Moderator: Redaktörer
WhereNextColumbus skrev:Det här svaret fick jag av hiwatt supporten "You need 3a fuses for both the mains and the HT. slow blow (T) for the mains and fast blow (F) for the HT".
Lådan är en jj-labs låda som har en mono/stereoomkopplare. Den är egentligen till en annan gammal transistorstärkare som jag har. Har försökt hitta spec på nätet utan lycka
jansch skrev:Det finns ingen "standard" än att högtalarelement vanligtvis har 4, 8, eller 16 ohm. Klassiska högtalarelement för gitarr såsom Celestion har 8 eller 16ohm. 4 ohms är nog ovanligare men t.ex. det svenska märket EBS som gör "basgrejor" kör ofta med 4ohms.
För högre effekter väljer nog tillverkarna 4ohm för transistorförstärkare då man konstruktionsmässigt har fördelar. För rörstärkare spelar det ingen roll då man lindar utgångstrafon för lämplig impedans.
Titta vad det står bak på högtalarelementen i lådan. Står det 8ohm är lådan säkerligen serie/parallell kopplad och då har lådan 8 ohm. Står det 4ohm är den av samma skäl 4ohm.
Dock står det 16ohm kan det vara både 16 och 4ohm (antingen serie/parallellkopplad eller parallell kopplad.)
Jag hoppas inte lådan är hembyggd med 4 eller 8ohms element som är parallellkopplade. Då har du problem (eller fått problem)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster