Rör och mobiltelefoner

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Rör och mobiltelefoner

Inläggav hifikg » 2013-03-18 14:13

Är rörsteg mer känsliga för störningar från mobiltelefoner? Nu fungerar mitt rörslutsteg hyfsat, men det är mycket mobilstörningar som söker sig ut i högtalarna. Lätt åtgärdat, mobiltelefoner och klockor har ju inte i lyssningsrum att göra, men ändå. Är det något man kan göra något åt, eller är det en naturlag?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-03-18 15:12

Rörsteg med kabeldragning har ju större "antenn"area än motsvarande för transistorer i de flesta fallen. Rör i sig kan ju vara mycket bredbandiga, och likriktar lätt HF energi (därför det knattrar) .

Sedan är ju dessa ofta byggda i enöppen konstruktion, dvs elektromagnetiska störningar kommer lätt åt jämfört med en transistorförstärkare inbyggd i ett metallchassi (som är jordat)
där ingångarna är externt kablage (som är avkopplat)

Det borde kunna åtgärdas med ferritpärlor på kablarna och ev. små avkopplingskondensatorer. Nackdelen med det senare är att det blir väl hålmonterade och de har ofta dåliga HF avkopplingsegenskaper.
Både intern och externkablage.

Mina fem centavos...

Får höra vad Flint har att säga :)

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-03-18 15:18

Luftburen störning blir du inte helt av med om du inte sätter gallerbur runt rören.

Och det är ju inte snyggt :lol:

Mitt försteg med 26 rör i plockar upp allt inkl. fotsteg :(

Bara att förbjuda tassande och elektronik gjort efter 60 i huset så är problemet löst.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-18 15:21

flathead skrev:Luftburen störning blir du inte helt av med om du inte sätter gallerbur runt rören.

Och det är ju inte snyggt :lol:

Mitt försteg med 26 rör i plockar upp allt inkl. fotsteg :(

Bara att förbjuda tassande och elektronik gjort efter 60 i huset så är problemet löst.

26 rör? låter som förstegens motsvarighet till OA2212 *s*

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-03-18 15:22

Kg gillar inte att gömma rören, vet jag en
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-18 16:05

tvett skrev:Kg gillar inte att gömma rören, vet jag en

Nä, rör har man väl för att det är snyggt, så då ska de synas. Ju större desto bättre. Lite brus o brum får man ta för utseendets skull. Eller så ansluter man inte rörsteget utan låter det bara stå o mysglöda på strategisk plats och sprida placebo i lyssningsrummet.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2013-03-19 06:16

hifikg skrev:Nä, rör har man väl för att det är snyggt, så då ska de synas. Ju större desto bättre. Lite brus o brum får man ta för utseendets skull. Eller så ansluter man inte rörsteget utan låter det bara stå o mysglöda på strategisk plats och sprida placebo i lyssningsrummet.

Nja... jag har min rörstärkare för att den låter finfint. Den brummar inte alls, utan sprider bara lyssningsglädje för film & musik kring sig.

Jag har den inte ens i blickfånget under lyssning eftersom den står på en bänk vid sidan av soffan, delvis dolt t.o.m. bakom armstödet.

Tror det handlar om en inte helt perfekt fungerande apparat eller en halvtafflig konstruktion om rörsteget är så känsligt. Finns hela/bättre grejor därute... 8)

Återgå till Teknikforum