Dämpmaterial och musikupplevelse?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Renobo

Dämpmaterial och musikupplevelse?

Inläggav Renobo » 2013-03-11 10:42

Jag mixtrar med ett par 70-tals högtalare med basen riktad uppåt - Alphaton. Inuti finns gullfiber på botten o en vägg. När jag testar att trycka in 3 cm skummgummi på en vägg händer det saker.

Basen blir förstås lägre men jag tycker att de spelar öppnare. Röster förlorar "näsljud" om ni hajar. Accentueras mellanregistret då basen dämpas?

Är detta vad som borde hända eller inbillar jag mig?

/krister

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-03-11 17:05

Om det är en basreflexlåda ändras avstämmningen av mer dämpmaterial.

Även en sluten låda kan påverkas av mängden dämpmaterial både så att Q kan sänkas i basen och att reflexer inne i lådan minskas. En helt tom låda låter just låda så lite dämpmaterial gör den mycket bättre efter första lagret så betyder varje lager allt mindre förbättringar (slutna låda) och packar man riktigt hårt blir det sämre igen.

För basreflex så är dämpningen en balansgång mellan att hålla liv i basreflexen med lite dämpning och dämpa bort diverse reflexer och otyg.

Har då en lätt dämpad låda så är resultaten enigt regelboken. :)

Användarvisningsbild
Renobo

Inläggav Renobo » 2013-03-11 17:10

DrBoar skrev:Om det är en basreflexlåda ändras avstämmningen av mer dämpmaterial.

Även en sluten låda kan påverkas av mängden dämpmaterial både så att Q kan sänkas i basen och att reflexer inne i lådan minskas. En helt tom låda låter just låda så lite dämpmaterial gör den mycket bättre efter första lagret så betyder varje lager allt mindre förbättringar (slutna låda) och packar man riktigt hårt blir det sämre igen.

För basreflex så är dämpningen en balansgång mellan att hålla liv i basreflexen med lite dämpning och dämpa bort diverse reflexer och otyg.

Har då en lätt dämpad låda så är resultaten enigt regelboken. :)

Det är inte basreflex men ljudet förändras radikalt med skumgummit. Får väl testa mig fram till optimal känsla.
/Krister

Återgå till Teknikforum