Oppo95 uppmixar inte 5.1 till "7.1"? Läs så fattar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikeb

Oppo95 uppmixar inte 5.1 till "7.1"? Läs så fattar

Inläggav nikeb » 2013-03-16 16:09

På min oppo95 har jag nu ställt in den till att downmixa ljudet till 5.1 då jag bara kör med 5.1 högtalare. Jag funderar dock på att köra med 6 st Ino A2 högtalare bak istället.

Vid 5.1 ljud skulle jag vilja använda 3 surrar per bakkanal men med 7.1 ljud skulle jag vilja köra 2 surrar per SL/SR kanal och 1 surr för varje surroundback kanal.

Om jag ställer in processorn att "downmixa" till 7.1 blir det då i praktiken en uppmixning av 5.1 ljud så att surrkanalerna oxå spelas i de två surrback kanalerna dvs att alla 3 surrarna spelar vid 5.1 ljud?

Nån som vet hur den funkar
Senast redigerad av nikeb 2013-03-17 08:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-03-16 21:38

Nam ut diam erat, non laoreet nisi. Integer hendrerit mollis diam, ac convallis sapien pulvinar vitae. Suspendisse interdum nunc ac leo viverra feugiat. Sed rutrum molestie viverra. Etiam ullamcorper magna eu justo dapibus a ultrices tortor lacinia. Praesent mi ligula, iaculis sed tempor cursus, adipiscing ut velit.

In id leo in felis semper sagittis vel eu mi. Ut condimentum tincidunt nulla, vitae adipiscing neque lacinia a. Nullam vestibulum commodo mattis. Sed quis tellus urna, sed posuere quam. Praesent nisi ligula, aliquam eget dictum ac, sodales at magna. Integer velit mi, ultricies eu adipiscing sed, porttitor sed metus. Suspendisse potenti.

Morbi non sapien orci, quis ultricies metus. Donec ut sem vitae odio congue congue id eget metus. Nulla vitae lacus a leo vulputate mattis vitae quis tellus.

Näe, jag fattar inte. Vad är du ute efter? :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-17 00:15

Kan jag få SR och SL ljudet skickat till SBR och SBL när det bara är 5.1 ljud?

Den downmixar så att SBL och SBR vid 7.1 skickas till SL och SR när man ställer in downmixning till 5.1.

Gör den då tvärt om med 5.1 om man ställer in den på "downmixning" till 7.1?

Dvs spelar med alla bakhögtalarna istället för att låta de två bakersta (SBL och SBR) vara tysta?

Vid 5.1 vill jag alltså ha bakhögtalarna så här:

3 + 3

och vid 7.1:

2 + 1 + 1 + 2

Om ingen vet så kan jag testa praktiskt imorgon och lägga upp facit.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2013-03-17 01:00

Jag förstår frågan. Så här säger bruksanvisningen:

Multi-Channel Analog Audio to Receiver

If the player is connected to an A/V receiver through the 7.1ch or 5.1ch analog audio jacks using 8 or 6 RCA cables (as described in “Method 6” on page 15), you can play all supported audio formats and listen to them with your A/V receiver and surround sound systems. The following audio format setup options are recommended:

o Secondary Audio: Off (or On if you need secondary audio)
o HDMI Audio: Off
o SACD Output: PCM or DSD (depending on your listening preference)
o HDCD Decoding: On
o Coaxial Optical Output: (any – not in use)
o LPCM Rate Limit: (any – set to 192k may help to get the best analog
audio quality)

Also set Speaker Configuration in the “Audio Processing” menu:

o Set Down Mix to “7.1Ch” or “5.1Ch”.
o Set the speaker size and subwoofer properly according to your actual audio hardware. (see
page 69)
o Enable or select the multi-channel analog inputs on your receiver

Jag har alltså inte kommit mig för att prova själv. Om uppmaningen "Set Down Mix to “7.1Ch” or “5.1Ch” inte fungerar är en lösning att använda en omkopplare för att fördela 5.1-ljudet även till surround back-högtalarna.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
nikeb

Inläggav nikeb » 2013-03-17 08:25

Jag har nu testat själv praktiskt och kan säga att den inte skickar ut SL och SR i SBL och SBR. Finns alltså ingen uppmixning vilket är synd. Fast oppo tänker väl inte att man kan ha mer än en fysisk högtalare per kanal.....trots att det är standard hos Ino

Återgå till Teknikforum