byggsats högtalare (Carlsson) Popbox

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Systemdek

byggsats högtalare (Carlsson) Popbox

Inläggav Systemdek » 2013-03-20 16:23

Har kommit över ett par vitlackerade popboxbyggsatser någonting.
Elementen ser ut att stämma överens med vad som brukar sitta i "äkta" Carlsson konstruktioner. dvs Philips Bredbandselement o diskanter.
Låter kanonbra gör dom i alla falll. Gav bara 300:- för dem så kanon skick på element osv. Har inte tagit isär o kollat än så jag vet inte vad det är för filter i men det kanske satt plastkondingar redan då när det begav sig.men om det nu sitter lytar behöver jag byta dom i såddana fall? Dom låter ju kanon nu? Tänkte byta kablage dock.
V.h Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-20 16:51

Såhär ser en popbox ut (min, i det här fallet), är det vad du har?

Bild
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2013-03-20 21:23

Popboxen är en otroligt bra högtalare! Jag har en för min monorigg. Funkar säkerligen lika bra i par till stereo.
I min var det lytar som vi bytte. Lite knepigt värde om jag inte mins fel, 5 u tror jag.
Jag kan ha fel men tror du bör byta lytar även om de låter bra, risken är väll att de ger sig och du skadar diskanterna.

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-21 20:33

Hej
ja mina är vitlackerade ser mer ut som ett par OA5:or men med popboxens elementkonfiguration och placering. men dom låter jättebra.
Väldigt låga ben på dem dock bara som tvärribbor under funderar på att sätta dit något högre ben. Ja då kanske jag skulle försöka kolla filtren o sätta dit polyester eller vad är det bästa?
V.h Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-21 21:05

Systemdek skrev:Hej
ja mina är vitlackerade ser mer ut som ett par OA5:or men med popboxens elementkonfiguration och placering. men dom låter jättebra.
Väldigt låga ben på dem dock bara som tvärribbor under funderar på att sätta dit något högre ben. Ja då kanske jag skulle försöka kolla filtren o sätta dit polyester eller vad är det bästa?

På popboxen finns det ett basreflexrör nedåt. Det bör få fritt spelrum undertill så att säga. Därför bör det vara ett visst avstånd från golv till underdelen på högtalarlådan.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-21 21:35

petersteindl skrev:

På popboxen finns det ett basreflexrör nedåt. Det bör få fritt spelrum undertill så att säga. Därför bör det vara ett visst avstånd från golv till underdelen på högtalarlådan.

Var inte OA5 också en basreflexkonstruktion? Och den hade ju bara rätt låga fötter.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-21 23:51

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:

Var inte OA5 också en basreflexkonstruktion? Och den hade ju bara rätt låga fötter.

Jo, men OA5 hade inget basreflexrör utan bara en port. Jag vet dock inte hur stor skillnaden är i praktiken.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-22 13:42

petersteindl skrev:
PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:

Jo, men OA5 hade inget basreflexrör utan bara en port. Jag vet dock inte hur stor skillnaden är i praktiken.

Mvh
Peter

Seså! In i labbet och bygg några prototyper och mät, så vi vet sedan! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Systemdek

Inläggav Systemdek » 2013-03-22 15:12

Dom här har faktiskt 2 lika stora hål upptagna men inga rör vad jag kan se kablarna är utdragna igenom det ena.
V.h Per

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2013-03-22 16:51

Den spalt som bildas mellan låda och golv motsvarar basreflexröret. Avståndet till golvet ingår alltså i konstruktionen och ska inte förändras om man vill behålla originalegenskaperna.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-03-22 17:02

STDI skrev:Den spalt som bildas mellan låda och golv motsvarar basreflexröret. Avståndet till golvet ingår alltså i konstruktionen och ska inte förändras om man vill behålla originalegenskaperna.

Å, tusan! Smart!
... tycker jag!

Per

jansch

Inläggav jansch » 2013-03-23 13:59

En komplettering till STDI:s inlägg.

OA5typ1 har bara 3 st lister i botten som skapar avståndet till golvet. Golvet funkar ju då bra som en del av "basreflexröret" så länge det är hårt/stumt. 70-talets heltäckningsmattor var ju dock inte så lyckade för konstruktionen...

OA5typII fick en extra spånplattebit som botten(fäst på listerna) och därmed spelar det ingen roll om man har hårt golv eller matta. Basreflexlösningen förblir då intakt även om man höjer lådan från golvet.

Återgå till Teknikforum