NiklasF skrev:Kronkan skrev:Nu ett fullständigt oteoretiskt inlägg utifrån lite praktiska erfarenheter.
I mitt pentry har jag två helmotz med reglerbar spalt. Lite lustigt så fanns de redan där. alltså inget som jag överhuvudtaget beräknat. Alltså ovan köksskåpen finns det ett utrymme för ventilationen. Utrymmet har skjutbara luckor.
Det var som gjort för ett experiment. Så jag fyllde dem med lite stenull. Sedan mäte jag från lyssningspositionen och ändrade storleken på öppningen. Ville komma åt två stående vogor kring 20 Hz. Tämja till dem lite. Så provade mig fram med olika öppningar och visst gick det att få till något mera tämt.
De skjutbara partierna är vita. Så därför är det precis vid öppningen vita absorbenter.
Men min lilla erfarenhet säger att öppningen skall vara där noden är som störst. Alltså nära väggen som är en av två avgränsade ytor som skapar den resonanta stående vågen.
I övrigt så kan säkert de mera teoretisk bevandrade på helmotz råda dig oh även rätta till mina egna felaktigheter.
Tar du bort stenullen så blir dom mer effektiva och smalare Q, mao mycket lättare att tuna in, när du tunat in den och kanske behöver bredare DÅ stoppar man in isolering. Bara ett litet tips sådära

Bra tips. Men själv skulle jag alltid välja/rekommendera att välja mera bredbandigt. Speciellt vid så långa längder som jag har de stående vågorna vid. Om jag förstår saken rätt så ändrar luftryck och luftfuktighet hur fort ljudet transporterar sig. Då blir det väl också ändringar i vid vilka frekvenser en stående våg uppträder i. Om jag uppfattat saken rätt. Då behöv lite bredbandigt för att fånga upp de naturliga varieationerna. Men det är ju som jag förstår det ur min mera enkla och pragmatiska arbetssätt.
Eftersom jag har för mycket energi i basområdet så vill jag ha en del absorberande material för att få till nivå och efterklang.
Annars kommer mina av naturliga skäl ovanför köksskåpen helt rätt vid tryckmaxima. De är också upptill med öppningen i två hörn. Borde också vara rätt.