Teoretiskt bäst: CT100 vs RG62

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-12 22:42

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:Det tog tid. :lol: Vad betyder det i klartext.

Det betyder att du inte kan höra skillnad på lakrissnören och RG62/CT100 och av den anledningen inte sätter någon som helst tilltro till tekniska förklaringar eftersom de för dig saknar relevans.

Lilla vän, jag vill bara veta på vilka grunder forumets forskare gör sina uttalanden.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-13 00:02

Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det betyder att du inte kan höra skillnad på lakrissnören och RG62/CT100 och av den anledningen inte sätter någon som helst tilltro till tekniska förklaringar eftersom de för dig saknar relevans.

Lilla vän, jag vill bara veta på vilka grunder forumets forskare gör sina uttalanden.

I tråd efter tråd verkar ditt enda intresse vara att provocera.

Helt tappat gnistan till att bidra och hjälpa?
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-13 08:25

MagnusÖstberg skrev:
Flint skrev:
MagnusÖstberg skrev:

I tråd efter tråd verkar ditt enda intresse vara att provocera.

Helt tappat gnistan till att bidra och hjälpa?

Min grundfråga kvarstår trots dina provokationer.

Forskare, ger teoretiska resonemang ljudande påverkan? Står de i tydlig relation till varandra? Vad säger de f/e-tester som har utförts?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-13 08:43

Det där var mer balanserat än hur inlägget säg ut innan du ändrade det. Förnuftig justering Flint!

Då stämmer min iakttagelse dessutom. Du hör inte skillnad och därför är teoretiska/tekniska resonemang helt ovässentliga för dig.

Själv är jag nog mer pragmatiskt lagd än att skrika efter F/E i tid och otid (oavsett anledning, tex provokativism) och då en teoretiskt bra kabel kostar 5:-/metern så känns det rätt ovässentligt huruvida någon lagt timmar på lyssningsjämförelser eller inte.

Jag blir inte ruinerad på kabeln, faktum är att jag lägger mer pengar på kontaktdonet än kabeln eftersom jag gillar Neutriks don med fjädrande jord. Bra försäkring för slarviga pojkar som mig.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-13 08:49

MagnusÖstberg skrev:Det där var mer balanserat än hur inlägget säg ut innan du ändrade det. Förnuftig justering Flint!

Då stämmer min iakttagelse dessutom. Du hör inte skillnad och därför är teoretiska/tekniska resonemang helt ovässentliga för dig.

Hade inte du tröttnat på att tolla sa du?

Och repris på min ändrade text.
"Du hjälpa? Vem har bett dig om det?

Min grundfråga kvarstår trots dina provokationer.

Forskare, ger teoretiska resonemang ljudande påverkan? Står de i tydlig relation till varandra? Vad säger de f/e-tester som har utförts?

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-03-13 09:02

Det är de här utbytena som gör Faktiskt så läsvärt. Eller inte.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-13 09:02

Du får sköta slevandet själv Flint. För tidsödande.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-13 09:28

Ett inressant svar på min fråga skulle kunna vara:

"Nej inte alltid, men ibland. Jag har märkt att under dessa förhållanden spelar t.ex. kabelinduktansen in på ett hörbart sätt osv."

Då skulle diskussionen kunna bli nyanserad och ge den sk. "forskningen" ett praktiskt fungerande perspektiv.
Men den typen av konstruktiv diskussion verkar inte vara intressant, att sätta teorier i ett praktiskt sammanhang och utvärdera följderna.

Användarvisningsbild
GAS

Inläggav GAS » 2013-03-20 13:15

Så då har man fått hem WF100 kabel från http://www.satcure.co.uk/, dom hade olika färger också.

Föregående

Återgå till Teknikforum