Ny här, behöver hjälp med rep av luxman l405

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Andersb

Ny här, behöver hjälp med rep av luxman l405

Inläggav Andersb » 2013-02-26 22:54

Hej , ny medlem på detta forum,
Tänkte få liv i min gamla luxman, har haft problem med oxid, lösa lödpunkter, men nu fått igång bägge högtalarutgångarna, men ett problem kvarstår, när jag vrider upp volymen till ca 1/4 varv så helt plötsligt skjuter volymen i höjden utan att röra volymknappen, misstänker volympoten, det sitter en 2x100k ohm där, kan jag sätta i en 2x20 ohm för att utesluta denna eller måste det vara en 100kohm? Vad händer om jag byter?Har nämligen en 20kohm liggandes av samma fabrikat och längd, har letat men hittar ingen ersättare till originalets alps.
Ser även att det är lite bränt runt 2st zener dioder, har mätt den ena lös, och den verkar riktig. Kan dessa vara boven?
Hittar inte ersättare till dessa heller :(

Med vänlig hälsning, Anders ,

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 23:27

Det är nog riktigt att potten behöver bytas. Det verkar ju ganska stor skillnad mellan 100k och 20k men det ser ut att kunna gå bra utöver att det nog ändrar brytfrekvens på filtren "High cut" och "Low cut" i aktiverat tillstånd. Potten är en del i deras rc-konstanter som det verkar. Och loudnessfunktionen kommer också att ändras vad gäller nog både nivå och frekvensgång.
Zenerdioderna borde inte inverka på pottens funktion.

Användarvisningsbild
Andersb

Inläggav Andersb » 2013-02-27 00:01

Ok, men det ska inte vara någon fara att prova då?
Någon som vet vart jag kan hitta en mer "rätt" pot?
Vill ju gärna få dit volymknappen sen, så den måste ju vara i rätt storlek fysiskt med.

Riktigt kul att få iordning på de gamla prylarna man har ståendes 8) vill ju ha stärkaren iordning innan de "nya" dux högtalarna kommer :P

Saknar även balansknappen om någon har en.....

Mvh anders

Återgå till Teknikforum