Parallella kablar till högtalare och subbar - no problemo?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bensnake

Parallella kablar till högtalare och subbar - no problemo?

Inläggav bensnake » 2013-03-02 19:16

Tänkte skaffa mig möjligheten att boosta lite bas på tunna inspelningar.

Jag kommer inte att tillämpa aktiv delning utan högtalarna kommer att köras fullrange (tanken är att jag inte ska använda subbarna hela tiden utan bara som sagt när jag vill feta till basfattiga plattor).

Det finns inte möjlighet att använda lågnivåkablage, då stärkaren inte har sådana utgångar. Jag måste sålunda köra via stärkarens högtalarterminaler in i subbarnas diton.

Min fråga är om det är ok att använda befintliga kablar från stärkaren in i högtalarna och samtidigt haka på ett par kablar ytterligare från stärkaren in i resp. sub i stället för att seriekoppla kablaget via subbarna. Det borde väl inte bli några problem?

Subbarna (Audio Pro Ace Bass 3) har rätt avancerade inställningsmöjligheter med ställbar fas, filterbranthet, delningsfrekvens givetvis, Q-värde etc, så jag hoppas att jag kan få till en acceptabel integrering...
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-02 20:25

Så har jag gjort i åratal utan problem.. Speaker A till frontarna och B till subbarna.. Har aldrig haft några problem. Nu VILL jag inte göra så eftersom det låter så mycket bättre om jag kan dela topparna neråt men rent praktiskt möter det inga hinder. Lasten ändras försumbart..

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-03 11:13

BPM skrev:Så har jag gjort i åratal utan problem.. Speaker A till frontarna och B till subbarna.. Har aldrig haft några problem. Nu VILL jag inte göra så eftersom det låter så mycket bättre om jag kan dela topparna neråt men rent praktiskt möter det inga hinder. Lasten ändras försumbart..

Ok. Det faktum att jag bara har ETT par högtalarterminaler och således måste koppla dubbla kabelpar från dessa torde inte spela någon roll, väl?

Finns det en teoretisk chans att det skulle kunna påverka ljudet i talarna menligt?
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-03 16:06

bensnake skrev:
BPM skrev:Så har jag gjort i åratal utan problem.. Speaker A till frontarna och B till subbarna.. Har aldrig haft några problem. Nu VILL jag inte göra så eftersom det låter så mycket bättre om jag kan dela topparna neråt men rent praktiskt möter det inga hinder. Lasten ändras försumbart..

Ok. Det faktum att jag bara har ETT par högtalarterminaler och således måste koppla dubbla kabelpar från dessa torde inte spela någon roll, väl?

Finns det en teoretisk chans att det skulle kunna påverka ljudet i talarna menligt?

Jag vet inte! Förmodligen inte. Det handlar väl primärt om att terminalerna är stora nog att husera dubbla kablar utan risk för kortis samt att båda kablarna är lika tjocka. Om en kabel är tunnare kläms den inte fast ordentligt.
Är det trångt i terminalen kan man ju alltid klämma ena kabeln och sätta den andra i en banankontakt.

Jag har svårt att se att det skulle kunna vara menligt. Enda sättet att få högnivå till en sub är ju via högtalarutgången så hade det funnits frågetecken kring lämpligheten i att använda högnivå hade nog möjligheten inte funnits..
Men...hjälp... Teoretisk möjlighet att det påverkar menligt.. Jag vågar inte svara. Någon wiz kan säkert hitta något. Särskilt här på faktiskt är ju folk rätt duktiga på att se problem med det mesta.. :wink:

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-03 17:43

BPM skrev:
bensnake skrev:

Jag vet inte! Förmodligen inte. Det handlar väl primärt om att terminalerna är stora nog att husera dubbla kablar utan risk för kortis samt att båda kablarna är lika tjocka. Om en kabel är tunnare kläms den inte fast ordentligt.
Är det trångt i terminalen kan man ju alltid klämma ena kabeln och sätta den andra i en banankontakt.

Jag har svårt att se att det skulle kunna vara menligt. Enda sättet att få högnivå till en sub är ju via högtalarutgången så hade det funnits frågetecken kring lämpligheten i att använda högnivå hade nog möjligheten inte funnits..
Men...hjälp... Teoretisk möjlighet att det påverkar menligt.. Jag vågar inte svara. Någon wiz kan säkert hitta något. Särskilt här på faktiskt är ju folk rätt duktiga på att se problem med det mesta.. :wink:

Jag har rejäla doningar... :lol: De högtalarkablar jag kör med idag har WBT-bananer. De jag eventuellt kommer att koppla in ytterligare, kommer antingen att vara tvinnade alternativt försedda med spadar. Båda fallen är i alla fall praktiskt genomförbara utan risk för oegentligheter gällande att de inte skulle kunna gå att få fast ordentligt. Däremot kommer det att vara en helt annan kabelmodell än den jag har nu. Fet Purist Audio-kobra kontra 4-kvadrat Elfa... Inte heller detta borde innebära några problem, kan jag tycka.

Tusen tack för input, förresten :). "Wizarna" som du skriver, verkar lysa med sin frånvaro. De kanske inte VILL hjälpa mig...

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-03 19:41

Eller kanske har de helt enkelt inga invändningar.. Det går lättare att få påtalat det som INTE fungerar.

(innan jag får huvudet avbitet vill jag poängtera att det handlar om tendenser som inte på något vis gör det enorma nöjet att hänga på faktiskt mindre)

Hur funkar dina AB3 när det kommer till autopåslaget? Jag känner en kille som hade just den modellen hemma och gillade ljudet, men var precis knäckt på att det krävdes alldeles för hög insignal. I princip fick han alltid slå på manuellt och omedelbart började nerräkningen.. Han kollade ned audiopro men det fanns inget enkelt sätt att fixa så de var konstant påslagna så han fick helt enkelt byta.
Det kanske är känsligare via högnivå iofs, men att inte kunna välja att ha dem konstant på är helt galet. I synnerhet när auton alltså är så okänsligt.

Han kan ju haft måndagsex iofs.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-03 20:44

Behöver inte citera, det är ju bara du och jag här... :lol:

Jag har bara kört dem med lågnivåkablage tidigare. Om man spelar svagt, stämmer det det din polare säger. En film eller skiva med någorlunda basinformation på "normal" lyssningsvolym innebär dock inga problem hemma hos mig. Brukar dock slå på dem manuellt innan jag börjar lyssna för att undvika "thump-ljudet" när de slås på av musiksignalen...

Ska bli spännande att se hur det funkar med högnivåmatning.

Användarvisningsbild
stefaninorr

Inläggav stefaninorr » 2013-03-09 11:59

bensnake skrev:Behöver inte citera, det är ju bara du och jag här... :lol:

Jag har bara kört dem med lågnivåkablage tidigare. Om man spelar svagt, stämmer det det din polare säger. En film eller skiva med någorlunda basinformation på "normal" lyssningsvolym innebär dock inga problem hemma hos mig. Brukar dock slå på dem manuellt innan jag börjar lyssna för att undvika "thump-ljudet" när de slås på av musiksignalen...

har du prövat änn? nyfiken på hur det funkade..

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-09 14:13

stefaninorr skrev:
bensnake skrev:Behöver inte citera, det är ju bara du och jag här... :lol:

har du prövat änn? nyfiken på hur det funkade..

Nej. Satte subbarna på plats men sen skulle vi kolla nya Bond-rullen och de inbyggda basarna i Blue Diamond gav inte den rätta känslan så jag var tvungen att ställa tillbaka AceBassarna i bion. Hade ju tänkt att jag skulle klara mig utan dessa i biosetupen men nu vetifanken. Ska i alla fall testa hur de funkar i hifi-anläggningen. Återkommer.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-10 18:21

Med varsam placering och låga delningar i ett tacksamt rum kan det ju faktiskt funka med bara 1st bas..så varför inte dela upp dem? Finlyssningen på stillsam musik sköts väl ändå utan sub så en bas i bion och en i stereon kunde ju vara en acceptabel kompromiss? De är ju rätt kraftiga prylar de där så en ensam kan nog safta till bion rätt bra..

Återgå till Teknikforum