Balanserad signalkabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
JockScott

Balanserad signalkabel

Inläggav JockScott » 2013-03-08 08:39

En fråga,

Kan man ha för korta signalkablar, balanserat utförande?
--------------------------------------------------

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Re: Balanserad signalkabel

Inläggav JanBanan » 2013-03-08 08:48

JockScott skrev:En fråga,

Kan man ha för korta signalkablar, balanserat utförande?

Absolut. Fast då får man nog möblera om bland apparaterna.
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-08 09:33

Jo, men är ex. en 50cm balanserad kabel för kort rent ur teknisk synvinkel. Läste någonstans att för korta inte heller är att föredra liksom jättelånga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2013-03-08 09:47

Det var bara en mardröm! Du kan lugnt vända på kudden och somna om... :) .

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-08 10:51

Ju kortare kabel desto mindre risk för degradering av ljudet. Balanserad kabel kan innebära att mera elektronik ska passeras. I sådana fall en enkelledare med skärm (koaxial) vara bättre.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-08 11:12

RogerGustavsson skrev:Ju kortare kabel desto mindre risk för degradering av ljudet. Balanserad kabel kan innebära att mera elektronik ska passeras. I sådana fall en enkelledare med skärm (koaxial) vara bättre.

Detta är även vad tex Linn hävdar. Deras dyrare utrustning har även balanserade anslutningar men menar att dessa bara ska användas vid längre kabel eller om man upplever problem. I övrigt låter de obalanserade bättre.

/ B

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-08 11:22

Jag har bara balanserade kontakter på elektroniken därav nödvändigt med balanserad drift.

Hade tänkt göra dem ca. 50cm då elektroniken staplas på varandra men läste någonstans att för korta balanserade kablar kunde vara till det sämre.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-08 11:43

JockScott skrev:Jag har bara balanserade kontakter på elektroniken därav nödvändigt med balanserad drift.

Hade tänkt göra dem ca. 50cm då elektroniken staplas på varandra men läste någonstans att för korta balanserade kablar kunde vara till det sämre.

Be om en förklaring till varför korta balanserade kablar är en nackdel. Det låter som en rejäl myt.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2013-03-08 12:28

Kanske ska tänka på detta när man designar kretskort, gör korten så stora som möjligt så du får plats med lite signalväg, särskilt om man har balanserad signalväg i designen :D

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-03-08 12:35

Flint skrev:
JockScott skrev:Jag har bara balanserade kontakter på elektroniken därav nödvändigt med balanserad drift.

Be om en förklaring till varför korta balanserade kablar är en nackdel. Det låter som en rejäl myt.

Kan den förhastade slutsatsen komma ifrån det faktum att man har mer nytta av balanseringen ju längre kablarna är?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-08 12:43

Långa kablar är längre, alltstå dyrare, alltså bättre. :roll:
Att ha balanserat för grejens skull på korta avstånd verkar dock inte så bra om man ändå inte har balanserad drift.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-08 14:51

paa skrev:
Flint skrev:

Kan den förhastade slutsatsen komma ifrån det faktum att man har mer nytta av balanseringen ju längre kablarna är?

Ja den kanske har sitt ursprung i en dålig eller ofullständig formulering.

Användarvisningsbild
JockScott

Inläggav JockScott » 2013-03-17 22:31

Ja, nu har jag iaf en kabel med 3-ledare + skärm.

Hur kopplar jag in den på bästa sätt i XLR kontakterna?

Normalt med 2ledare skulle det vara en till varje stift + skärm till ett. Ska jag bara kapa en ledare och använda 2 + skärm.

Har läst någonstans att man kan ansluta skärmen till plattstiftet som sitter i kontakterna. DVS ingen av de tre "hål/pinn stiftena" Ska man i så fall ha en ledare till varje stift + skärmen till plattstiftet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-03-17 23:35

Bill50x skrev:
RogerGustavsson skrev:Ju kortare kabel desto mindre risk för degradering av ljudet. Balanserad kabel kan innebära att mera elektronik ska passeras. I sådana fall en enkelledare med skärm (koaxial) vara bättre.

Detta är även vad tex Linn hävdar. Deras dyrare utrustning har även balanserade anslutningar men menar att dessa bara ska användas vid längre kabel eller om man upplever problem. I övrigt låter de obalanserade bättre.

/ B

Fantastiskt att dom implicit påstår att dom är så till den milda grad inkompetenta att dom inte klarar av att göra en ballad och en single-end-ingång som låter lika.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-03-17 23:37

JockScott skrev:Ja, nu har jag iaf en kabel med 3-ledare + skärm.

Hur kopplar jag in den på bästa sätt i XLR kontakterna?

Normalt med 2ledare skulle det vara en till varje stift + skärm till ett. Ska jag bara kapa en ledare och använda 2 + skärm.

Har läst någonstans att man kan ansluta skärmen till plattstiftet som sitter i kontakterna. DVS ingen av de tre "hål/pinn stiftena" Ska man i så fall ha en ledare till varje stift + skärmen till plattstiftet.

Du ska ha två ledare jämte skärm där skärm ansluts till pinne 1.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Återgå till Teknikforum