Moderator: Redaktörer
Ja det har jag gjort, men när jag använder den automatiska inställningens varan så sätter den högtalarna till Large, varför gör den det???Nattlorden skrev:Går de bara till 38 så skulle jag ställa dem som små och se till att ha en sub som fixar resten.
matså skrev:Ja det har jag gjort, men när jag använder den automatiska inställningens varan så sätter den högtalarna till Large, varför gör den det???Nattlorden skrev:Går de bara till 38 så skulle jag ställa dem som små och se till att ha en sub som fixar resten.
matså skrev:Mina frontar går längst ner till 38 hz, men när jag har allt på large så skorrar har sig när det går ner till dågårjagner till källaen toner som ex Faktisktbasskiva bland annat en som heter electrik light. Men hur fasen kan frontarna känna av de lägre tonerna, den kan ju inte förmedla den.
matså skrev:Vidare är ju frågan, vad anser min Yamaha 673 eller deras Yapo (ok deras rumskorrektgeringsmätare) anser vad som är stora högtalare, eller små.
matså skrev:Mina frontar går ju bara ner till 38 hz och bakbak högtalare går också ner till samma (Audio pro level)? Och långt ner hade de tänkt att man skulle kunna spela?
tvett skrev:Jag är fashinerad av att dessa auto-funktioner finns, ger de någon fördel på affärshyllan?
shifts skrev:Det känns som ni (alla tror jag) missförstått den första frågan. Speccen på högtalarna säger nog -0/3/6 dB vid 38 Hz, men den försöker ge ljud ifrån sig som ligger lägre än så. Och det är inte så konstigt, då få högtalare faller så brant att inga lägre frekvenser återges genom. Däremot verkar det inte gå så bra om högtalaren skorrar.
IngOehman skrev:. Med de filter som sitter i
normala hemmabioförstärkare så är nivån för alla ljud som ligger lägre än 20
Hz undertryckt med 24 dB eller mera, vilket motsvarar bara 1/16 av effekten.
Vh, iö
IngOehman skrev:Läs meningen före det du citerade.
Vh, iö
Tack Ingvar, hoppas du har fel när det gäller trasig. Undras hur mycket det skulle kostat? Det låter helt fantastiskt nu när jag delar vid 120 den berömda låten PJ Harvey: Electric light. Till sist FÖRBASKADE SKRAMLANDE HANDTAG!!!IngOehman skrev:Om det fungerar när du delar vid 120 Hz men inte vid 80 så är det nog inga
infratoner det handlar om, utan bara svårspelad bas, kanske för att den är
stark.
Men riktig infrabas ligger ju under 16 Hz, eller i varje fall under 20, och den
undertrycks rätt så väl även med 80 Hz-delning. Med de filter som sitter i
normala hemmabioförstärkare så är nivån för alla ljud som ligger lägre än 20
Hz undertryckt med 24 dB eller mera, vilket motsvarar bara 1/16 av effekten.
Det tål nog dina högtalare. Så den som berättat att det handlar om infrabas
har nog fel. Eller också är dina högtalare extremt oförmögna att hantera den
sortens signaler, eller trasiga.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster