Basar bakom ej ljudgenomsläpplig Duk.?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-03-23 02:10

BPM skrev:Jag tittade, och kände igen det så någon gång har jag sett den förr. Jag kan dock inte hitta något om 1/4-principen.
Just 1/4-principen ser man omnämnd ibland men jag har inte lyckats hitta någon som förklarar VARFÖR det är bra att placera basarna så, och vilka skillnader man kan förvänta jämfört med att, t.ex, placera dem i hörnen. Bara ATT det är bra att göra det. .

Jag vet att det kan vara knöligt att söka.

Skälet är att den placeringen helt eliminerar stående vågor mellan sidoväggarna.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-03-23 11:16

Så pinsamt.. Jag såg att jag t.o.m skrivit i den tråden, men det har helt försvunnit ur minnet.. :oops:

I lyssningsrummet i mitt gamla boende (som jag har kvar och där jag befinner mig nu) har jag 2 av mina lådor och jag kan placera dem i princip hur jag vill på framväggen. Just nu står lådorna i hörnen som vanligt men om jag räknar lite ger rumsbredden x höjden (370x240cm) att basarna ska placeras med koncentrum 92,5cm in ifrån respektive sidovägg och 60cm ifrån golv. Då får jag 1/4 på både höjd och bredd och då lådorna är 60cm höga med 15cm ifrån topp till koncentrum behöver jag alltså höja upp lådorna 15cm. Jag har en massa stenar och plattor som ligger så det är snart gjort.

1/4 av rumsdjupet låter sig inte göras däremot..men väl 1/8.. Är det lönt att bemöda sig om det också eller är det att vara anal in absurdum?

Föregående

Återgå till Teknikforum