BPM skrev:bensnake skrev:BPM skrev:Så har jag gjort i åratal utan problem.. Speaker A till frontarna och B till subbarna.. Har aldrig haft några problem. Nu VILL jag inte göra så eftersom det låter så mycket bättre om jag kan dela topparna neråt men rent praktiskt möter det inga hinder. Lasten ändras försumbart..
Ok. Det faktum att jag bara har ETT par högtalarterminaler och således måste koppla dubbla kabelpar från dessa torde inte spela någon roll, väl?
Finns det en teoretisk chans att det skulle kunna påverka ljudet i talarna menligt?
Jag vet inte! Förmodligen inte. Det handlar väl primärt om att terminalerna är stora nog att husera dubbla kablar utan risk för kortis samt att båda kablarna är lika tjocka. Om en kabel är tunnare kläms den inte fast ordentligt.
Är det trångt i terminalen kan man ju alltid klämma ena kabeln och sätta den andra i en banankontakt.
Jag har svårt att se att det skulle kunna vara menligt. Enda sättet att få högnivå till en sub är ju via högtalarutgången så hade det funnits frågetecken kring lämpligheten i att använda högnivå hade nog möjligheten inte funnits..
Men...hjälp... Teoretisk möjlighet att det påverkar menligt.. Jag vågar inte svara. Någon wiz kan säkert hitta något. Särskilt här på faktiskt är ju folk rätt duktiga på att se problem med det mesta..

Jag har rejäla doningar...

De högtalarkablar jag kör med idag har WBT-bananer. De jag eventuellt kommer att koppla in ytterligare, kommer antingen att vara tvinnade alternativt försedda med spadar. Båda fallen är i alla fall praktiskt genomförbara utan risk för oegentligheter gällande att de inte skulle kunna gå att få fast ordentligt. Däremot kommer det att vara en helt annan kabelmodell än den jag har nu. Fet Purist Audio-kobra kontra 4-kvadrat Elfa... Inte heller detta borde innebära några problem, kan jag tycka.
Tusen tack för input, förresten

. "Wizarna" som du skriver, verkar lysa med sin frånvaro. De kanske inte VILL hjälpa mig...