Dual mono eller bridge?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dual mono eller bridge?

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-01 09:58

Jag är väl för lat, men i grunden också lite osäker. Vilket blir bäst i det här fallet:

1 st Behringer A500
2 st subbasar (ett element i varje med dubbla spolar, 2 x 4 ohm)

Jag seriekopplar spolarna så att jag får 8 ohm per sub.

Blir det då bäst att köra dual mono med 8 ohm per kanal eller bryggkoppla och seriekoppla basarna till 16 ohm (A500 fixar väl inte 4 ohm vid bryggkoppling)?

Pls...

Edit data enligt spec:

2x 125 Watt RMS@ 8 Ohms
Bridged Mono 375W RMS 8 Ohm (saknar alltså uppgift om 16 ohm)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-02-01 11:36

Vet inte vad det är för element men effekten i 16 ohm är väl inte så krallig?

Det går inte att bara använda en talspole på varje element, seriekoppla elementen och köra i bryggad läge/8 ohm?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2012-02-01 12:08

hmm,
antingen kör du 2*125 W i 2 * 8 ohm, dual mono.

Eller så kör du bryggat i 16 ohm, då borde du få ut 250W eftersom varje förstärkare ser lasten 8 ohm...

Varje förstärkare kan driva 4ohm till 187,5 W eftersom den ger 375 ohm i 8 ohm bryggat.

Så antingen bryggat m två seriekopplade element med endast en talspole inkopplad, till 375W eller så kör du dual mono med en talspole inkopplad. effekten blir densamma.

det spelar alltså ingen roll!!!

jag tror det blir bättre med dual mono, för skall du seriekoppla och samtidigt placera basarna optimalt för bra bas ,kan du få sprida ut dem och då kanske det blir en j-a massa sladd . det kan vara negativt vid 4 ohms last om du inte har FETA kablar...men det beror helt på hur du har det.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-01 12:32

rikkitikkitavi skrev:...men det beror helt på hur du har det.

Tackar som frågar. Det är ganska bra, faktiskt! :)

Jo, det låter väl förnuftigt att köra steget i stereo. Det handlar om ett delat system, så om jag krånglar till det lite kan jag kanske t.o.m. driva subbarna i stereo. Det beror lite på vilka filter och övriga steg jag väljer att använda.

Östberg skrev:Vet inte vad det är för element

Det handlar om de här "bilbasarna", som tidigare fått oförtjänt kritik som hifi-subbar. Jag är mycket nöjd/imponerad hur dom presterar som biobasar. Jag planerar att bygga om dessa lådor till lite större ventilerade ditos och integrera dem med två Scan-speak-toppar:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sc&start=5

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-01 12:40

rikkitikkitavi skrev:...eller så kör du dual mono med en talspole inkopplad.

Funkar det? Hur vet man om man kan köra med bara en spole? Måste man inte använda båda spolarna för att få "kontroll" över rörelsen i konen?

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-02-01 13:12

parallellkoppla spolarna och seriekoppla elementen och kör bryggat. Efter egna experiment med A500 bryggat i 4 ohm tror jag det ska funka bra. Under 100Hz är impedansen oftast mycket högre, även om det är kopplat för 4 ohm nominellt.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-02-01 14:00

DanNorman skrev:parallellkoppla spolarna och seriekoppla elementen och kör bryggat. Efter egna experiment med A500 bryggat i 4 ohm tror jag det ska funka bra. Under 100Hz är impedansen oftast mycket högre, även om det är kopplat för 4 ohm nominellt.

Tycker nog denna kommentar bör tas i beaktande:

rikkitikkitavi skrev:jag tror det blir bättre med dual mono, för skall du seriekoppla och samtidigt placera basarna optimalt för bra bas ,kan du få sprida ut dem och då kanske det blir en j-a massa sladd . det kan vara negativt vid 4 ohms last om du inte har FETA kablar...men det beror helt på hur du har det.

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2012-02-01 21:50

Aja, kabel är väl inget problem :) Det blir väl inte mer kabel för man seriekopplar förresten?
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-02-02 01:08

Förutsatt att basarna och förstärkarkanalerna är identiska så blir det faktiskt exakt samma sak att köra dubbel mono och att köra bryggat.

Vid bryggkoppling svingar ena högtalarterminalen lika mycket positivt som den andra svingar negativt. Potentialen i punkten mittemellan högtalarelementen hamnar mittemellan de två, dvs vid 0 V.

Vid monokoppling ansluts den punkten till förstärkarens jord, dvs 0 V. Det går alltså ingen ström genom denna kabel och det blir därför ingen skillnad.

(Det finns några petitessskillnader här som att förstärkarhalvorna inte går i motfas vid dubbelmono, men å andra sidan fasvänder man ena elementet så det tar ut varandra.)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2012-02-02 16:35

Tack för alla synpunkter - nu har jag bestämt mig och beställt en sådan här (det blev alltså ingen A500):

http://www.thomann.de/se/behringer_inuk ... dstufe.htm

I och för sig klass D, men den ska ju bara jobba <80Hz. Den klarar att driva 2 ohm i stereo (2x380W RMS). Jag parallellkopplar alltså spolarna till 2 ohm.

Återstår att se (höra) hur fläkten låter. Jag hoppade DSP-versionen eftersom jag redan har en DCX som filter/PEQ.

Mer info finns här:

http://www.behringer.com/assets/NU1000_ ... ochure.pdf

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-11 10:37

Jag tänkte fortsätta på denna tråd istället för att infektera forumet med ännu en.

Mitt scenario, som jag har dryftat lite med PappaBas och Schmutziger:

1 st NAD208
2 st baslådor med 2 st L26ROY i varje.

ROY har 4 ohm impedans. Jag kan välja fritt att serie- eller parallellkoppla de fyra elementen hur jag vill, samt köra stereo eller mono i basen. Basarna är placerade i direkt anslutning till respektive topp. Jag har experimenterat med delningar allt från 40 till 150 Hz.

Alt 1. Stereo: Parallellkoppla i varje baslåda och driva dem i stereo. Då blir det 2 ohm per kanal för 208:an.

Alt 2. Stereo: Seriekoppla i varje baslåda och driva dem i stereo. 8 ohm per kanal.

Alt 3. Mono: Seriekoppla hela högen och köra bryggat. Då blir det 16 ohm total impedans och 8 ohm per kanal för 208:an.

Alt 4. Mono: Serieparallellkoppla allt + bryggat. Totalt 4 ohm och 2 ohm per kanal för 208:an.

Här är tillverkarens kurvor för elementet:

Bild

Vad tycker ni att jag ska testa med först? Jag har naturligtvis möjlighet att testa lite olika varianter, men vad är teoretiskt de bästa alternativen?
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-12 12:45

Här vare tyst... Tyvärr har jag ingen erfarenhet av varken NAD-steget eller basarna :cry: . Men spontant skulle jag nog välja att köra med basarna i stereo, 2x8 ohm (Alt 2). Steget har väl tillräcklig effekt för att klara den lasten?

Alternativt, om du kopplar upp alla anslutningar till terminaler, så kan du ju testa vilket som blir bäst bara genom att koppla om på terminalerna.

Kör du i stereo är det ju heller inte lika känsligt om du väljer att dela lite högre upp i frekvens.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2013-03-12 13:01

Jo, samtliga element kommer ha terminaler udragna, så det blir "lätt" att testa olika varianter.

Nu när jag har så nära mellan slutsteg och basar finns det kanske ingen direkt anledning att köra mono. Tidigare slapp jag dra ännu en lång sladd, men det är inget argument nu.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Återgå till Teknikforum