Moderator: Redaktörer
tvett skrev:Inte rätt? Pickupen ger samma utnivå oavsett RIAAts inställning, skillnaden i nivå vid omkoppling ligger som jag sa i RIAAt. Nivån ut från RIAAt är dock arbiträrt i systemet. Men att TS upplever att man måste skruva upp volymen "för mycket" talar för MC.
tvett skrev:Nivåskillnaden säger enbart något om RIAAts funktion, inget om pickupen.
Flint skrev:tvett skrev:Inte rätt? Pickupen ger samma utnivå oavsett RIAAts inställning, skillnaden i nivå vid omkoppling ligger som jag sa i RIAAt. Nivån ut från RIAAt är dock arbiträrt i systemet. Men att TS upplever att man måste skruva upp volymen "för mycket" talar för MC.
Det som var "inte rätt" var ditt påstående att enbart RIAAT bestämmer utnivån.tvett skrev:Nivåskillnaden säger enbart något om RIAAts funktion, inget om pickupen.
Bill50x skrev:
Så här skrivs det på ett annat forum:
"Ps: Har någon mer än jag en pickup med "Moving Flux"? Min är av märket är Glanz och är som sagt från 90-talet. Enligt konstruktören ska denna princip förena det bästa från både MC och MM och ha mycket bra frekvensgång! Men vad har hänt med denna uppfinning? Finns det några pickuper idag som bygger på MF-principen?"
Det skulle kunna vara en MC-liknande sak men som ska användas som MM, dvs med vanlig riaa, men man får lite lägre nivå. För övrigt verkar Glanz' mc-pickuper ha GMC i modellnamnet. Alla MFG-modeller jag hittat på nätet verkar ha utbytbara nålar - och det har inte MC-pickuper.
Även på ett tyskt forum hävdar man att Moving Flux är en variant på Moving Magnet.
/ B
Per_Kele skrev:Min finns ju inte med men jag antar att den tillhör samma serie. Men spelar det då någon roll om jag kör den som mm eller mc? Blir det någon annan skillnad än att signalen ut från försteget blir högre, något som knasar ur. Högre utsignal är önskvärt eftersom jag håller på och rippar lite skivor till digitalt format.
Per_Kele skrev:Då blir det mm-läge då. När jag rippar har jag förstegets volymratt på runt kl. 12-13 och inspelningsreglaget i datorn på runt 90-100% (då ligger jag precis under klippning). Eftersom det är analogt tänkte jag att det kanske inte är direkt optimalt att vara tvungen att köra 90-100% men jag kanske tänker fel. Eller?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster