Gitarrtopp drar säkringar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Gitarrtopp drar säkringar

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-09 16:52

Köpte för ett gäng år sedan en gitarrförstärkare på Jam, en Hiwatt hi-gain 100 helrör, som aldig funkat bra för mig. Den har sedan dag ett dragit säkringar. Så jag lämnade in den till Jam igen såklart och dom skickade den till nån lirare i hägersten (har jag för mig) som sa att han inte hittade något galet men bytte rören iaf. Kommer tillbaka till replokalen och får samma problem igen. Gitarrtoppar är tunga och jag har ingen bil, så den har fått stå. Men nu tänker jag att jag försöka fixa den så att jag kan sälja den.

Problemet: den drar säkringar direkt när man slår på från standby. Direkt tokdö.

Jag är helkass på el så jag tänkte att jag kan kolla här om någon har några bra tips på vad som kan vara fel, vad jag borde kika på.

Det finns även ett annat litet problem, det är att någon har varit och pillat på stärkaren och tappat bort en av "hylsorna" eller vad det heter, som man skruvar loss för att få ut säkringen. Ni som är bekanta med gitarrstärkare vet säkert vad jag menar här, dom brukar se ungf lika dana ut på stärkare. Någon som vet vart man kan hitta en sån? Har svårt att tänka mig att det är något tex jam lagerför.

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-09 17:09

Det är nog en sådan här: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 0mm-p41100
.....eller den större varianten för 32mm säkring.

Om du vill ha samma fabrikat så du endast behöver byta den löstagbara delen, prova med att söka på Elfa: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... angeMax=81.

Använd tröga säkringar!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-09 17:24

Ok en bra början, tack! Man bör köra på tröga alltså? Det satt snabba säkringar i när jag köpte den så jag har kört på samma. Eftersom säkringen går utan att något spelas så borde man kunna utesluta att det är högtalarlådan det är fel på?

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-09 17:29

högtalarlådan är nog OK, även om du skulle ha kortsluten utgång går nog inte säkringen direkt "på tomgång".

Dra ur pluggen i förstärkaren till lådan och kolla utan att spela om säkringen går direkt

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-09 18:01

Har för mig att jag testat det med samma resultat. När jag åker till repan på måndag ska jag pilla lite och se om man får det att lira. Mailade hiwatt för att kolla vad dom säger att det ska vara för säkringar. När jag köpte den så hade nån i in flames lånat den innan, så jag fick lite lägre pris. Undrar om dom satt i fel säkringar då så har jag köpt samma sen. Som att jag inte ogillade in flames innan!

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-09 18:49

Står det inte märkt vilket säkringvärde som gäller)
Om säkringen ligger innan trafon bör den vara 2-3 ampere och normalt trög då den ligger innan transformatorn.
Jag har för mej att Hiwatt har "standby"? slå på standby när du provar....
finns det mer än EN säkring?

Kan du se vad stärkaren EXAKT heter så kan jag nog hitta schemat på nätet

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-09 19:11

Såhär ser den ut http://www.hiwatt.co.uk/images/HIGAIN100panel.jpg

Det finns två säkringar. Det var så länge sen jag pysslade med den så jag minns inte riktigt me ndet ser ju ut som att det står där och jag har svårt att tro att jag inte stämt av med det isf när jag satt in nya säkringar. Om det är dom säkringarna som ska vara där, vad kan det då vara för fel?

Edit: Jag har alltid slagit på den i stand by först när jag har satt på den och det har inte hjälpt

Edit 2: TRE säkringar är det

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-09 23:28

Om någon av säkringarna benämnda "OUTPUT VALVE FAILURE FUSES" gått så lyser motsvarande diod med ett fast sken(å båda dioderna om bägge säkringarna gått) Säkringarna verkar vara på 500mA snabba å indikerar fel på ett eller flera slutrör.

Säkringen benämnd "HT FUSE" verkar vara en trög på 1A(T1A) å indikerar ett
fel efter nättransformatorn(kan vara lite av varje).

Nätsäkringen som sitter på nederdelen av nätbrunnen(?) verkar vara en trög(T) på 2.5A. Nätomkopplaren("VOLTAGE SELECTION") skall naturligtvis stå på/i läge 220-240V(om en sådan finns).

Vilken säkring/ar är det som går/drar . . . typ ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-10 01:31

Det är dom snabba som går, bägge om jag inte minns fel. Tycker bara det är så konstigt att killen som servade sa att den fungerade bra, bytte rör och sen får jag ändå samma problem. På måndag ska jag ge den en ordentlig genomgång. Skulle vara mycket trevligt att få den att fungera. Vad ska ohm-switchen stå på till en 4*12 kabinett? Tänker om det finns någon standard, har för mig att det inte står på lådan

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-10 12:53

Det finns ingen "standard" än att högtalarelement vanligtvis har 4, 8, eller 16 ohm. Klassiska högtalarelement för gitarr såsom Celestion har 8 eller 16ohm. 4 ohms är nog ovanligare men t.ex. det svenska märket EBS som gör "basgrejor" kör ofta med 4ohms.

För högre effekter väljer nog tillverkarna 4ohm för transistorförstärkare då man konstruktionsmässigt har fördelar. För rörstärkare spelar det ingen roll då man lindar utgångstrafon för lämplig impedans.

Titta vad det står bak på högtalarelementen i lådan. Står det 8ohm är lådan säkerligen serie/parallell kopplad och då har lådan 8 ohm. Står det 4ohm är den av samma skäl 4ohm.
Dock står det 16ohm kan det vara både 16 och 4ohm (antingen serie/parallellkopplad eller parallell kopplad.)

Jag hoppas inte lådan är hembyggd med 4 eller 8ohms element som är parallellkopplade. Då har du problem (eller fått problem)

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-10 15:20

Det här svaret fick jag av hiwatt supporten "You need 3a fuses for both the mains and the HT. slow blow (T) for the mains and fast blow (F) for the HT".

Lådan är en jj-labs låda som har en mono/stereoomkopplare. Den är egentligen till en annan gammal transistorstärkare som jag har. Har försökt hitta spec på nätet utan lycka

Användarvisningsbild
DrFunk

Inläggav DrFunk » 2013-01-11 16:17

WhereNextColumbus skrev:Det här svaret fick jag av hiwatt supporten "You need 3a fuses for both the mains and the HT. slow blow (T) for the mains and fast blow (F) for the HT".

Lådan är en jj-labs låda som har en mono/stereoomkopplare. Den är egentligen till en annan gammal transistorstärkare som jag har. Har försökt hitta spec på nätet utan lycka

4-ohm tror jag mer på isf. Med stereoläget blir den förmodligen till två åttaohmshögtalare. Fast här är jag verkligen ute på hal is!

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-11 16:27

jansch skrev:Det finns ingen "standard" än att högtalarelement vanligtvis har 4, 8, eller 16 ohm. Klassiska högtalarelement för gitarr såsom Celestion har 8 eller 16ohm. 4 ohms är nog ovanligare men t.ex. det svenska märket EBS som gör "basgrejor" kör ofta med 4ohms.

För högre effekter väljer nog tillverkarna 4ohm för transistorförstärkare då man konstruktionsmässigt har fördelar. För rörstärkare spelar det ingen roll då man lindar utgångstrafon för lämplig impedans.

Titta vad det står bak på högtalarelementen i lådan. Står det 8ohm är lådan säkerligen serie/parallell kopplad och då har lådan 8 ohm. Står det 4ohm är den av samma skäl 4ohm.
Dock står det 16ohm kan det vara både 16 och 4ohm (antingen serie/parallellkopplad eller parallell kopplad.)

Jag hoppas inte lådan är hembyggd med 4 eller 8ohms element som är parallellkopplade. Då har du problem (eller fått problem)

Men så ohm-switchen på baksidan spelar mindre roll då eller? Ställer jag den på 16 så är jag home safe?

btw, är det inte konstigt satt det står f500ma bak på stärkaren men när jag mailar och frågar så säger dom 3a. Eller menar dom alla tre sammanlagt?

jansch

Inläggav jansch » 2013-01-11 18:08

Tvärt om med impedansinställningen. Det är nog bättre att ställa den på 4ohm men utgångstransformatorer/förstärkare mår bäst av korrekt inställd impedans.

Inte kan dom läggar ihop säkringarnas värden!!! Står det 500mA är det nog så..

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-11 19:40

Dom har nog inte förstått vilken modell som du har, WhereNextColumbus, men säkringarna som supporten pratar om är troligtvis den som sitter på nersidan av/på nätbrunnen + den som benämns HT(även om den ju skall vara Trög(T) på 1A enligt bilden?).

De säkringar som har "gått" för dig, tror jag, är säkringar som visar att tomgångsströmmen(bias) hos slutstegs-rören blivit för hög.(Man brukar placera dem mellan katod å jord på ett "slutstegs-rörpar" shuntade med ett motstånd + en diod i serie, alá tex Marshall, har jag för mig).

Dessa säkringar finns inte på alla rörhäckar . . . å du har all anledning att, som jansch säger, inte säkra dem högre än vad som står på bakpanelen, alltså 500mA snabba . . . typ.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-11 20:11

Borde jag sätta i nya el34or? Dom som sitter i nu är electro harmonics och dom är ju inte blodigt dyra på thomann

Edit: Eller vad annars kan vara galet om det är för hög tomgångsström i slutsteg?

Läste detta som någon annan med samma topp och problem skrivit

"The preamp tubes run on 24V which is divided over 2 preamps tubes. The poweramp tubes have a dedicated voltage of 6.1V AC (w/ no load) but when loaded the unit quickly draws it down to 5.5V.......

Guess this could be a good reason why the amp is popping fuses...... I run it at 240V setting (no 220V setting)...... no other wiring on the unit, just 2 fuses for the heater lines."

Det säger dock inte mig så mycket

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-11 21:00

Du bör nog lämna in den till, eller få hem, någon som förstår sig på rörförstärkare.

Att bara byta till nya rör utan att justera in bias etc. är kanske ingen vidare idé. :( Att kontakta supporten för att, om möjligt, få tag på ett kretsschema, är däremot en alldeles utmärkt idé :wink: . . . typ. :)

Det du citerar har nog mest med "glödspänningarna" att göra å har troligen inte någon direkt inverkan på varför "slutrörs-säkringarna" ryker, gissar jag. . . .

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-01-11 23:47

Finns ju hur många sätt som helst att det kan vara galet på.

Men.

Börja med att ta ur alla rör.

Slå på förstärkaren om säkringen går när du går från standby till full kräm skulle jag gissa på att en lyt eller urladdningsmotstånd i nätdelen efter brytaren gjort sitt.

Funkar det klanderfritt utan rör blir det att felsöka.

Det är inte lätt att felsöka på distans :lol: .

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-01-14 08:56

Ja, får väl lämna in den någanstans. Det är ju bara det att jag redan gjort det en gång utan resultat. Inte jätteroligt att släpa runt en gitarrstärkare på tuben och tunnelbanan, men man får väl bita i det.

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-05 13:01

Låter som den drar för hög Biasström vet inte om det är pottar i Hiwatten eller om det är fasta motstånd. Många nya stärkare har ju Autobias i stället.
Vet att min lilla Fendercombo från slutet av 80-talet har autobias i alla fall.
Hade en gammal hagström helrörs stärkare ett tag också från tidigt 70-tal men den hade fasta motstånd till biasjusteringen.
V.h Per

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-05 15:39

Förstärkaren behöver en rejäl genomgång där man kollar igenom en massa misstänkta punkter och funktioner. Egenskaper och halvdolda fel som man vet av erfarenhet kan funka ett tag för att rätt som det är braka ihop igen. Det är kruxet med att reparera såna där gosaker att man måste hitta själva orsaken och inte bara åtgärda följderna av den. Tre raparationer har det ibland tagit att komma till botten med vissa envisa "virus". Det lönar sig inte att hålla igen och vara kostnadsmässigt "human" när man reparerar rörstärkare.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2013-03-05 16:33

Ja verkar vara nåt sånt. En polare som vill ha toppen har lämnat in den på service så vi får väl se vad dom säger sen
Häpp!

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-05 16:37

Det brukar sällan fungera med musikernas budget :lol:

Det brukar mer vara stuket :

Nos Siemensrör och den där brownsoundmodden och lägg till en effektloop när du ändå håller på.....men budgeten får inte gå över 2000:-

Svår kombination.......

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-03-05 19:04

Snälla. Korta ned de långa länkarna plz!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-06 09:47

Nefilim
Du borde börja lira gitarr. Det är både av- och på-kopplande och en aldrig sinande inspiration till nya onödiga inköp som det efter ett tag visar sig. Onödiga inköp är bra för marknadsekonomin. Som gitarrist gör man därför stor samhällsnytta för resten av befolkningen. :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-03-06 11:04

Jag är gammal gitarrist Flint! ;-) Har tyvärr ingen gura f.n men
planer finns på att köpa en igen.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-06 11:18

Nefilim skrev:Jag är gammal gitarrist Flint! ;-) Har tyvärr ingen gura f.n men
planer finns på att köpa en igen.