En fråga,
Kan man ha för korta signalkablar, balanserat utförande?
Moderator: Redaktörer
JockScott skrev:En fråga,
Kan man ha för korta signalkablar, balanserat utförande?
RogerGustavsson skrev:Ju kortare kabel desto mindre risk för degradering av ljudet. Balanserad kabel kan innebära att mera elektronik ska passeras. I sådana fall en enkelledare med skärm (koaxial) vara bättre.
JockScott skrev:Jag har bara balanserade kontakter på elektroniken därav nödvändigt med balanserad drift.
Hade tänkt göra dem ca. 50cm då elektroniken staplas på varandra men läste någonstans att för korta balanserade kablar kunde vara till det sämre.
Flint skrev:JockScott skrev:Jag har bara balanserade kontakter på elektroniken därav nödvändigt med balanserad drift.
Hade tänkt göra dem ca. 50cm då elektroniken staplas på varandra men läste någonstans att för korta balanserade kablar kunde vara till det sämre.
Be om en förklaring till varför korta balanserade kablar är en nackdel. Det låter som en rejäl myt.
paa skrev:Flint skrev:JockScott skrev:Jag har bara balanserade kontakter på elektroniken därav nödvändigt med balanserad drift.
Be om en förklaring till varför korta balanserade kablar är en nackdel. Det låter som en rejäl myt.
Kan den förhastade slutsatsen komma ifrån det faktum att man har mer nytta av balanseringen ju längre kablarna är?
Bill50x skrev:RogerGustavsson skrev:Ju kortare kabel desto mindre risk för degradering av ljudet. Balanserad kabel kan innebära att mera elektronik ska passeras. I sådana fall en enkelledare med skärm (koaxial) vara bättre.
Detta är även vad tex Linn hävdar. Deras dyrare utrustning har även balanserade anslutningar men menar att dessa bara ska användas vid längre kabel eller om man upplever problem. I övrigt låter de obalanserade bättre.
/ B
JockScott skrev:Ja, nu har jag iaf en kabel med 3-ledare + skärm.
Hur kopplar jag in den på bästa sätt i XLR kontakterna?
Normalt med 2ledare skulle det vara en till varje stift + skärm till ett. Ska jag bara kapa en ledare och använda 2 + skärm.
Har läst någonstans att man kan ansluta skärmen till plattstiftet som sitter i kontakterna. DVS ingen av de tre "hål/pinn stiftena" Ska man i så fall ha en ledare till varje stift + skärmen till plattstiftet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster