Problem med impedansmätning Mobile pre usb

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kodapa

Problem med impedansmätning Mobile pre usb

Inläggav kodapa » 2013-02-23 22:47

Jag har problem med att mäta i limp med mitt mobile pre usb. Det fungerar om jag använder stereo line ingången, men det blir lite brusigt. Om jag använder instr line1/2 ingången istället blir det så här:
Bild
Kan det bero på att man kopplar ihop jord för det båda kanalerna?
Jag har testat i Arta och mätt skillnaden mellan kanalerna men det ser helt perfekt ut över hela registret, då har jag kopplat vänster ut till vänster in och höger ut till höger in.
Jag skulle verkligen uppskatta lite uppslag här.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 23:08

Jag hade tendens av det där med Behringer UCA202-kortet och det berodde på för hög fu i själva ljudkortet. Mät loopad in-ut med Arta och se hur basen faller av. Men det var kanske det du hade kollat. Det där är mycket värre än hur mitt kort uppförde sig. Därför är jag lite tveksam om den här tanken stämmer men det visar sig. Men det ser ut att vara ett ganska rejält HP-filter inkopplat.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-23 23:33

Ja, jag vet inte vad det kan vara. Det är ju bara på den ingången också (de stora telepropparna), 3.5mm funkade fint förutom att det var brusigt. Loopback i Arta såg det som sagt bra ut. Så här fint blev det när jag tog mitt extrerna creative ljudkort:
Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 23:41

Instrumentingången är med all säkerhet högohmigare än linjeingången men det borde i det här sammanhanget bara vara en fördel. Jag har byggt två extremt högohmiga buffertar till mitt kort för att kunna mäta så lågt som bara några pF. Konstigt det där.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-23 23:45

Flint skrev:Konstigt det där.

Ja, jag blir helt matt... :roll: Nu har jag packat ihop grejjerna för idag, pallar inte mer strul. Jag får kanske leva med att jag impedansmäter med ett ljutkort och tar fram tonkurvan med ett annat. Men man blir ju lite nervös för vad kortet kan hitta på med tonkurvan, samtidigt såg det ju fint ut i loopback.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-23 23:49

kodapa skrev:

Ja, jag blir helt matt... :roll: Nu har jag packat ihop grejjerna för idag, pallar inte mer strul. Jag får kanske leva med att jag impedansmäter med ett ljutkort och tar fram tonkurvan med ett annat. Men man blir ju lite nervös för vad kortet kan hitta på med tonkurvan, samtidigt såg det ju fint ut i loopback.

Jag lutar ändå åt någon form av hp-filterfunktion eftersom jag också fick mätfel med ökad impedans i basen men dock inte lika mycket som du får.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-23 23:57

Flint skrev:
kodapa skrev:

Jag lutar ändå åt någon form av hp-filterfunktion eftersom jag också fick mätfel med ökad impedans i basen men dock inte lika mycket som du får.

Låter konstigt ändå, det borde väl vara straffbart att föra in sådant på kortet? Eller är det m-audios drivrutin?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-24 00:01

kodapa skrev:
Flint skrev:
kodapa skrev:

Låter konstigt ändå, det borde väl vara straffbart att föra in sådant på kortet? Eller är det m-audios drivrutin?

Njae. En t.ex. direktlajnad gitarr mår bara bra av att beskäras i basen. Det minskar lydddigheten och ökar definitionen på bassträngarna. Jag skulle tippa ett hp-filtret sitter mekaniskt direkt på ingången och inte i mjukvaran. Så var det (nästan) på behringerkortet. Det var i alla fall inte i mjukvaran utan för små lyter som satt mekaniskt på kortet.
Senast redigerad av Flint 2013-02-24 00:05, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-24 00:03

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-24 00:47

Flint skrev:
kodapa skrev:
Flint skrev:
kodapa skrev:

Njae. En t.ex. direktlajnad gitarr mår bara bra av att beskäras i basen. Det minskar lydddigheten och ökar definitionen på bassträngarna. Jag skulle tippa ett hp-filtret sitter mekaniskt direkt på ingången och inte i mjukvaran. Så var det (nästan) på behringerkortet. Det var i alla fall inte i mjukvaran utan för små lyter som satt mekaniskt på kortet.

Hmm. Undrar om man ska köpa ett par xlr till rca konverterare och testa dom ingångna. Pm det är ett filter så ser man inget på loopback heller om det är samma på båda.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-25 11:31

kodapa
Har du hittat orsaken?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-26 19:20

Flint skrev:kodapa
Har du hittat orsaken?

Nu hittade jag den!!! Jag köpte mig två xlr-rca kablar och vips så blev det superfint! Det var nog hp som du sa tack Flint!!!!! Tack! Tack! :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-26 19:49

Va bra. :D

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-26 21:39

Flint skrev:Va bra. :D

Visst är det, man önskar ju bara att man testat xlr kontakterna tidigare, då hade man besparat sig en hel del huvudbry! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 08:41

kodapa skrev:

Visst är det, man önskar ju bara att man testat xlr kontakterna tidigare, då hade man besparat sig en hel del huvudbry! :)

Lätt att vara efterklok. Men du kan ha rätt när du misstänker jordningen. Vid loopning har man ju jord både via signal in och signal ut till kortet men jorden kanske bryts bort på instrumentingången som ev. ligger i luften helt via ett hp-filter kanske av säkerhetsskäl eller nåt. Jag menar som en tänkbar förklaring till varför felet inte visade sig vid looptestet i Arta. Att det beror på mätkopplingen hur insignalen blir jordad. Hypotes.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 09:44

Flint skrev:
kodapa skrev:

Lätt att vara efterklok. Men du kan ha rätt när du misstänker jordningen. Vid loopning har man ju jord både via signal in och signal ut till kortet men jorden kanske bryts bort på instrumentingången som ev. ligger i luften helt via ett hp-filter kanske av säkerhetsskäl eller nåt. Jag menar som en tänkbar förklaring till varför felet inte visade sig vid looptestet i Arta. Att det beror på mätkopplingen hur insignalen blir jordad. Hypotes.

Kanske, det vore ju kul att ha lite rätt någongång... ;)
Nu är jag iaf jäkligt glad att jag kommer att kunna koncentrera mig på det roliga istället för att krångla med det som man vill ska funka bara... :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 09:47

Mät på bara. Det är skitkul!!! :lol:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 09:58

Flint skrev:Mät på bara. Det är skitkul!!! :lol:

Japp, ska mäta lite nu men på jobbgrejjer! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 10:04

kodapa skrev:

Vad får du för noggrannhet när du kalibrerar prylarna. Jag får "Channel diff" = -0.05dB.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 10:08

Flint skrev:
kodapa skrev:

Vad får du för noggrannhet när du kalibrerar prylarna. Jag får "Channel diff" = -0.05dB.

Har faktiskt inte kollat, det sitter en separat ratt för varje kanal så det beror lite på hur nogrann jag är (därför är det superviktigt att jag kalibrerar).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 10:10

kodapa skrev:
Flint skrev:
kodapa skrev:

Har faktiskt inte kollat, det sitter en separat ratt för varje kanal så det beror lite på hur nogrann jag är (därför är det superviktigt att jag kalibrerar).

Vid kalibreringen (CAL) görs vad jag förstår en automatisk justering för det.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 10:41

Flint skrev:
kodapa skrev:
Flint skrev:
kodapa skrev:

Vid kalibreringen (CAL) görs vad jag förstår en automatisk justering för det.

Precis, det var det jag menade, det är därför jag måste göra den. :) Om man inte hade separata rattar och hade en channel diff på 0.05dB så är det väl lite overkill att kalibrera?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 10:44

Njae, värdet 0.05dB är efter kalibrering, som en information för en själv. Vet inte hur det var före. Jag undrar mest för att kolla hur mitt eget värde ligger till och om det finns mer att hämta med rimliga medel.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 11:01

Flint skrev:Njae, värdet 0.05dB är efter kalibrering, som en information för en själv. Vet inte hur det var före. Jag undrar mest för att kolla hur mitt eget värde ligger till och om det finns mer att hämta med rimliga medel.

Är det så? Jag trodde att värdet var skillnaden mellan kanalerna som programmet justerar mot? Men jag kan ha fattat fel?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 11:04

Så har jag fattat det. Att värdet är efter att justeringen är gjord. Möjligt att jag har fel. Mitt kort är ju fast i nivå utan justeringar så det är inte helt lätt att kolla.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 11:11

Flint skrev:Så har jag fattat det. Att värdet är efter att justeringen är gjord. Möjligt att jag har fel. Mitt kort är ju fast i nivå utan justeringar så det är inte helt lätt att kolla.

Jag kan kolla ikväll om jag får tid över, har en hel del andra bestyr att ta tag i där hemma först. (Frun har gjort en todo-list åt mig) ;)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 11:25

Att dom aldrig lär sig. :roll:

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 12:08

Flint skrev:Att dom aldrig lär sig. :roll:

Jag är bara glad att jag slipper vara projektledare! :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-02-27 21:34

Ha... Jag hade fel och du rätt. Kom på ett sätt att lura kalibreringen och fick fram en kanaldiff på 6dB vilket programmet varnade för. Bra, då lärde man sig något nytt i dag med. Tack. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-02-27 21:41

Flint skrev:Ha... Jag hade fel och du rätt. Kom på ett sätt att lura kalibreringen och fick fram en kanaldiff på 6dB vilket programmet varnade för. Bra, då lärde man sig något nytt i dag med. Tack. :)
Då hann du före mig att utreda detta. Tänk att man kan ha rätt ibland också... :) Tack för återkopplingen!

Återgå till Teknikforum