grafpro skrev:Om de båda elementen sitter tillräckligt nära varandra och frekvensen är tillräckligt låg så att fasfel dem emellan inte uppstår, vill säga. Det förklarar hur man kan ha 2,5-vägs system. Vid den frekvens då de seriekopplade baselementen börjar jobba tillsammans blir utmatad ljudenergi ändå densamma trots den högre impedansen.
Nja, det där kompliceras ju ytterligare av baffelsteget som gör att man i ungefär samma frekvensområde tappar 6 dB när högtalaren börjar stråla i helrymd i stället för i halvrymd. Jag gissar att du tänkte dig två seriekopplade element, med en kondensator över det ena så att impedansen halveras mot högre frekvenser?
I praktiken kopplar man dem nog i parallell i stället, med en spole i serie med det ena. Den 6 dB ökning man då får mot lägre frekvenser kompenserar då för baffelsteget.
I princip, alltså.
grafpro skrev:En vanlig föreställning är nog att stora högtalare med många element kräver en stor förstärkare. Det är alltså i princip tvärtom.
Pja...
Verkningsgraden för ett högtalarelement ges av
eta=rho0/(2*pi*c) * (BL)²/Re * Sd²/Mms²
Sista faktorn säger att massan Mms måste öka lika snabbt som konarean Sd om verkningsgraden ska bibehållas. Om konens massa dominerar Mms så får inte konmaterialet göras tjockare när diametern ökar. Det måste det om stabiliteten ska bibehållas.
Ändå brukar större element ha högre verkningsgrad än små, kanske beror det på att större element har kraftigare motorer och att massan Mms inte helt domineras av konens massa.
Sen är det ju så att större element, med sin större talspole
tål mer effekt och då
kan man ha en större förstärkare. Större element förväntas ju kunna spela starkare än små, och därför kräver de kraftigare förstärkare. Inte för att kunna spela
lika starkt, utan för att kunna spela på sin fulla kapacitet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.