Knaster från DAC

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Jonka_

Knaster från DAC

Inläggav Jonka_ » 2013-02-27 12:33

Hej,

Ibland när jag lyssnar på musik så knastrar det till i högtalaren, musiken liksom avbryts när det händer för att sen återupptas när det är klart, oftast så knastrar det till ett par tre gånger innan det försvinner sen kan det dröja några minuter innan det händer igen.

Jag börjar fundera på om det är datorn som är för kass och inte klarar av att skicka all information via USB till Dacen, den bärbara datorn jag använder är i princip den billigaste bärbara man någonsin har kunnat få tag i.

USB kabeln jag använder hör egentligen till min laserskrivare, den är ca 3m lång men jag kan inte tänka mig att det skulle vara den.

USB ingången på DAC'en är lite i klenaste laget tycker jag, det är inget som helst motstånd när man ansluter USB kabeln men det är heller inget glapp när man juckar lite på den, men det skulle ju kännas bättre om den klämde åt lite mer.

Det är en Arcam rDAC jag använder, har ni någon idè om vad det kan bero på?, Jag kommer testa att använda min stationära dator när tillfälle ges, men tänkte mer kolla om ni haft liknande problem å kanske direkt känner igen er.

Tack på förhand
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2013-02-27 16:05

Jag hade funderingar på att åka iväg och köpa ett nytt internt ljudkort till daotrn med coaxial utgång, nämligen detta:

ASUS Xonar Essence STX, fanns hos alina system för 1490, lite i saftigaste laget kanske.

Vad tror ni om att skippa hela den coaxiala biten och istället skaffa ett billigare ljudkort med optisk, typ denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

Vad tror ni?
* Arcam rDAC --> Marantz PM-15s1 --> b&w 803Di.

Användarvisningsbild
JohanM

Inläggav JohanM » 2013-03-04 17:11

Vilket program använder du som uppspelare? Datorljud är fortfarande en djungel.
Ditt problem kanske är mjukvarurelaterat (och gratis att åtgärda).

Benchmark har en del matnyttigt att läsa även om man inte har deras elektronik.
http://www.benchmarkmedia.com/wiki/index.php/Main_Page
Virrpanna

Användarvisningsbild
Schimpans-AB

Inläggav Schimpans-AB » 2013-03-04 18:52

Kan det vara det omtvistade nätskräpsyndromet tro? Tycker störningar (som bara finns ibland) kan försvinna då jag kör laptopen på batteri (laptop optiskt till DAC/förstärkare).

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2013-03-04 20:36

Kolla inställningarna att du kör med rätt hastighet.

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2013-03-04 20:57

[quote="Jonka_"]Jag hade funderingar på att åka iväg och köpa ett nytt internt ljudkort till daotrn med coaxial utgång, nämligen detta:

ASUS Xonar Essence STX, fanns hos alina system för 1490, lite i saftigaste laget kanske.

Vad tror ni om att skippa hela den coaxiala biten och istället skaffa ett billigare ljudkort med optisk, typ denna?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1192439

Vad tror ni?[/b]

Saftig lag...Ja!

Men värt varenda krona om du frågar mig

Återgå till Teknikforum