FLAC med iPad och NAS

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

danfra

FLAC med iPad och NAS

Inläggav danfra » 2013-02-18 16:33

Dett kanske har avhandlats tidigare men har inte lyckats hitta det. Det jag vill göra är att lägga in min CD samling på en nätverksdisk(FLAC) och kunna spela upp musik med min iPad på ett eller annat sätt (troligen airport express).
Så här blir flödet:
NAS->ipad (flac-app)->airport express->dac(surroundreceiver)->förstärkare
Alternativ kanske är att gå på Apples lossless format och köra iTunes och NAS (itunes kompatibel).
Man kanske kan nyttja spotify?

Någon som har erfarenheter kring detta och kan ge tips?

Användarvisningsbild
Triggerhappy

Inläggav Triggerhappy » 2013-02-18 17:12

Hej,

Har du en Synology NAS så kan du "köra" FLAC från NASen direkt till Reciever, om det är en nyare sådan.
Sen kan du administrera låtval, låtlistor etc via synology´s Audio app.

Har du en nyare Reciever så har de ju oftast inbyggd mediaspelare som kan administreras via t.ex en Ipad.

I båda fallen ovan går inte musiken genom ipaden utan den är endast som en remote, NAS å Reciever skyfflar musiken raka spåret.
Lite snett är också rakt.

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2013-02-19 13:15

Eller så går man på lösingen från Sonos

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2013-02-19 13:42

Ipeng och en Squeezebox.
Ipeng är då fjärr, men kan uppgraderas med uppspelingsegenskaper, och blir då ytterligare en enhet, som kan användas för att komma åt dina fina flacfiler på NASen.
"Even a stopped clock is right twice a day."

danfra

Inläggav danfra » 2013-02-19 14:41

Tack för förslagen.
Squeezebox har ju tyvärr försvunnit från marknaden men man kanske kan försöka hitta en begagnad.
Boxee verkar vara en trevlig lösning annars. Någon som har erfarenheter av den? Det görs inget fuffens med datasrömmen på den digitala utgången? Boxee har också fördelen att den kan hantera video.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-02-19 16:05

ryst skrev:Eller så går man på lösingen från Sonos
Problemet med Sonos är gränssnittet, endast en liten del av skärmen är till för att se musikbiblioteket och väldigt lite info. Ser ut typ såhär för mig:
Bild

Är man nöjd med det så funkar det absolut, men själv skulle jag vilja kunna scrolla med visuella bilder på skivomslag.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-02-20 00:04

Vad jag vet så går det inte ens om du kör ALAC (apple lossless),det kräver att en dator kör itunes, eller att du lagrat all musik på ipaden.
Det är skräp att inte en timecapsule+ipad+airportexpress/appletv grejar detta utan en dator påslagen.
Virrpanna

Användarvisningsbild
Bubben

Inläggav Bubben » 2013-02-20 00:08

Men där har du sökt på Artist. Vad skulle du vilja se då?
Söker du på album så finns alla omslag. Dock inte i någon "kaskad-vy", utan fortfarande bara lista.

Zappiti har i senaste verision artistbilder när man väljer Artist, och albumbilder när man väljer Album. Albumbilderna hämtas från de jag själv har lagt in, medans artistbilderna hämtas från någon databas online. Fungerar till ca 70%. Resterande hittas inte eller blir fel.
Erasure och Era läses exempelvis in likadant.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-02-26 20:42

JohanM skrev:Vad jag vet så går det inte ens om du kör ALAC (apple lossless),det kräver att en dator kör itunes, eller att du lagrat all musik på ipaden.
Det är skräp att inte en timecapsule+ipad+airportexpress/appletv grejar detta utan en dator påslagen.

Med "Filebrowser" i Ipad går det att streama ALAC direkt från NAS till Express.

danfra

Inläggav danfra » 2013-02-26 23:50

gflar skrev:
JohanM skrev:Vad jag vet så går det inte ens om du kör ALAC (apple lossless),det kräver att en dator kör itunes, eller att du lagrat all musik på ipaden.

Med "Filebrowser" i Ipad går det att streama ALAC direkt från NAS till Express.

Det funkade med filebrowser! Synd att det inte funkar med FLAC och är lite snyggare...

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-02-27 16:57

Mycket intressant läsning tack! Måste undersökas.
Virrpanna

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-02-27 19:35

FileBrowser kunde vara lite snyggare det håller jag med om. Men för min del bläddrar jag mig bara ner i mappstrukturen och kör igång ett album, sen lägger jag ifrån mig plattan, alt surfar. Så mig gör det inget att gränssnittet är som det är.

Om jag idag som trådskaparen stod inför att rippa min CD-samling skulle jag tveklöst välja ALAC. Det för att formatet funkar bra i både PC & MAC samt att jag inte kan höra skillnad formaten emellan.

Express är ju också mycket billigare än tex Sonos. Pengarna jag "får över" i skillnaden skulle jag satsa på riktigt bra trådlöst (dual band, ac) för stabilitet i streaming och framtidssäkring.

Har själv gått den dyra vägen med både Sonosar och Expresser. Har mycket Flac men numer också en hel del ALAC.

Vänlig Hälsing...

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2013-03-02 05:41

Qnap har en app som man kan fjärrstyra Linuxdatorn i den med fast den är lite trög. Det finns en Twonkymedia-server inbyggd som alla fysiska mediaspelare kan kommunicera med. Och iTunes men det går förstås inte. Jag rekommenderas annars Aiff om man kör Mac OSX och/eller IOS-baserade enheter.
Squeezebox och Ipeng är enklast. Men med Airport Express är det svårare. Den funkar bara med Airplay och iTunes då går flac bort. Det finns ju ett program som heter Flactunes men vad jag vet går det inte att köra annat än med en Mac påslagen.
Let forever be

Återgå till Teknikforum