Vilka restriktioner på dimensioner för helmholtsresonator

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hevi
iller

Vilka restriktioner på dimensioner för helmholtsresonator

Inläggav hevi » 2013-03-04 11:01

Bygger ju lyssningsrum och taket kommer att sänkas ca 20-25cm, vilket har fått mig att tänka i banorna av ett "modulariserat" tak, dvs att jag förbereder för att kunna montera ned delar av innertaket och istället sätta dit en "akustikåtgärd", typ en basabsorbent för att äta upp förstaresonansen längst bak i rummet.

min fråga blir därför vilka dimensionsmässiga restriktioner det finns på en basabsorbent som ska tämja säg en 35 Hz resonans. Går det att göra hyggligt adekvat med bara 20cm djup att jobba med (den blir ju tämligen bred och lång om volymen ska bli stor).
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-04 12:21

Begränsningen måste ligga i om det blir resonans inuti lådan. Om lådan får samma dimensioner som rummet kommer ju resonansmoderna att hamna på samma frekvenser som rummets, automatiskt. Just nu kan jag inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-03-04 13:59

Svante skrev:Begränsningen måste ligga i om det blir resonans inuti lådan. Om lådan får samma dimensioner som rummet kommer ju resonansmoderna att hamna på samma frekvenser som rummets, automatiskt. Just nu kan jag inte bestämma mig för om det är bra eller dåligt.

Jag gissar att för basområdet så blir det en låda med en del dämpning i och ett antal ganska stora hål, typ som en jättestor basreflexlåda utan högtalarelement i. Om det är första resonansen man huvudsakligen vill åt (vilket är ganska sannorlikt) bygger man sig en låda längs med taket som upptar hela rummets bredd, är 20cm hög och sträcker sig inåt rummet en ganska god bit. Frågan är hur långt man vågar låta den sträcka sig... En tredjedel borde inte vara några problem (?), men jag måste erkänna att jag inte har jättebra koll på just de fenomen som uppträder inne i en dylik låda...

Tankar om det?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-04 14:02

Borde gå, Bamsefars förra lägenhet hade ju en absorbent i hela taket med spaltinsläpp utefter väggarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 14:17

Jag har sagt det förr och säger det igen, gör en justerbar HH inte en med fasta frekvenser!
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-04 14:19

Nu ett fullständigt oteoretiskt inlägg utifrån lite praktiska erfarenheter.

I mitt pentry har jag två helmotz med reglerbar spalt. Lite lustigt så fanns de redan där. alltså inget som jag överhuvudtaget beräknat. Alltså ovan köksskåpen finns det ett utrymme för ventilationen. Utrymmet har skjutbara luckor.

Det var som gjort för ett experiment. Så jag fyllde dem med lite stenull. Sedan mäte jag från lyssningspositionen och ändrade storleken på öppningen. Ville komma åt två stående vogor kring 20 Hz. Tämja till dem lite. Så provade mig fram med olika öppningar och visst gick det att få till något mera tämt.

De skjutbara partierna är vita. Så därför är det precis vid öppningen vita absorbenter.

Men min lilla erfarenhet säger att öppningen skall vara där noden är som störst. Alltså nära väggen som är en av två avgränsade ytor som skapar den resonanta stående vågen.

I övrigt så kan säkert de mera teoretisk bevandrade på helmotz råda dig oh även rätta till mina egna felaktigheter.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-04 14:50

Kronkan skrev:Nu ett fullständigt oteoretiskt inlägg utifrån lite praktiska erfarenheter.

I mitt pentry har jag två helmotz med reglerbar spalt. Lite lustigt så fanns de redan där. alltså inget som jag överhuvudtaget beräknat. Alltså ovan köksskåpen finns det ett utrymme för ventilationen. Utrymmet har skjutbara luckor.

Det var som gjort för ett experiment. Så jag fyllde dem med lite stenull. Sedan mäte jag från lyssningspositionen och ändrade storleken på öppningen. Ville komma åt två stående vogor kring 20 Hz. Tämja till dem lite. Så provade mig fram med olika öppningar och visst gick det att få till något mera tämt.

De skjutbara partierna är vita. Så därför är det precis vid öppningen vita absorbenter.

Men min lilla erfarenhet säger att öppningen skall vara där noden är som störst. Alltså nära väggen som är en av två avgränsade ytor som skapar den resonanta stående vågen.

I övrigt så kan säkert de mera teoretisk bevandrade på helmotz råda dig oh även rätta till mina egna felaktigheter.

Tar du bort stenullen så blir dom mer effektiva och smalare Q, mao mycket lättare att tuna in, när du tunat in den och kanske behöver bredare DÅ stoppar man in isolering. Bara ett litet tips sådära :)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-04 15:16

Absorbent i taket mot 35 Hz, ca 5 m i takhöjd?

Om 35 Hz:aren är mot rummets längd är det mot ytterkanterna vid kortväggarna som takhelmholtzens hål bör placeras för att ge resultat. En lång reglerbar slits, typ skjutbar bräda över hålet för största möjliga area. Om det är längsledsresonansen du ska åt och kan ”knapra” på rumsvolymen vid väggen bakom dig tror jag du får bättre resultat iom att hela ytan mot resonansen hamnar vid tryckmaximum. Ju längre in mot rumscentrum desto lägre tryck för 35 Hz:aren för en takabsorbent.

Bra länk för flera varianter av absorbenter som jag lagt in tidigare vid något tillfälle, enkelt språk och beskrivningar trots ganska djupt sammanhang: http://www.acoustics.salford.ac.uk/prof ... Thesis.pdf

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-03-04 15:24

NiklasF skrev:Jag har sagt det förr och säger det igen, gör en justerbar HH inte en med fasta frekvenser!

Nu har ju inte behovet uppstått ännu, det är mest fråga om att planera för det troliga scenariot att det kommer behövas. Vilket område och dylikt ger sig ju efter lite mätningar, och sen får man beräkna, bygga och tuna in den utifrån behovet i rummet.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-03-04 15:28

Adhoc skrev:Absorbent i taket mot 35 Hz, ca 5 m i takhöjd?

Om 35 Hz:aren är mot rummets längd är det mot ytterkanterna vid kortväggarna som takhelmholtzens hål bör placeras för att ge resultat. En lång reglerbar slits, typ skjutbar bräda över hålet för största möjliga area. Om det är längsledsresonansen du ska åt och kan ”knapra” på rumsvolymen vid väggen bakom dig tror jag du får bättre resultat iom att hela ytan mot resonansen hamnar vid tryckmaximum. Ju längre in mot rumscentrum desto lägre tryck för 35 Hz:aren för en takabsorbent.

Bra länk för flera varianter av absorbenter som jag lagt in tidigare vid något tillfälle, enkelt språk och beskrivningar trots ganska djupt sammanhang: http://www.acoustics.salford.ac.uk/prof ... Thesis.pdf

Ja, det var så jag tänkte -att ha inloppet så nära bakväggen som möjligt. Bygger jag modulärt så kan man ju stoppa in lite andra akustikprylar på andra ställen i taket (typ en mer bredbandig , högre avstämd för att stävja ned golv-tak resonansen) om det skulle behövas...

Grejen är ju att jag inte riktigt vet utfallet av rummet ännu, och filka problemområden som faktiskt kommer dyka upp men jag kan ju misstänka att vissa områden kommer kräva lite extra TLC för att bli bra...

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-03-04 16:18

Jag valde bort helmholtzlådor vid bakväggen i mitt rum. Tillgängligt utrymmed var ca 25 cm i djupled mot L ca 7,9 m / 22 Hz. Orsaken var en rekommendation jag stött på att ingen dimension för lådan borde vara mindre än "si-å-så" mot våglängden för frekvensen man vill påverka. Kommer inte säkert ihåg vad "si-å-så" var nu :oops: Kommer jag ihåg det eller hittar källan, lägger jag inte det senare.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-04 18:06

NiklasF skrev:
Kronkan skrev:Nu ett fullständigt oteoretiskt inlägg utifrån lite praktiska erfarenheter.

Tar du bort stenullen så blir dom mer effektiva och smalare Q, mao mycket lättare att tuna in, när du tunat in den och kanske behöver bredare DÅ stoppar man in isolering. Bara ett litet tips sådära :)

Bra tips. Men själv skulle jag alltid välja/rekommendera att välja mera bredbandigt. Speciellt vid så långa längder som jag har de stående vågorna vid. Om jag förstår saken rätt så ändrar luftryck och luftfuktighet hur fort ljudet transporterar sig. Då blir det väl också ändringar i vid vilka frekvenser en stående våg uppträder i. Om jag uppfattat saken rätt. Då behöv lite bredbandigt för att fånga upp de naturliga varieationerna. Men det är ju som jag förstår det ur min mera enkla och pragmatiska arbetssätt.

Eftersom jag har för mycket energi i basområdet så vill jag ha en del absorberande material för att få till nivå och efterklang.

Annars kommer mina av naturliga skäl ovanför köksskåpen helt rätt vid tryckmaxima. De är också upptill med öppningen i två hörn. Borde också vara rätt.

Återgå till Teknikforum