz)
■ 4.8g weight ellipse needle tip
■ Replacement Stylus/trade-in (\ 8,400)
■ Remarks price circa 1993-94 Discontinued ■ 1985 Release of age is 1985

Så ingen regel utan undantag.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 13:57

tvett skrev:Nivåskillnaden säger enbart något om RIAAts funktion, inget om pickupen.

Inte rätt. Se hifikgs inlägg. Det verkar röra sig om en mc med högre utsignal än vad en traditionell mc-pickup ger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-24 14:10

Tveksamt, det kan vara en MM också. Hittade ett finskt forum där någon frågade om man kan hitta utbytesnålar. Och det kan man knappast till MC-pickuper. Men Googles översättning lämnar en del övrigt att önska och det kan lika gärna vara fråga om att reparera en avbruten nål...

Låg volym, det beror på HUR låg. I en förstärkare med inbyggd riaa så är oftast volymen mycket lägre från pickupen än från tex en ansluten CD-spelare.

Så här skrivs det på ett annat forum:
"Ps: Har någon mer än jag en pickup med "Moving Flux"? Min är av märket är Glanz och är som sagt från 90-talet. Enligt konstruktören ska denna princip förena det bästa från både MC och MM och ha mycket bra frekvensgång! Men vad har hänt med denna uppfinning? Finns det några pickuper idag som bygger på MF-principen?"

Det skulle kunna vara en MC-liknande sak men som ska användas som MM, dvs med vanlig riaa, men man får lite lägre nivå. För övrigt verkar Glanz' mc-pickuper ha GMC i modellnamnet. Alla MFG-modeller jag hittat på nätet verkar ha utbytbara nålar - och det har inte MC-pickuper.

Även på ett tyskt forum hävdar man att Moving Flux är en variant på Moving Magnet.

En person i Kapstaden säljer en liknande pickup:
"1XGlanz MFG110EX MM cartridge, new, near zero hours logged with new spare plugin stylus in box, no packaging... R1'300". Priset motsvarar ca 1200:-

Även här indikeras att det handlar om MM i MFG-serien:
http://www.ebay.co.uk/itm/GLANZ-MFG-31L ... 0514126196

Min gissning är att din pickup ska hanteras som en MM.

Men du får testa/leta vidare :-)

/ B

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 14:13

Inte rätt? Pickupen ger samma utnivå oavsett RIAAts inställning, skillnaden i nivå vid omkoppling ligger som jag sa i RIAAt. Nivån ut från RIAAt är dock arbiträrt i systemet. Men att TS upplever att man måste skruva upp volymen "för mycket" talar för MC.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-02-24 14:14

Det är inte helt ovanligt att innehavare av MC-pickuper frågar efter nya nålar. Det är då, om inte förr, som de får lära sig skillnaden... De flesta (aktiva) tillverkare brukar ha ett system med inbyte av den gamla pickupen, fast normalt blir det ändå avsevärt mer pengar att lägga ut för att fräscha upp en MC än en MM.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 14:18

tvett skrev:Inte rätt? Pickupen ger samma utnivå oavsett RIAAts inställning, skillnaden i nivå vid omkoppling ligger som jag sa i RIAAt. Nivån ut från RIAAt är dock arbiträrt i systemet. Men att TS upplever att man måste skruva upp volymen "för mycket" talar för MC.

Det som var "inte rätt" var ditt påstående att enbart RIAAT bestämmer utnivån.

tvett skrev:Nivåskillnaden säger enbart något om RIAAts funktion, inget om pickupen.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-24 14:20

Flint skrev:
tvett skrev:Inte rätt? Pickupen ger samma utnivå oavsett RIAAts inställning, skillnaden i nivå vid omkoppling ligger som jag sa i RIAAt. Nivån ut från RIAAt är dock arbiträrt i systemet. Men att TS upplever att man måste skruva upp volymen "för mycket" talar för MC.

Det som var "inte rätt" var ditt påstående att enbart RIAAT bestämmer utnivån.

Ok, men det påstod jag ju inte. Men det är ju utrett nu.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-24 14:26

Det är inte en MC.

.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-24 15:11

Laila skrev:Det är inte en MC.

Bra, då har vi klarat ut det :-)

/ B

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-02-24 15:25

Bill50x skrev:
Så här skrivs det på ett annat forum:
"Ps: Har någon mer än jag en pickup med "Moving Flux"? Min är av märket är Glanz och är som sagt från 90-talet. Enligt konstruktören ska denna princip förena det bästa från både MC och MM och ha mycket bra frekvensgång! Men vad har hänt med denna uppfinning? Finns det några pickuper idag som bygger på MF-principen?"

Det skulle kunna vara en MC-liknande sak men som ska användas som MM, dvs med vanlig riaa, men man får lite lägre nivå. För övrigt verkar Glanz' mc-pickuper ha GMC i modellnamnet. Alla MFG-modeller jag hittat på nätet verkar ha utbytbara nålar - och det har inte MC-pickuper.

Även på ett tyskt forum hävdar man att Moving Flux är en variant på Moving Magnet.

/ B

Lite OT: Moving Flux låter lite likt Ortofons VMS (Variable Magnetical Shunt)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-24 16:10

Jopp, gissningsvis en variant av MI(Moving Iron) . . . typ.

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-02-24 22:44

Ja, det verkar vara en Moving Flux. Hittade en sida med info om den varianten: http://www.vinylengine.com/library/glan ... ries.shtml

Min finns ju inte med men jag antar att den tillhör samma serie. Men spelar det då någon roll om jag kör den som mm eller mc? Blir det någon annan skillnad än att signalen ut från försteget blir högre, något som knasar ur. Högre utsignal är önskvärt eftersom jag håller på och rippar lite skivor till digitalt format.

Omkopplaren i försteget är inte helt frisk som sagt så ett test blir vanskligt om jag inte byter/fixar den först.

Utbytbar nål var det i alla fall.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-02-24 23:38

Du kommer med största sannolikhet att överstyra* grammofoningången i försteget om du kör på MC-ingången . . . typ.

*Vilket inte är att rekommendera

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-02-25 00:08

Ok, det låter ju inge bra. Lite info i alla fall om försteget:

Bild

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-02-25 09:29

Tror nog du bör köra MM på denna, gissningsvis är data snarlikt dem i vinylengines manual. MC ingången har inte bara annan förstärkning, utan belastar puppan annorlunda vilken skulle kunna ge oönskade frekvensförändringar (100 ohm mot 47 kohm).

För rippning av vinyl behöver lite låg signal inte vara något problem, om du bara inte får problem med brusgolvet. Använd gärna 24 bitars format, har i vart fall teoretiskt lägre brusgolv. Det användbara dynamiska omfånget från vinlymediet är långt lägre än vad t.om 16 bitars format klarar, så det borde inte göra så mycket om du inte kan använda en del av topnivån vid inspelningen. Filerna kan du ju sedan normalisera alternativt höja nivån digitalt för att få upp volymen på rippen lite, och därefter kanske konvertera till 16 bitar om man vill (CD kvalite 16/44,1khz).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-25 09:30

Per_Kele skrev:Min finns ju inte med men jag antar att den tillhör samma serie. Men spelar det då någon roll om jag kör den som mm eller mc? Blir det någon annan skillnad än att signalen ut från försteget blir högre, något som knasar ur. Högre utsignal är önskvärt eftersom jag håller på och rippar lite skivor till digitalt format.

Du ska använda MM-ingången. Det blir inte bara högre (för hög troligen) nivå i MC-ingången utan du kommer få dist och troligen tiltad tonkurva.

När du rippar skivor är detta troligen inget problem, hos mig är det snarare problem med att min riaa överstyr ljudkortet, jag får faktiskt dämpa signalen lite.

/ B

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-02-25 12:20

Då blir det mm-läge då. När jag rippar har jag förstegets volymratt på runt kl. 12-13 och inspelningsreglaget i datorn på runt 90-100% (då ligger jag precis under klippning). Eftersom det är analogt tänkte jag att det kanske inte är direkt optimalt att vara tvungen att köra 90-100% men jag kanske tänker fel. Eller?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-25 14:14

Per_Kele skrev:Då blir det mm-läge då. När jag rippar har jag förstegets volymratt på runt kl. 12-13 och inspelningsreglaget i datorn på runt 90-100% (då ligger jag precis under klippning). Eftersom det är analogt tänkte jag att det kanske inte är direkt optimalt att vara tvungen att köra 90-100% men jag kanske tänker fel. Eller?

Ja, det gör du :-)

I princip spelar det ingen roll i vilket läge volymratten står. Den är ju endast en variabel dämpsats och släpper fram olika mycket av riaa/ingångstegets förstärkning. Men kör fullt på datorn och använd förstegets volymkontroll för att reglera nivån.

/ B

Användarvisningsbild
Per_Kele

Inläggav Per_Kele » 2013-02-25 22:00

Ja, OP:nas förstärkningsfaktor är ju naturligtvis fast, så att säga. Jag tänkte: hög volym = mer brus osv. Men det får man ju hur man än förstärker. Jag tror jag förstår. Kanske :).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-02-26 12:32

OT, jag är endast för allmänbildningen intresserad;
utöver Moving Magnet och Moving Coil fanns det på en (nu kasserad) Dynaco-förstärkare två skivspelaringångar.

Den ene kan ha varit "Ceramic". Kan den ha varit det och vad kan i så fall den fjärde ha varit?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-02-26 13:14

Innan MM-pickupernas intåg fanns det något som kallades ceramic. Jag tror mig minnas sk "kristallpickuper" som satt på gamla Philips skivspelare och där man kunde vända nålhuvudet för LP/singlar och stenkakor (dvs 78-varvare). Men hur dessa pickuper skiljde sig från MM vet jag inte, mitt minne är lite luddigt efter alla år.

/ B

Återgå till Teknikforum