Jag har funderat på om det skulle ge ett positivt resultat att återkoppla rörelsen hos ett baselement till den signal den matas med. Man skulle kontinuerligt mäta elementets position och se ifall det korresponderar mot inmatad ljudvåg.
Mätningen av ofta så små rörelser blir dock svår. Kanske skulle man kunna sätta en lätt hävarm på elementet och sen använda en IR avståndsmätare som mäter vid dess ände. Det är också därför jag gör avgränsningen baselement, diskanter osv rör sig nog alldeles för lite för att det praktiskt ska gå att mäta exakt och sen distar ju dessa mindre vad jag förstått.
Det skulle nog gå att använda modifierad motorstyrningsteknik till det elektriska. Där löser man problem ganska lika dessa fast det här bör bli enklare.
På höga frekvenser uppvisar högtalaren högre impedans som filtrerar bort ljud. Det kan kompenseras genom att lägga på högre spänning. Man skulle nog kunna göra en frekvensanalys av signalen (FFT) och använda någon algoritm för att få en högtalare som spelar bättre på höga frekvenser utan återkoppling.
En grundläggande fråga är dock ifall bästa ljud fås om högtalarelementet rör sig exakt enligt matande signal? Kanske uppstår som så ofta annars stygga olinjäriteter här och där.
Vad tror ni? Det skulle kanske kunna få en bashögtalare att spela rent över ett mycket större register. Någon måste ju ha provat?